Advertentie
sociaal / Nieuws

Gemeenten schieten ‘nieuwe armen’ vaker te hulp

Armoedebeleid voor mensen met een hypotheek of zzp'ers blijkt nodig. 'Het boeit ons niet of iemand in de bijstand zit of niet.'

16 februari 2014

De nieuwe armen worden ze wel genoemd. Huiseigenaren die niet meer kunnen aflossen of zzp’ers zonder opdrachten. Een toenemend aantal gemeenten schiet hen te hulp.

Noodfonds
Amersfoort is één van de gemeenten die extra geld uittrekt om de ‘nieuwe armen’ te ondersteunen. Er hangen posters in abri’s om mensen bewust te maken van het feit dat tegenwoordig iedereen zorgen kan hebben over geld. Ook is er een noodfonds van 1,5 miljoen om te investeren in armoedebestrijding maar ook bedoeld voor acute problemen en wil de gemeente in haar aanbestedingen meer gebruik maken van zzp’ers.

Geldloket
Daarnaast is er het Geldloket, onderdeel van de schuldhulpverlening maar met een eigen gezicht en een eigen doel: preventie. ‘Deze nieuwe groep mensen wil eigenlijk niet gezien worden bij de reguliere schuldhulp’, vertelt directeur Henk Kroon van het Geldloket. ‘Ze schamen zich daarvoor maar zitten door problemen als scheiden of baanverlies wel in de problemen. Bij het geldloket komen ze makkelijker binnen. We adviseren, laten mogelijkheden zien, leren ze budgetteren.’ Vorig jaar steeg het aantal mensen dat een beroep deed op de schuldhulp met 8 procent. ‘Allemaal mensen uit de groep nieuwe armen’, aldus Kroon.

Klijnsmageld

Krijgen mensen in de bijstand minder omdat de focus op de nieuwe armen gelegd wordt? ‘Nee’, zegt Kroon. ‘We hebben armoederegelingen waar mensen recht op hebben als ze in die situatie zitten. Voor bijstand en bijzondere bijstand. Daar tornen we niet aan.’ Door efficiënt te werken kan Amersfoort met het budget schuiven. Ook heeft de gemeente voor de komende twee jaar zo’n 1,2 miljoen extra gekregen van staatssecretaris Klijnsma voor het bestrijden van armoede.’

Boeit niet

Ook Almere heeft speciale maatregelen voor de ‘nieuwe armen’ in het leven geroepen. ‘Het boeit ons niet of iemand in de bijstand zit of niet’, luidt de klare taal van wethouder Ineke Smidt (PvdA) over de redenen. Zo is de schuldhulpverlening is op nieuwe leest geschoeid en toegankelijk voor iedereen. Ook heeft Almere samen met Lelystad een zelfstandigenloket voor zzp’ers en kleine ondernemers. Deze groep was via de bestaande schuldhulpkanalen niet te helpen. Die waren immers op particulieren gericht. ‘Daar wordt dan gekeken of de bedrijfsstrategie aangepast kan of de verplichtingen verlicht kunnen worden’, aldus Smidt. ‘Uiteindelijk kunnen deze mensen ook de schuldsanering in terwijl dat eerder niet kon.’ Almere betaalt de hulp aan de nieuwe groep uit het extra geld dat staatssecretaris Jetta Klijnsma toegekend heeft voor armoedebestrijding. Almere kreeg 1,1 miljoen euro uit die pot.

Luxe
In Enschede antwoordde wethouder Patrick Welman onlangs op raadsvragen dat zijn gemeente het onderscheid wél heel bewust maakt. ‘Die luxe heb ik niet’, licht Welman zijn standpunt toe dat ondersteuning alleen is voor mensen die met minder dan 110 procent van het bijstandsniveau moeten rondkomen. Weliswaar heeft Enschede ook zo’n 1,1 miljoen gekregen uit de extra armoedegelden van Klijnsma maar dat geld gaat op aan de ‘oude’ doelgroep. ‘We hebben dat geld hard nodig om het huidige beleid overeind te houden.’

Banken
Dat betekent niet dat Enschede niet doet voor ‘nieuwe armen’. Maar ondersteuning bij hypotheken, zoals in Almere, is er in Enschede niet. ‘Eerlijk gezegd vind ik dat ook een primaire verantwoordelijkheid voor de banken’, aldus Welman. ‘Die hebben de afgelopen jaren flink geprofiteerd en hun winsten zijn groot, dus die kunnen best iets doen, dat vind ik ook hun taak. Mensen kijken soms ook net even te snel naar de overheid.’

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ria van Bunderen / Consulent Schuldhulpverlening Gemeente
Ellemiek, er zijn ook mensen met een hypotheek die de pech hebben hun werk kwijt te raken of arbeidsongeschikt te raken. Soms beide partners raken het werk kwijt. De banken verleenden hoge aflosvrije hypotheken. Ik kan het de mensen echt niet altijd aanrekenen hoor.
HA. Espe / politiek actief burger
Wat ik mis in de reacties is een stukje nuancering. Er zijn 7.2 miljoen banen in Nederland en meer dan 1 miljoen mensen die een uitkering krijgen. Gratis geld bestaat niet. De WRR vraagt zich terecht af waar Nederland over enkele jaren geld mee wil verdienen om dit alles in stand te houden. En wat Nederland verdient met het aardgas is iets anders dan de aardgas opbrengsten; daar moeten nl de winningskosten nog van af en die zijn al heel veel hoger dan een paar jaar geleden. Te lang is door te veel mensen, ook in het openbaar bestuur, dat een uitkering een hangmat is. Dat is fout; het is een vangnet.
joop luster / ontwerper
dergelijk subjectieve regelingen brengen willekeur met zich mee. Mogen de nieuwe armen in een relatief luxere omgeving dan de 'oude' armen hun armentijd uitdienen?

Het is nogal een verschil om als jarenlang bestaande arme je tijd door te moeten brengen in je portiekflatje op 4 hoog, dan als nieuwe arme in je te duur gekochte luxe woning met tuin.
gerrie
Al ben je rijk dan maakt de overheid je wel arm in dit land. Innovatie en ondernemerschap wordt zwaar belemmerd. Er heerst hier een moddercultuur door bureaucratie en ambtelijke afgunst.
Peter van Dijk / maatschappelijk werker
De armoedebestrijding is, net als met de WMO en wat verder nog toegevoegd gaat worden in het kader van decentralisering, veel te verschillend per gemeente.



Weer geen gelijke behandeling in dezelfde situatie (artikel 1 van de grondwet) en dat in een postzegellandje. Ineens wordt het "vermogen" wat je mag hebben om kwijtschelding van Gemeentelijke heffingen en die van Waterschap, verlaagd. Onaangekondigd uiteraard. Sinds 2012 moet dat in de betreffende Gemeente apart aangevraagd worden. Twee heel dikke enveloppen dus. Het "vermogen" mag dan maximaal Euro 1100,00 zijn om voor kwijtschelding in aanmerking te komen.



Als gehandicapte heb je niet altijd wat aan de tweedehandsmarkt. Heb je inductie koken nodig, een zware PC, een andere tandem, dan zijn dat artikelen die vallen onder algemene gebruiksartikelen in betreffende gemeente. Iets tweedehands kopen vergt ook vervoer en armen en kost dus extra geld ook. Plus moet je technisch inzicht hebben om geen kat in de zak te kopen. Voor algemene gebruiksartikelen krijg je geen bijzondere bijstand. Als er nog iets van spaargeld is, gaat het nu heel snel op. Dan wordt, vrees ik, de boodschap dat je er maar voor had moeten sparen bij elk product wat stuk gaat.



Als een alleenstaande Euro 50,00 meer krijgt dan hoogte bijstand, dan wordt dat verschil steeds ingezet en volgt afwijzing. Ook al heb je het verschil op jaarbasis al uitgeven, of meer. Ben je gehandicapt en kun je zelf niet klussen en geen handig persoon in je netwerk die dat steeds wil doen, moet die gehandicapte met WAO of bijstand een klusjesman betalen. Dat is geen reden voor bijzondere bijstand.



Aftrekposten voor belastingen verdwijnen in sneltempo.

Compensatie van Euro 300,00 vanuit CAK ook.



Compensaties t.b.v. kosten voor sportvereniging, ook bedoeld om uit isolement te komen, krijg je niet als je Euro 50,00 boven bijstand zit. Dan heb ik het nu over een alleenstaande die toen Euro 927,00 per maand had. Feitelijk is het verschil tussen een WAO of Bijstand ongunstiger aan het worden voor de WAOer, als men alleen woont en geen spaarpot heeft.



Afhankelijke personen met onvoldoende helpend netwerk en minimum inkomen, maken gemiddeld meer (ziekte)kosten. Het wordt dan straks in de schulden komen, hoe goed je ook budgetteert.



Wat doet de Nederlandse Politiek en Bestuur al jaar en dag? Mensen uitleveren aan de mega incasso industrie en enthousiast zijn over al die voedselbanken.

Als die industrie met mega omzetten dan de botjes helemaal afgekloven heeft, worden die over de schutting naar de schuldhulpverlening gegooid, die veel te traag reageert. Al 10 jaar gedoogt men dat.



Elk jaar wordt meer geld voor schuldhulpverlening geclaimd. Als je cynisch bent dan zou je dit een verdekte vorm van werkverschaffing kunnen noemen. Al die mensen die met goed betaalde salarissen zich bezig houden in Nederland met armoede, hebben geen belang blijkbaar bij een landelijk uitgerold sociaal incasso bureau (SIB). Onder de maatschappelijke dienstverlening of in goede samenwerking daarmee. Urgente partijen willen zeker daarmee samenwerken als dit goed is georganiseerd. Men ziet bij SIB waar problemen opdoemen en een persoon gaat naar dat huishouden en ziet eventueel andere problemen ook. De berg gaat naar Mozes en vroegtijdig kan men ingrijpen, zonder eerst nog de huidige incasso industrie te spekken en de belastingbetaler voor het probleem verder laten opdraaien.



Al die kwetsbare mensen, jong tot en met oud, kunnen daar vrijwillig, geheel of gedeeltelijk veilig in budgetbeheer. Misschien met hulp van mensen uit eigen kring.



Dat SIB krijgt mandaat om bij schulden en geen medewerking, verplicht budgetbeheer af te dwingen. Er is ook een poot voor sociale leningen, zodat ook ZZPers even een noodpot hebben. Wie zich nu op de borst klopt voor die doelgroep, zoals Almere en Lelystad, zou ik wel eens onderzocht willen hebben door een onafhankelijke instantie.



Een landelijke SIB kan meten en weten wat elke Gemeente doet. De PR is in Almere fantastisch, maar zoals het enkele jaren terug daar was, was het wachten tot het kalf verdronken was.

Een dergelijke cultuur heb je er niet gauw uit. Een landelijke SIB moet ook overal in het land mensen in dezelfde situatie, hetzelfde kunnen behandelen.



Voor kwetsbare burgers met een laag inkomen en extra ziektekosten en niet- of weinig hulp in eigen netwerk, vind ik deze tijd ronduit eng worden. Overheid, het schild der zwakken? Op heel veel plekken ja, op heel veel plekken nee en dan profiteert de incasso industrie er flink van mee, inclusief incasso vanuit overheid.
Burger / Opvangmoeder
Mijn zoon was ook ZZPer, daar de opdrachtgevers niet uitbetaalden is hij hiermee gestopt. Hij werkt inmiddels voor een uitzendbureau. (Hij heeft een eigen huis maar kreeg geen financiële hulp). Hij houdt €60,- over per maand voor 40 uur per week werken. Ontbijten en avondeten doet hij bij zijn ouders thuis welke hem ook steunen. Hij kan ook werkelijk niets nog niet eens een avondje uitgaan of een terrasje pikken. Maar zoals hij zei mijn vaste lasten zijn altijd betaald.
Sjoerd Visser
Over de laatste zin: de overheid kijkt te snel naar de mensen als ze zelf financieel niet uitkomen of er een zooitje van hebben gemaakt. De bevolking MOET al 40 jaar bezuinigen, de hoofdredenen waren: meer werkgelegenheid creëren en de Staatsschuld reduceren. BEIDE beloftes is de overheid NOOIT nagekomen (INTEGENDEEL) maar de golf van bezuinigingen gaat maar door. Die bezuinigingen waren TIJDELIJK, maar dat tijdelijke is inmiddels al 40 jaar lang !!! De overheid moet maar kijken naar henzelf...en daar moeten ook de klappen vallen. Niet bij de bevolking die al teveel leeg geknepen is, en nog steeds aan alle kanten gemangeld wordt !!!
Ellemiek
Het is niet normaal, dat mensen met een eigen huis hulp krijgen van de gemeente. Als ze niet zo'n tophypotheek hadden genomen en/of normaal en regelmatig hadden afgelost, hadden ze nu geen problemen. Je moet geen huis kopen als je niet genoeg geld hebt. Het is ook pure discriminatie, dat mensen met een eigen woning een hoger vrijgesteld eigen vermogen hebben in de bijstand. Vaak hebben mensen met eigen woningen en dubbele inkomens jaren op grote voet geleefd. In die tijd hadden ze ook best iets opzij kunnen leggen voor later. Mensen met een minimuminkomen/bijstandsuitkering hebben geen mogelijkheid om iets te reserveren. In dit land wordt er met 2 maten gemeten.
Peter van Dijk / maatschappelijk werker
@Ellemiek

U heeft daar best een punt, echter over decennia is de verzorgingsstaat ontspoord en onbetaalbaar geworden.

Er zijn ook mensen met lage inkomens die onnodig schulden maken om mee te kunnen doen, of heel wat mensen die niet voldoende toegerust zijn om met een laag inkomen of wat hoger uit te komen. Lees de DSM gids maar er op na. In ras tempo wil de overheid een Titanic keren, op een moment dat burgers nog op de oude koers liggen met schulden en gedrag, ingegeven door de oude koers en ruimte die toen geboden wordt.

Wie verstandiger is geweest hoeft niet te anticiperen, maar hele volksstammen zitten nu in het oude schuitje en dus is het nodig dat die Titanic langzamer en verstandiger gaat keren. Haastige spoed is zelden goed.

De mensen met een onvermogen om te budgetteren en mensen met laag inkomen met nogal wat ziektekosten en dus op tal van zaken eigen bijdragen, gaan kopje onder. Alle compensaties verdampen, van belastingen, CAK tot Gemeentelijke compensaties in sneltreinvaart.

De schuldhulpverlening gaat het dus heel veel tijd meer kosten dan al jaren het geval is, om fondsen te vinden om die schulden op te lossen.
Advertentie