Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten bereiken nieuwe Wmo-doelgroep onvoldoende

Gemeenten hebben onvoldoende contact met de nieuwe doelgroepen die per 1 januari 2013 onder de Wmo vallen, zo blijkt het een onderzoek onder cliëntenraden.

11 augustus 2012

Veel gemeenten en Wmo-raden en bereiken de nieuwe cliëntgroepen die met de decentralisatie van de AWBZ onder de Wmo vallen onvoldoende. 60% van de Wmo-raden vindt dit een knelpunt. Hierdoor hebben zij geen duidelijk beeld waar in het decentralisatieproces aandacht aan moet worden besteed.

Aan de slag
Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cliëntenparticipatie in de voorbereiding van de AWBZ-transitie’ van MOVISIE en de Koepel Wmo-raden. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste gemeenten aan de slag zijn gegaan met de transformatie van de functie begeleiding, ondanks de vertraging die is ontstaan door de val van het kabinet. Zowel gemeenten als Wmo-raden zijn op zoek naar signalen van de nieuwe cliënten. Uit het onderzoek blijkt dat 60% van de Wmo-raden zegt dat het moeilijk is om in contact te komen met de nieuwe doelgroepen. Als belangrijke oorzaak wordt genoemd dat  ‘vertegenwoordigers’ van deze nieuwe doelgroep geen zitting hebben in de Wmo-raden en de Wmo-raadsleden het moeilijk vinden om hen op andere manieren te bereiken. Ook gemeenten worstelen hiermee, maar proberen via informatiebijeenkomsten en werkbezoeken de cliënten in beeld te krijgen.

Informeel karakter
Een andere oorzaak is dat veel contacten tussen gemeente en Wmo-raden en een groot deel van de contacten van Wmo-raden met cliënten een informeel karakter hebben. Wmo-raden maken veel gebruik van het eigen netwerk van de raadsleden en met gemeenten wordt veel in de wandelgangen besproken.

Controleren en adviseren
Bovendien komt uit het onderzoek naar voren dat Wmo-raden verschillende opvattingen hebben over de rol die zij ten opzichte van de gemeente willen aannemen. 40 procent van de Wmo-raden wil zich alleen toeleggen op het controleren en adviseren van de gemeente en heeft daarmee een reactieve houding. Voor de overige 60 procent van de raden is het niet genoeg om alleen te reageren op beleid. Zij zien voor zichzelf een meer proactieve rol in de beleidsvorming.
 

Extra tijd
Uit het hele onderzoek blijkt gemeenten en Wmo-raden de tijd die door de vertraging van de transitie is ontstaan goed kunnen benutten om te investeren in de contacten met de nieuwe doelgroepen. Dit kan het beleid en de uiteindelijke uitvoering sterk ten goede komen.
 

Het onderzoek ‘Cliëntenparticipatie in de voorbereiding van de AWBZ-transitie’ is hier te downloaden.

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H.Hazewinkel / Medew.binnen UWV
Maar laten we wel wezen, mensen leven toch niet op een eiland.

als je iets wil weten, bijv WMO, heb je allerlei kanalen. Gemeentewinkel, huisarts, juridisch loket.

Als je zelf niet zo "vlotgebekt"bent , kun je iemand meevragen: familie, buren enz'.

henk
Dat is ook bedoeling!!! Veel goedkoper zo. We gaan eerst weer praten, studeren en overleggen.......
herman jansen
@Henk; je hebt gelijk. Er is toch geen geld in de WMO. Er zijn wel veel consulenten en zo :)
Ster
Harry sweet dreams zeg ik op je reactie . Benader je klant eens als mens. Het is namelijk een medemens.Denk eens waarom je daar staat.

Het is te zot dat men iemand mee moet nemen naar een WMO-medewerker als je " niet vlot gebekt bent". Is de WMO er om diensten te leveren,de wet uittevoeren,sociaal te helpen, méé te laten doen ? Ja ? Nee ?
E. van Bunnik / oud secretaris van een OR bij GVB-Amsterdam
Het kan nog erger dan hierboven omschreven: Gewoon iemand van het kastje naar de nuur sturen, intakegesprekjes houden enz.

Zelf word ik doof en heb een gehoorapparaatje nodig. De verzekering vergoed maar laat de beoordeling aan de audicien over. Dat raadt u vast al.

Een WMO-juffertje verwijst naar....de Bijzondere Bijstand. Die wijst af (betrokkene verdient te veel).

Betrokkene vraagt de voorziening aan bij UWV(want hij heeft een WAO-uitkering), die wijst ook af (u bent geen zzp-er). Hét knelpunt is m.i. niet het contact, maar de doorgevoerde bezuinigingen!
annelies
Om aan 'contacten' te komen, organiseert de gemeente een informatiemiddag. Zet dat in de krant en vindt dat ze erg haar best heeft gedaan. Daarbij realiseert ze zich niet dat

- (mogelijke) cliënten wel eens niet zomaar overdag naar een afgelegen zaaltje kunnen komen om non-informatie te horen

- (mogelijke) cliënten wel eens niet alle dagen de kranten lezen en zich dan ook nog eens aangesproken zouden moeten voelen

- (mogelijke) cliënten al zo vaak van kastjes naar muren zijn gestuurd dat ze totaal geen vertrouwen hebben in de overgang.

Mogelijke cliënten zijn heus te vinden! Maar je zult er wel moeite voor moeten doen!!
Ster
Vanmorgen 13 aug 2012 te verstaan gekregen niet welkom te zijn met mijn scootmobiel ( door gem. verstrekt) in de nieuwe WMO-winkel te Doetinchem. Reden hiervoor kon men niet geven. Er mag geen enkele scootmobiel meer in.

Gemeenten bereiken doelgroep WMO onvoldoende ?

Draai het voor Doetinchem maar om : Doelgroep bereikt gemeente onvoldoende !
Janske / Schaduwfractielid
De bestuurders willen er niet over praten, en denken als je er niet over praat het wel over zal gaan. Maar laat de cliëntenraden mee denken met het beleid.
Janske / Schaduwfractielid
De bestuurders willen er niet over praten, en denken als je er niet over praat het wel over zal gaan. Maar laat de cliëntenraden mee denken met het beleid.
J. Derckx
De gemeentes worden door de provincies en landelijke overheid voor het blok gezet om met onervaren personeel deze WMO op gang te brengen met wetgeving welke reeds verworpen is dan wel in de wachtkamer staat . Afhankelijk van welke politieke kleur in de gemeente de baas is wordt de burger beoordeeld. Rechtsongelijkheid overal. Wanneer heeft NL nog slechts 1 gemeente waar alles voor elke burger gelijk bekeken en beslist wordt. Bezuinigingen over de rug van geld van de burger in de rijkere provincie of gemeente om zo aan de opbrengsten van de nutsbedrijvenverkoop van Essent en Nuon te komen en zelf het geld naar Brussel te sluizen. Deze onbetrouwbare overheid is slechts in dienst van Brussel hier de laatste spaarcenten aan het ophalen. Dat er straks niets meer voor de gewone burger overblijft boeit hen niet, zij krijgen een mooie baan.
W.F.Willems / maatsch.werker
Dit gaat dezelfde kant op als de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg in 1983 : een doodgeboren kindje.

Centraal of decentraal alles heeft zijn prijs. VNG zes jaar geleden al voor gewaarschuwd: verkapte bijstandsregeling, zoals vroeger de TRM?
Advertentie