‘Webwinkel’ minimaregelingen niet in trek bij ouderen
De gemeente Midden-Groningen denkt erover na om alles weer in eigen beheer te nemen.
Uit een evaluatie van het minimabeleid van de gemeente Midden-Groningen blijkt dat ouderen amper gebruik maken van het zogenaamde ‘Meedoenfonds’. In de online omgeving kunnen inwoners die rond het sociaal minimum leven (financiële) ondersteuning aanvragen voor activiteiten waarmee ze in de samenleving actief kunnen blijven.
Meedoenfonds
Toen de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Menterwolde en Slochteren in 2018 fuseerden zijn alle regelingen voor inwoners met een laag inkomen gelijkgetrokken. In 2019 richtte de nieuwe gemeente een fonds op om mensen met een laag inkomen mee te laten doen. Via dat Meedoenfonds kunnen inwoners met een laag inkomen bijvoorbeeld de contributie van de (sport)vereniging betalen, maar ook een abonnement op de krant, tv, of internet.
Bereik
Het fonds krijgt vooral smoel door de ‘webwinkel’ waar alle regelingen staan beschreven. De gemeenteraad wilde wel eens weten hoe het bereik is van al die regelingen en verzocht het college daarom een evaluatie te laten uitvoeren van het totale minimabeleid van de nieuwe fusiegemeente. Daaruit komt naar voren dat het succes en bereik van de regelingen nogal wisselend is, en dat met name het bereik van het Meedoenfonds sterk verschilt per doelgroep.
Streng en genereus
Ook concluderen de onderzoekers dat de gemeente in haar minimabeleid nogal wisselvallig is. Met in sommige gevallen strengere inkomensgrenzen dan nodig, maar bij voorwaarden voor veel aanvullende minimaregelingen juist weer ruimhartig. Daardoor kan het minimabeleid van de gemeente voor minimahuishoudens als enigszins onevenwichtig aanvoelen, waarbij zij de ene keer te maken hebben met een ‘strenge gemeente’ en dan weer met een ‘genereuze gemeente’.
Toegankelijkheid
De toegankelijkheid van de meeste minimaregelingen wordt door uitvoerders, hulporganisaties en inwoners als ondermaats gezien, aldus de onderzoekers van Significant APE. Dat heeft vooral te maken met niet-gebruiksvriendelijke websites, complexe aanvraagprocedures en beperkte communicatie. Daarentegen wordt de aanvraagprocedure voor het Meedoenfonds als eenvoudig ervaren, maar de webwinkel zelf als rommelig en onoverzichtelijk.
Amper gebruik onder ouderen
De noodzaak om daar iets aan te doen wordt bevestigd door het feit dat het bereik van het fonds significant minder is bij inwoners ouder dan 65. Van de rechthebbende 4.350 huishoudens met een leeftijd van onder de 65 jaar maakt 84 procent gebruik van het fonds. Onder de 2.200 huishoudens met 65-plussers is dat nog geen 10 procent. Of dat ook daadwerkelijk komt omdat de online omgeving onoverzichtelijk is hebben de onderzoekers niet onderzocht.
Aanbevelingen
Het is voor het college voldoende aanleiding om te onderzoeken of de webwinkel niet beter in eigen beheer kan worden genomen. Daarnaast wil de gemeente investeren in de communicatie richting inwoners. Leden van de gemeenteraad lieten tijdens een commissievergadering over het onderwerp onder andere weten dat ze graag zien dat er één loket komt voor alle regelingen, en dat er een harmonisering van de inkomens- en vermogensgrenzen moet komen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.