Effect inburgering is meetbaar
Technisch gezien is het mogelijk om de effecten van inburgering in een volgsysteem te meten. In de praktijk kan dit systeem echter pas over enkele jaren harde resultaten leveren.
Dat heeft minister Donner (Integratie, CDA) de Tweede Kamer deze week per brief laten weten. Uit een recente pilot is gebleken dat in kaart gebracht kan worden of inburgeringscursussen de participatiegraad van de inburgeraars daadwerkelijk verhogen.
In dat volgsysteem worden bestaande registratiebestanden van het CBS, de Dienst Uitvoering Onderwijs (de voormalige IB-Groep) en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) aan elkaar gekoppeld. Het systeem levert gemeenten geen extra administratieve lasten op. Omdat de Wet inburgering pas in 2007 in werking is getreden en de eerste geslaagden nu van de band beginnen te rollen, is er eind 2011 pas voldoende onderzoeksmateriaal om de effectmeting uit te voeren.
‘Op dat moment zijn participatiegegevens tot en met 2009 beschikbaar en zal naar verwachting een eventueel effect van de inburgering zichtbaar moeten zijn’, schrijft het kabinet. Die eerste meting is wel nog beperkt naar representativiteit en volledigheid, waarschuwt Donner alvast. ‘Hoewel een grote groep inburgeraars al geslaagd is, is de handhavingtermijn van inburgeraars die in de periode 2007-2009 gestart zijn nog niet afgelopen’. De vraag is dus of het zinvol is om dat jaar zo’n meting te houden, aldus de brief aan de Kamer.
De minister moedigt gemeenten daarom aan om zelf ook alvast effectmetingen uit te voeren. In het schrijven aan de Kamer gaat Donner ook in op eerder geuite kritiek op de Toets Gesproken Nederlands (TGN) die nieuwkomers op Nederlandse ambassades moeten afleggen voordat ze de reis naar Nederland mogen maken.
Volgens onderzoeken is de toets voor Spaanstaligen en sommige Aziaten (China, Thailand) te moeilijk omdat de spraakcomputer hun uitspraak van sommige Nederlandse klanken niet herkent. Met die kritiek maakt de minister korte metten: als de computer niet begrijpt wat er wordt gezegd, dan is de uitspraak en dus de taalvaardigheid gewoon onvoldoende, vindt Donner.
Afbouw gaat sneller
De afbouw van het stelsel voor vrijwillige inburgeraars - als gevolg van bezuinigingen - zal sneller gaan dan het Rijk denkt. Hoewel er tot 2014 geld is, zullen gemeenten volgend jaar al nauwelijks nog mensen op cursus plaatsen. Dat voorspelt Omar Ramadan, directeur van Radar- Advies. Hij baseert zich op brainstormsessies van zijn bureau met inburgering ambtenaren.
‘Zij vertellen dat de effecten van de afbouw al heel snel zichtbaar zullen zijn als gevolg van de bekostigingssystematiek waarbij gemeenten driekwart pas betaald krijgen na succesvolle afronding van de trajecten, die 2 jaar duren. Als een gemeente dus in 2012 iemand op een traject plaatst dat pas in 2014 wordt afgerond, krijgt ze het leeuwendeel van het geld voor die cursist al niet meer. Dat zullen die gemeenten dus niet meer doen.’
Unaniem voorspellen de ambtenaren dat vrijwillige inburgering ook tot stilstand zal komen, omdat mensen niet 4 - tot 6 duizend euro gaan betalen voor een curus.
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Het is een bestuurlijke keuze; geld kan bijvoorbeeld ook in re-integratie of educatie gestopt waarbij gemeenten op het gebied van inburgering maar weinig risico lopen vanwege de reserveringsmogelijkheid van het P-budget. Op basis hiervan is een persoonlijk inburgeringsbudget per inburgeraar beschikbaar, waarover een gemeente of inburgeraar kan beschikken zolang als nodig is. Een traject gestart in 2012 kan daarmee zonder problemen volledig gefinancierd worden.
Veel gemeenten lijken het beleid helaas niet te hebben aangepast en stoppen bij voorbaat al met het aanbod van inburgering aan vrijwillige inburgeraars. Die gemeenten houden straks nog iets over als ze niet oppassen. Typisch een voorbeeld van geld dat beleid stuurt in plaats van andersom.
Ja, da's ''prachtig'', maar minister Donner vergeet 1 belangrijk ing; De examenvragen zijn soms van twijfelachtig allooi. ik heb ze zelf nl.gezien en .... fout beantwoord als autochtone Nederlander. weet u bijvoorbeeld hoeveel euro je per dag van je bank mag overmaken naar tegenrekeningen? Ik niet, u wellicht ook niet, maar inburgeraars schijnen dat te moeten weten! en weet u binnen hoeveel dagen u de geboorte van uw kind moet aangeven/ da's maximaal 3 dagen; u en ik doen dat misschien op de tweede dag, maar de inburgeraar ma kiezen;, 1 dag, 2 dagen, 3 dagen. Vult ''dus'' 2 dagen in. FOUT!! 3 dagen is het goede antwoord.
Zo zijn er wel meer twijfelachtige examenvragen in het onderdeel EPE(dat staat voor Electronisch PraktijkExamen).
Het lijkt mij dat de minister er verastandig aan doet z'n brief terug te nemen en met betere informatie komt!
Een ''nederlandse wikileaks" zou de juiste cijfers en andere informatie terzake beter kunnen publiceren.
Ik ken een aantal allochtonen die goed meedraaien, ook in het werk, maar telkens zakken op vragen van twijfelachtig allooi. Hun opleidingsinstituut ovverweegt nu voor hen-omdat ze ''op niveau'' zitten- vrijstellingen van het onderdeel EPE aan te vragen.
Minister: Hoeveel ''geslaagden'' zin er met vrijstelling(en)?
Het deed ons genoegen de oproep te lezen aan gemeenten om de effecten van inburgering te gaan meten. Graag laat ik u hierbij weten dat IVIO-Didactiek de gemeenten hierbij heel erg van dienst kan zijn, omdat wij de beschikking hebben over een onderzoeksinstrument waarmee gemeten wordt wat de daadwerkelijke verandering is in de positie van allochtone en autochtone, laagopgeleide deelnemers aan educatieve activiteiten. Het gaat hierbij dus niet om het meten van aantallen certificaten of om het meten van taalsprongen. Met behulp van een gevalideerde set criteria wordt gemeten wordt is de verbetering van de deelname aan de samenleving als gevolg van een educatief traject.
Daarbij maken wij gebruik van een wetenschappelijk onderbouwd instrumentarium dat is ontwikkeld door promovendus drs. Maurice de Greef, mede in opdracht van de Projectdirectie Leren en Werken, in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en de Universiteit van Brussel. In de Europese Commissie wordt op dit moment bekeken hoe het instrumentarium ook elders in Europa geimplementeerd kan worden.
Op dit moment vindt een dergelijke effectmeting plaats in de Gemeente Den Bosch, met andere gemeenten en met aanbieders van educatieve trajecten zijn we in gesprek. Wij zouden het zeer op prijs stellen hierover met iemand van uw ministerie van gedachten te kunnen wisselen. Uiteraard komen wij graag bij u langs om een en ander te laten zien en de mogelijkheden te bespreken.
Met vriendelijke groet,
L.Graafsma
IVIO-Didactiek
lies.graafsma@ivio.nl
06-53346019
Het deed ons genoegen de oproep te lezen aan gemeenten om de effecten van inburgering te gaan meten. Graag laat ik u hierbij weten dat IVIO-Didactiek de gemeenten hierbij heel erg van dienst kan zijn, omdat wij de beschikking hebben over een onderzoeksinstrument waarmee gemeten wordt wat de daadwerkelijke verandering is in de positie van allochtone en autochtone, laagopgeleide deelnemers aan educatieve activiteiten. Het gaat hierbij dus niet om het meten van aantallen certificaten of om het meten van taalsprongen. Met behulp van een gevalideerde set criteria wordt gemeten wordt is de verbetering van de deelname aan de samenleving als gevolg van een educatief traject.
Daarbij maken wij gebruik van een wetenschappelijk onderbouwd instrumentarium dat is ontwikkeld door promovendus drs. Maurice de Greef, mede in opdracht van de Projectdirectie Leren en Werken, in samenwerking met de Universiteit van Maastricht en de Universiteit van Brussel. In de Europese Commissie wordt op dit moment bekeken hoe het instrumentarium ook elders in Europa geimplementeerd kan worden.
Op dit moment vindt een dergelijke effectmeting plaats in de Gemeente Den Bosch, met andere gemeenten en met aanbieders van educatieve trajecten zijn we in gesprek. Wij zouden het zeer op prijs stellen hierover met iemand van uw ministerie van gedachten te kunnen wisselen. Uiteraard komen wij graag bij u langs om een en ander te laten zien en de mogelijkheden te bespreken.
Met vriendelijke groet,
L.Graafsma
IVIO-Didactiek
lies.graafsma@ivio.nl
06-53346019