Advertentie
sociaal / Nieuws

Winterswijk introduceert Wmo-indicaties zonder einddatum

Volgens het college vinden inwoners het herhaaldelijk aanvragen van ondersteuning ‘belastend en confronterend’.

08 augustus 2024
Wmo - hand met telefoon

De gemeente Winterswijk gaat voor een grote groep inwoners Wmo-indicaties voor onbepaalde tijd afgeven. Het betreft mensen met een blijvende beperking of aandoening, zonder perspectief op verbetering van hun situatie. De Gelderse gemeente wil deze inwoners zo ‘meer rust, vertrouwen en duidelijkheid’ geven.

Interim projectleider uitvoeringsinstantie Dutch Nucleair Energy Program S13-S15

JS Consultancy
Interim projectleider uitvoeringsinstantie Dutch Nucleair Energy Program S13-S15

eBS Consultant S12/13

JS Consultancy
eBS Consultant S12/13

Tot voor kort was er bij een Wmo-indicatie altijd sprake van een einddatum. Inwoners moesten daardoor steeds weer een nieuwe aanvraag indienen.

Hulpmiddelen

Dat is vanaf heden in veel gevallen niet meer nodig, meldt de gemeente. Inwoners met een levenslange beperking of aandoening krijgen een indicatie zonder einddatum. Bij elke nieuwe aanvraag beoordeelt de gemeente of een indicatie voor onbepaalde tijd mogelijk is. Dit geldt voor hulpmiddelen, huishoudelijke hulp en (groeps-)begeleiding. De gemeente maakt geen onderscheid tussen zorg in natura en een persoonsgebonden budget (pgb). Indicaties voor bepaalde tijd blijven uiteraard bestaan. Bijvoorbeeld als duidelijk is dat de behoefte aan ondersteuning tijdelijk is, of wanneer er op termijn aanpassingen aan de indicatie gedaan moeten worden.

Administratieve lasten

Volgens het college vinden inwoners het herhaaldelijk aanvragen van ondersteuning ‘belastend en confronterend’. Bij indiceren voor onbepaalde tijd hoeven inwoners niet iedere keer opnieuw hun verhaal te doen, legt Wmo-wethouder Sylvia Fleuren (CDA) uit. ‘Bovendien hebben inwoners en hun naasten zo minder administratieve lasten. In veel gevallen hoeven zij niet meer een nieuwe aanvraag te doen’, zegt Fleuren.

Telefoongesprek

Overigens houdt de gemeente een vinger aan de pols, benadrukt Fleuren. ‘We houden contact om te kijken of de vorm van ondersteuning nog past bij de behoefte en de afgesproken doelen’, verzekert de wethouder. Dat kan bijvoorbeeld al een telefoongesprek zijn om te vragen hoe het gaat. De gemeente zal echter niet langer jaarlijks een ondersteuningsplan en een beschikking naar iedere cliënt versturen. ‘De tijd die we daarmee besparen kunnen we goed gebruiken om inwoners met een ondersteuningsvraag zo snel mogelijk te blijven helpen’, verwacht Fleuren.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie