'Grote problemen rondom uitbetalen pgb'
Het regent klachten rondom de uitbetaling van pgb's. De problemen zijn veel groter dan voorspeld. Dat zegt belangenorganisatie Per Saldo.
Er is veel onrust over de chaotische uitbetaling – en het uitblijven daarvan – van pgb zorgverleners door de SVB. Hoe groot de problemen rondom 250 duizend betalingen zijn, is nog onduidelijk maar volgens de belangenvereniging van mensen met een pgb Per Saldo is het probleem ’veel groter dan gedacht’. Staatssecretaris Van Rijn stuurt maandag een brief naar de Kamer.
Trending
Per Saldo zegt samen met de Sociale Verzekeringsbank druk doende te zijn de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Ondertussen is het onderwerp #pgbalarm trending op twitter. CDA en D66 vragen al langer om een Kamerdebat en hopen dat het volgende week zover komt. Kamerleden trokken de afgelopen tijd al vaker aan de bel getrokken, maar tot een Kamerdebat kwam het nog niet. SP-Kamerlid Renske Leijten zegt nu dat haar mailbox volstroomt met verhalen van mensen die geen geld hebben gekregen. CDA-Kamerlid Mona Keijzer vindt dat de omvang van de doelgroep onderschat is, dat voor de omschakeling niet genoeg tijd is uitgetrokken en dat de ICT van de SVB niet op orde was ‘En nu zitten budgethouders met gebakken peren’, twitter ze.
Te laat
Sinds dit jaar gebeurt de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten (pgb) niet meer aan de cliënt, maar aan de Sociale Verzekeringsbank. Die moet vervolgens de zorgverleners uitbetalen. Dit om fraude tegen te gaan. Gemeenten en zorgontvangers moesten voor 1 januari de benodigde gegevens bij de SVB melden. Maar zowel veel zorgaanvragers als veel gemeenten waren te laat met het aanleveren van die gegevens. Begin december had 10 procent van de zorgontvangers zich nog niet gemeld bij de SVB met zijn zorgovereenkomst. De toekenningsberichten van 68 gemeenten waren begin januari nog niet binnen. Over de reden van de te late inlevering of over de vraag of inmiddels alle gegevens wel naar de SVB gestuurd zijn, laat de VNG zich niet uit.
Noodscenario
Om te voorkomen dat tienduizenden mensen niet uitbetaald kregen, stelde de SVB op voorspraak van het ministerie van VWS half januari een noodscenario in werking. Daar waar de gegevens nog niet volledig binnen waren of de toekenningsberichten van gemeenten ontbraken, zou de SVB toch tot uitbetaling overgaan. De verantwoording zou achteraf plaatsvinden.
Site onbereikbaar
Maar ondanks dat ‘terugvalscenario’ lijkt het nu toch flink mis te gaan. Op Twitter stromen onder de hashtag ‘pgbalarm’ de berichten binnen over zorgverleners die niet betaald hebben gekregen en over mensen die geen zekerheid hebben of hun zorgverlener wel of niet betaald wordt. Bovendien is een deel van de website van de SVB onbereikbaar en staan mensen die bellen naar de SVB lange tijd in de wacht.
Verschillende betaalmomenten
De SVB meldt in een reactie het heel vervelend te vinden dat niet alles goed is gegaan. 'Balen', aldus de woordvoerder.' Inmiddels is de site weer bereikbaar en zijn ook de problemen rondom de telefonische onbereikbaarheid opgelost. 'Van de 50 duizend betalingen die deze week zouden moeten zijn gedaan, is alles uitgevoerd. Daarmee is het merendeel van de betalingen ook gedaan', meldt een woordvoerder. 'Hoeveel betalingen niet zijn gedaan, zijn we aan het inventariseren. Het is lastig om te zeggen, want er zijn verschillende betaalmomenten. We zien wel dat er per post nu nog veel gegevens binnenkomen die we eigenlijk al hadden moeten hebben om uit te kunnen betalen.' Hij wijst erop dat op de site van de SVB mensen kunnen zien wanneer de verschillende betaalmomenten zijn.
Brief aan de Kamer
Bij de SVB wordt met man en macht gewerkt de zaak op orde te krijgen. 'Mensen die in de problemen komen, roepen we op zich zo snel mogelijk bij ons te melden. Dan proberen we in samenwerking met de ketenpartners als gemeenten en zorgkantoren het op te lossen. Staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) zal maandag met een brief naar de Kamer komen waarin hij ingaat op de problemen.
Reacties: 50
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Na vele pogingen dit op te lossen is de conclusie dat de organisatie totaal onaanspreekbaar is. De telefoon is het enige middel tot contact: steeds een ander; steeds loze beloften
De gemeente Den Haag: “U ontvangt zorg... En wat levert u als tegenprestatie??”
Sedert tien jaar ben ik PGB-houder. De laatste jaren heb ik op alle niveaus de ontwikkelingen rond bezuinigingen, transities en hervormingen in de 'zorg' intensief gevolgd: de belangen van de politiek, de bestuurscommissies en toezichtraden, de belangenbehartigers-organisaties cq -initiatieven en adviesraden [ Den Haag heeft sowieso geen Wmo-raad; mijn 'belangen' worden zonder mij voor mij behartigd door een meneer bij ZorgBelang-ZH schijnt het: mijn pogingen tot inspraak en/of 'samen'[sic!]spraak zijn uitdrukkelijk niet gewenst gebleken.], de belangen van de ZIN- "handjes" en/of hun directeuren en de bijbehorende 'koepels' en 'platforms' en de externe transitie-, trainings- en adviesbureaus voor ambtenaren, te veel belangen om alles te benoemen.
Mijn belang [flexibele zorg, vaste verzorger; maatwerk met 'eigen regie'] schiet er bij in. En op de ratificatie van het VN-verdrag met betrekking tot de mensenrechten van gehandicapten wacht ik nog; Exclusiviteit is voorlopig mijn deel. Wettelijk geregeld.
Evengoed 'behoef' ik mij nooit te vervelen dankzij mijn goede vrienden UWV, DSZW Den Haag, Wmo Den Haag, Zorgkantoor Haaglanden [in Tilburg!], CIZ, CAK[ Elke maand weer: Wmo bepaalt, CAK stuurt factuur, ik betaal en de aanvullende zorgverzekering AZIVO-armoefonds Den Haag vergoedt €12,76. Dat zijn meer A4tjes dan euro's!! plus 3x porto], Gemeentelijke Belastingdienst 's-Gravenhage [snapt niets van Jonggehandicaptenkorting, na jaren strijd ben ik door Min. van Financiën in het gelijk gesteld], Regionale Belasting Groep [snapt al jaren niets van een extra bankrekening ivm beheer van PGB], AZIVO-armoefonds Den Haag [snapt niets van PGB V&V en/of het vergoeden eigen bijdrage CAK ivm PGB Wmo-HV], en sinds kort verplicht, om het nog efficiënter, gemakkelijker, goedkoper en fraude bestendiger te maken: SVB [nu al een ramp, ook voor de zorgverleners].
En dan krijg ik binnenkort ook nog het 'sociale wijkteam' [het financiële en maatschappelijke debacle van de zeer nabije toekomst] aan de telefoon? over de vloer? voor het 'keukentafelgesprek', nadat ik natuurlijk eerst al mijn privacy-gevoelige gegevens alweer moet aanleveren middels de onbeveiligde internetverbinding [NEN norm 7510?!?huh?] van de gemeente Den Haag.
Gelukkig [?] snap ik het nog wel en kan ik brieven schrijven.
Mijn huis is een administratiekantoor, met dank aan de diverse al dan niet functionerende instanties.
En zo heb ik [tot op heden] een soort van regie over mijn lijf en leven en lever ik ook nog [geheel onbezoldigd en vrijwillig!] als tegenprestatie mijn positieve bijdrage aan de werkgelegenheid van velen.
Maar de overheid ziet dat toch anders: mijn lijf [de 'grondstof'] is de zorgvrager waarvan een zorginstelling [de 'producent'] een product maakt dat de gemeente Den Haag [de 'consument'] afneemt. Nietwaar? Marktwerking!
En gezien de hoeveelheid juridisch geweld die nu gefinancierd uit de div. potten voor “cure” en “care” tegen 'zorgvragers', die met een persoonsgebonden budget in het bijzonder, in stelling wordt gebracht zal dat voorlopig zo blijven.....
Wel fijn dat het zestiende! meldpunt 'het is crisis in de zorg' sinds vorige week actief is..... Voor het geval ik me verveel en behoefte krijg aan eh....'een zinvolle dagbesteding'.
Klantnr.SVB/Trekkingsrecht WMO PGB:
Tot op vandaag - 20 maart 2015 - zijn de ingediende nota's over januari 2015 en februari 2015 nog steeds niet betaald, ondanks de verklaring van de staatssecretaris dat "alle problemen nu opgelost zijn". Ik verzoek u dringend de nota's z.s.m. te willen voldoen. m.vr.gr. Rutten/Nijmegen
Van zorgverleners, die geacht worden om van een uurloon van 16,30/uur een aanvaardbaar inkomen te genereren, mag je niet verwachten dat ze tot 3! (à 4 ?) maanden op hun geld moeten wachten. De beleidsmakers die dit allemaal hebben bedacht, zouden voortaan zelf eerst een half jaar op een minimum inkomen moeten leven vóór ze als onze volksvertegenwoordigers mogen optreden.
Sinds Januari niks meer gekregen dus ze lopen bij mij al 2 maanden achter.
Inmiddels vele telefoontjes en mails verder zou ik met "spoed" worden terug gebeld,.. over 3 dagen!?
Sorry hoor maar dit is echt te gek voor woorden.
Betaaldag voor januari zou 16 feb zijn, dat werd 17 feb, toen moest ik 5 werkdagen wachten en als ik dan nog niks had zou er meer aan de hand zijn. Ik ben nu inmiddels weer bijna 2 weken verder en over januari zelfs nog niets ontvangen.
Ik zorg 24/7 voor mijn moeder die ook in huis woont, verder heb ik geen inkomsten waardoor de rekeningen zich nu wel heel erg opstapelen.
Ik las dat je je hier kan melden, waar kan ik dat doen dan? Ik zie nergens een contact optie om mijn verhaal te doen.
Begin Oktober heb ik alles in ingestuurd m.b.t. trekkingsrecht alsmede nieuwe overeenkomsten.
Ik heb een vast bedrag per maand met vast aantal uren zodat ik ook geen uren briefjes/declaraties hoef in te sturen, en TOCH gaat alles fout.
Mijn zus heeft wel wat gekregen terwijl zij er een paar dagen per maand is om mij dan weer wat te ontlasten.
Antwoorden blijven uit omdat ze niets kunnen inzien terwijl ze een kenmerk hebben en alle gegevens aanwezig zijn.
Wie o wie kan mij verder helpen om aanklachten in te dienen en te zorgen dat ik zo snel mogelijk mijn geld krijg.
Blijf maar lekker asielzoekers binnen halen en die alle aandacht en zorg geven, tering kromme overheid!
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/artic …
Maar zolang VVD en PvdA in de Tweede Kamer ieder debat over de ontstane chaos afwijzen, kan deze incompetente bewindsman gewoon blijven zitten.
Edoch, u wilt ook niet weten hoe vaak er misbruik gemaakt wordt door "rechthebbenden"- en hun verzorgenden (natuurlijk weet ik dat het in de meeste gevallen goed gaat, maar toch...). En daar mag ook wel eens naar gekeken worden. Of is dat taboe ?
Betalingen aan anderen moeten we maar uitstellen tot het geld er is.
Als je iets veranderd ZORG ER DAN VOOR DAT HET WERKT! DIT WERKT NIET!
Als zorgverlener werk ik al jaren voor een gehandicapte opdrachtgever en wordt door de SVB betaald uit het pgb budget. Dit is altijd probleemloos verlopen. Tot staatssecretaris van Rijn zo nodig de boel moest veranderen. Dat er kaf onder het koren der zorgverleners zit is mij bekend. Maar om op deze wijze om te gaan met hardwerkende en goedbedoelende zorgverleners door hun salaris niet uit te betalen is ronduit onbeschoft en opnieuw tekenend voor de arrogantie waarmee deze staatssecretaris is behept. Van Rijn rekent er wel op dat de zorgverleners ondanks het uitblijven van het salaris de hulpbehoevende cliënten niet in de steek laten. Dat zal ook niet snel gebeuren. Tot het moment dat zorgverleners zich zelf aan het bijstandsloket moeten melden. Het (dis)functioneren en optreden van staatssecretaris van Rijn is ronduit infaam en abject.
De gemeentes die de taak moeten overnemen kunnen of willen in financieel opzicht voor de zorgverleners niets betekenen. In mijn woon/werkgebied Súdwest Fryslan ben ik vanaf december overstelpt met dure infokranten, folders en brieven van wat er staat te gebeuren.
Maar liefst 4 onafhankelijke Cliëntenraden, Adviesraden, Steunpunten, Platforms en noem maar op zijn in het leven geroepen om deze bij voorbaat tot mislukken gedoemde operatie in goede banen te leiden.
Dat LEIDEN is voor veel zorgverleners uitgelopen in LIJDEN!!
Mijn salarisbetaling en loonadministratie is al jaren volledig uitbesteed aan de SVB. Nooit problemen gehad. In 2014 tijdig alle gevraagde formulieren ingediend. 19 December 2014 een bevestiging ontvangen van Gemeente Súdwest Fryslan. Maar salaris heb ik als zorgverlener sinds december niet meer ontvangen. Kontact met SVB is zinloos. Een callcenter medewerkster die instructie heeft de boot af te houden schiet niet op. Op mails wordt niet geantwoord. Een mail naar de gemeente resulteerde de volgende dag in een telefoontje van een zich verontschuldigende medewerker. Hij zou meteen opdracht tot betaling geven. Dat is inmiddels 7 dagen geleden. Als ik via internetbankieren geld over maak is dat met een paar minuten bekeken. Hoewel met 2 maanden loonachterstand er voor mij weinig meer over te maken valt. Ik moet mij deze week maar bij 2 loketten gaan melden. Het Gemeentelijk loket voor bijstand en het loket van de Voedselbank.
Bedankt staatssecretaris van Rijn en dames en heren van de gemeentelijke Cliëntenraden, Adviesraden, Steunpunten en Platforms.
De gemeente betaald 480,00euro per 4weken, de SVB betaald per maand en dat zou dan 520,00 behoren te zijn en daar gaan ze de fout in en denken dat ik teveel verdien.
Iedere werknemer die ik aan de telefoon krijg rekent het uit en is het met me eens en zal het gaan verwerken maar er komt geen geld en als ik weer bel dan krijg ik weer het zelfde verhaal te horen.
Ik ontvang ook gewoon mijn loonstroken.
Het probleem ligt waarschijnlijk ook dat er allemaal verschillende afdelingen zijn die niet alle gegevens van een persoon hebben, zorgcontracten op de ene afdeling, indicatie op een andere afdeling enz.
IK ga nu maar om de 2dagen bellen en telefoonkosten lopen zo hoog op voor die vrouw waar ik werk maar we blijven proberen want ik kom zo natuurlijk steeds meer in de problemen..
Succes voor iedereen die hier mee bezig is, vriendelijke groeten Diana Tijssen uit Huissen
Ik ben werkelijk radeloos. aan de telefoon (zo vaak gebeld met meestal lui die er werkelijk niets vanaf weten. HELP
Vandaag is er maar 1 ding wat mij bezig houdt. En aangezien de vraag hier gesteld wordt "Wat houd jou bezig?", zal ik hem dan ook maar beantwoorden.
Wat mij vandaag bezig houdt is de overgang van de AWBZ zorg naar de gemeenten, de zorgverzekeraars en de Wet langdurige Zorg.
En de SVB die zijn uiterste best doet, maar die (jammergenoeg) niet in staat is om ook maar enige orde in de chaos te creëren
Met ingang van deze maand is het trekkingsrecht ingevoerd. Waardoor wij in oktober 2014 al de zorgovereenkomsten voor 2015 op moesten sturen. Want ja, anders kon er niet uitbetaald worden.
Nu krijg ik begin januari een brief van de SVB dat de opgestuurde zorgovereenkomsten niet klopten. Wat ik al raar vond, aangezien er al 2 jaar uitbetalingen hebben plaatsgevonden hebben op die zorgovereenkomsten maar goed. Dat is dan maar zo.
Na overleg met de SVB snapte ik ook wel dat het heeeel moeilijk was voor de SVB om met een variabel aantal contract uren een vast maandloon uit te betalen. Soit, dat is dan maar zo. Dus de zorgovereenkomsten aangepast en ze via mijnpgb op 5 of 6 januari verstuurd.
Daarna blijft het 14 dagen ijzingwekkend stil. Dan maar eens besloten om toch maar eens bij de SVB te informeren. Ai... tja,... eh.... wij kunnen hier niets vinden in de bijbehorende mailbox. Kunt u het nog een keer opsturen?
Lichtelijk geïrriteerd en bezorgd over de uitbetaling van ons salaris besluit ik om de zorgovereenkomsten nog een keer op te sturen. Deze keer via de mail want, zo werd mij verzekerd, dan komen ze zeker te weten aan.
Vandaag nog maar eens een keer gebeld. Wat blijkt? Weer zijn de zorgovereenkomsten niet te vinden en of ik ze nu maar via de post op wil sturen. Dan worden ze namelijk sneller ontvangen en behandeld. Hier ben ik niet blij mee en geef dat ook duidelijk aan waarop ik "even" in de wacht gezet wordt.
De medewerkster komt weer terug met de mededeling dat het mijn eigen schuld is. De SVB heeft ons op 24 december 2014 een brief gestuurd waarin stond dat de zorgovereenkomsten niet goed waren. En dus had ik de gewijzigde zorgovereenkomsten maar op tijd op moeten sturen.
Nu breekt mijn klomp helemaal en de stoom komt mij uit de oren. Ik vraag haar hoe ik in hemelsnaam zorgovereenkomsten voor 31-12-2014 op kan sturen als ik de brief waar het om gaat pas op 6 januari ontvang?
Dat maakt alleen helemaal niets uit volgens de medewerkster, de zorgovereenkomsten zijn niet geldig en dus wordt er niet uitbetaald.
Ik vraag haar hoe dat in overeenstemming is met het antwoord in de ontvangstbevestigingsmail van de toegestuurde zorgovereenkomsten:
Quote: "Heeft u uw zorgovereenkomst al naar ons toegestuurd, maar nog geen antwoord gekregen? Dan ontvangt u van ons hierover zo spoedig mogelijk een brief. Weet in ieder geval dat de uitbetaling vanuit de PGB’s aan zorgverleners is gegarandeerd als uw gemeente of uw zorgkantoor ons heeft laten weten dat er een PGB aan u is toegekend."
Hierna is het even stil. En word ik weer in de wacht gezet. Na een paar minuten is de medewerkster weer terug en meldt ze mij dat ze mijn vraag doorgezet heeft naar de 2e lijn. Ik wordt binnen 24 uur terug gebeld, en als ik na 3 dagen nog niets gehoord heb, dan moet ik maar weer terug bellen...
Dit houdt mij dus vandaag bezig. Word ik nog gebeld, en zo ja wanneer? Als ik netjes 3 dagen wacht, dan is het zaterdag. De eerst volgende mogelijkheid om contact op te nemen met de SVB is dan aankomende maandag.
En dan? weer de contracten opsturen? wachten totdat ze behandeld zijn dat er een uitbetaling plaats kan vinden van de maandloners?
Wat mij bezig houd is het feit dat ik boos ben. Boos omdat ik mij zelf 3 slagen in de rondte participeer en de staat op jaarbasis minimaal €15.000 bespaar aan zorgkosten die niet uitgegeven hoeven te worden omdat wij vader in huis hebben genomen. Ik ben boos omdat wij ervoor zorgen dat vader zonder luiers en een overdosis psychofarmaca in een veilige geborgen omgeving oud kan worden zo in de kou gezet worden. Ik ben boos omdat kinderen die voor hun ouder(s)zorgen middels een PGB weggezet worden als fraudeurs en opvreters van gemeenschapsgeld.
En nee voor die zorg hoef ik geen eeuwige dankbaarheid. En nee, daar hoef ik ook niet elke dag voor op de schouders geklopt te worden. Ik wil alleen mijn datgene wat mij toekomt. En ik wil dat het het ministerie van VWS zich aan de gemaakte afspraken houdt. Dat is alles.
Welnee, ik krijg een schriftelijke bevestiging dat ik de zorgovereenkomsten nog niet heb aangepast en opgestuurd. En of ik dat nog maar even wil doen, anders kan er niet uitbetaald worden. Tevens hebben ze als "service" maar even een kopie van de brief gedateerd 24 december bijgevoegd.
Zucht. Ik merk dat de stoom me al weer uit de oren komt. En dus klim ik maar weer eens in de telefoon om naar het hoe en wat te informeren.
De vriendelijke ~maar aarzelende~ medewerker van de SVB weet me nu te vertellen dat de zorgovereenkomsten wel binnen zijn gekomen. Op 24 januari. Ze ziet ook de aanpassingen die ik gedaan en heb, en concludeerd dat het nu goed is.
Kijk, dat wil ik horen. De overeenkomsten zijn goed. Dus informeer ik vrolijk wanneer de betalingen overgemaakt kunnen worden.
Ja, ho! dat gaat zo maar niet. Nu moet de SVB eerst contact op nemen met de gemeente, die moet hun fiat geven en pas daarna kan er overgegaan worden tot betaling?
Nu komt me de stoom helemaal uit de oren. Giftig sis ik haar toe dat ze even in haar systeem moet kijken, zodat ze kan zien dat wij niet onder de gemeente vallen maar onder de Wet Langdurige Zorg.
Het valt even stil aan de andere kant van de lijn. Bedremmeld komt dan het antwoord dat dat inderdaad klopt, en dat de SVB nog inhoudelijk moet kijken of de zorgovereenkomsten kloppen, en dat ze ook nog contact op moeten nemen met het zorgkantoor voor een accordering.
Ik onderdruk een enorme vloek en zo vriendelijk als mogelijk is vraag ik of ze even aan de lijn kan blijven, zodat ik iets na kan kijken in "mijnsvb" Dat wil ze wel. Na een minuut geef ik aan dat ik iets niet snap. Dat er in "mijnsvb" staat dat de zorgovereenkomsten al geaccordeerd zijn door de gemeente en het zorgkantoor. Dus waarom moet dat traject nog een keer doorgelopen worden?
Ze legt me uit dat die accorderingen daar "ambtshalve" zijn geplaatst, maar d dat dat niet inhoudt dat er dan ook betaald kan worden. Als ik haar er op attent maak dat ik aan de voorwaarden voldaan heb, namelijk dat mijn zorgovereenkomsten voor 31-13-2014 bij de SVB waren, en dat er daarom dus over uitbetaling uit gegaan moet worden, weet ze me te vertellen dat ik dat verkeerd zie. De informatie die op de website van de SVB staat klopt niet. Daar moet ik me niets van aantrekken. Ik moet maar rustig gaan zitten en wachten totdat de lonen eind februari uitbetaald worden, want waarschijnlijk zijn dan de zorgovereenkomsten wel in het systeem gezet....
Ik geef het op. Ik voel me gefrustreerd, ik ben moe, en ik kan wel huilen van woede en onmacht. Hier valt niet door heen te komen.
Ik besluit om met "mijn" zorgkantoor te bellen. De medewerkster die ik daar aan de lijn krijg snapt mijn frustratie helemaal. Zij mij te vertellen dat de gang van zaken zoals die mij net is voorgespiegeld door de medewerkster van de SBV absoluut onjuist is. De SVB en de zorgkantoren hebben een gedeelde applicatie waarin zij beiden kunnen kijken, en daarin kan zij zien dat mijn zorgovereenkomsten netjes op 9 september zijn binnengekomen, en dat ik dus onder het noodscenario val. Het gaat namelijk om het binnenkomen van de zorgovereenkomsten en niet of die voor 31-12-2014 getoetst zijn op inhoud en arbeidsrecht.
Tja... en nu? Nu is vader met zijn hulpverleenster onderweg omdat hij nog een boodschapje wilde doen en even wilde wandelen. En ik? Ik loop me te bedenken wat de beste manier is om de hulpverleenster er op voor te bereiden dat de kans bestaat dat er geen loon uitbetaald gaat worden deze maand.
En ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Wettelijk gezien zijn wij als vertegenwoordigers van vader verplicht om de zorgovereenkomst die wij met haar afgesloten hebben na te komen, dus om zorg te dragen voor de betalingen. Ware het niet dat de SVB "ons" budget beheert, en het vertikt om uit te betalen.
Ik weet dus nu ook waar het woord "trekkingsrecht" voor staat. Dat is het recht om je de haren uit het hoofd te trekken van puur frustratie en onmacht. Het is maar even dat je het weet.
Heeft iemand nagedacht wat er gebeurt als je mensen -bij wie nogal snel de stoom uit de oren komt- op zo'n neerbuigende, afwijzende manier bejegent? Wat zouden al die mensen, in blinde paniek omdat hun bestaanszekerheid fundamenteel wordt aangetast, gaan doen? Ik hoop dat niemand zo buiten zichzelf raakt dat er gewonden en/of doden vallen. Maar ik sluit dat zeker niet uit.
Mijn "J'accuse" gaat uit naar zowel politici in de Tweede en Eerste Kamer, als naar het voltallige kabinet. Met name VVD en PvdA, maar beslist ook D66. U heeft er met elkaar een enorme bende van gemaakt, heeft niet geluisterd, heeft zelfs niet willen luisteren... U heeft laten zien dat uw functioneren in deze democratie een dictatoriale karikatuur wordt, gevuld met hete lucht en AmvB's om de eigen zin door te drijven of het onvermogen om daar wat aan te doen.
Straks de gemeentelijke maffiapraktijken en botsingen met de gezondheidszorg
en daarna piekende lastenverzwaring door gemeentebelastingen..
Gevolgd door nog idioter wetgevingen met dwang en repressie.
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Wij zijn op dit moment druk met het verwerken van zorgovereenkomsten en declaraties. Daarom duurt het beantwoorden van uw e-mail waarschijnlijk langer dan de vijf werkdagen die u van ons gewend bent. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Paginatie