Senaat stemt in met Wmo 2015
Met 37 stemmen voor en 36 tegen is de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) met een nipte meerderheid door de Eerste Kamer aangenomen. Tegen de wet stemden – zoals verwacht − CDA, PVV, SP, GroenLinks, 50Plus, de Partij voor de Dieren (PvdD) en de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF). PvdA, VVD, D66 en de ChristenUnie stemden voor.
Met een nipte meerderheid van 37 stemmen voor en 36 tegen is de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) door de Eerste Kamer aangenomen.
Geen steun voor uitstel
Tegen de wet stemden – zoals verwacht − CDA, PVV, SP, GroenLinks, 50Plus, de Partij voor de Dieren (PvdD) en de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF). Voor stemden PvdA, VVD, D66 en de ChristenUnie. Een motie van de SP – om de bezuiniging van ruim 700 miljoen euro met twee jaar uit te stellen − werd met 25 stemmen voor en 48 tegen verworpen. Ook de SP-motie om de invoering van de wet met één jaar uit te stellen, werd verworpen: met 32 stemmen voor en 41 tegen.
Objectief verdeelmodel
Een ruime meerderheid van de senaat stemde wel in met een motie van de PvdA over het toekomstige objectieve verdeelmodel, dat vanaf 2016 gaat gelden. Op basis van het verdeelmodel krijgen gemeenten geld voor de uitvoering van de Wmo. In dat nieuwe verdeelmodel moet rekening worden gehouden met sociaal-economische en demografische aspecten én met gezondheidsverschillen tussen gemeenten, zo heeft de senaat woensdag bepaald. Een CDA-motie om vanaf 2015 in alle gemeenten onafhankelijke cliëntondersteuning te waarborgen, werd met de grootst mogelijke meerderheid aangenomen. Gemeenten hoeven dat niet per se via een MEE-organisatie te doen.
Tempo en bezuiniging
Hoewel de wet met een wel heel kleine meerderheid door de Eerste Kamer is aangenomen, bleek het inhoudelijke draagvlak voor de wet, waarin zelfredzaamheid centraal staat, groot. Het tempo waarin gemeenten de zorg en ondersteuning moeten regelen voor hun kwetsbare inwoners is veel fracties echter een doorn in het oog. Zeker in combinatie met de forse, zij het wat verzachte, korting op het budget dat naar gemeenten overgaat.
Mantelzorg
Kamerbreed waren er veel zorgen over de inzet van mantelzorgers, en vooral over de mogelijke verplichting hiertoe door gemeenten. Daarvan is geen sprake, benadrukte staatssecretaris Van Rijn (VWS, PvdA). ‘Mantelzorg was, is en wordt niet verplicht.’ Ook kunnen gemeenten familieleden die geen mantelzorg kunnen of willen verlenen, niet verplichten extra in de buidel te tasten, benadrukte de staatssecretaris.
Wmo budget 8 miljard
Gemeenten krijgen voor de nieuwe Wmo-taken, die nu nog onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten (Awbz) vallen, 3,6 miljard euro. Voor de uitvoering van de Wmo 2015 – inclusief de reeds bestaande taken – hebben gemeenten komend jaar een budget van 8 miljard euro. Gemeenten moeten een bezuiniging opvangen van 724 miljoen euro: 465 miljoen euro op de huishoudelijke hulp (32 procent) en 259 miljoen euro op begeleiding (11 procent). De bezuiniging op de huishoudelijke hulp wordt volgens Van Rijn nog iets verzacht door de huishoudelijke hulp toelage.
Huishoudelijke hulp toelage
Mensen die hulp nodig hebben maar niet alles zelf kunnen betalen, krijgen een toelage zodat ze hun huishoudelijke hulp kunnen behouden. Met de toelage kunnen ruim 10.000 banen behouden blijven, stellen Van Rijn en minister Asscher (SZW, PvdA), die hun plan maandag bekend hebben gemaakt. De komende twee jaar maakt het kabinet hier jaarlijks 75 miljoen euro voor vrij. De maatregel wordt de komende weken verder uitgewerkt.
Hervorming sociaal domein
Het kabinet heeft met de steun voor de Wmo 2015 groen licht gekregen voor de laatste van de drie grote hervormingen in het sociaal domein. Vorige week stemde de Eerste Kamer in met de Participatiewet en medio februari met de Jeugdwet. Gemeenten worden vanaf januari verantwoordelijk voor de uitvoering van deze drie wetten en voor de besteding van 10,4 miljard euro die met de overheveling van de extra taken op het gebied van zorg, jeugd en werk gepaard gaan. ‘Het gemeentefonds neemt met 60 procent toe. Gemeenten worden met recht de eerste bestuurslaag’, stelde minister Plasterk, als minister van Binnenlandse Zaken tevens coördinerend bewindspersoon van de drie decentralisaties, dinsdagmiddag in het debat. ‘Dit vraagt veel van gemeenten.’
Reacties: 9
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nadat veel belangengroeperingen nog op het laatste moment gepleit hadden voor uitstel, is nu ook de derde decentralisatiewet door het parlement.
De stelselherziening 3D (nieuwe jeugdwet, decentralisatie AWBZ-taken, en de Participatiewet) die het mogelijk maakt om op lokaal niveau tot betere afstemming te komen tussen jeugdzorg, ondersteuning aan huishoudens en werk&inkomen kan per 1 januari toch van start gaan.
Nog best veel werk aan de winkel voor veel gemeenten, maar de blik kan nu voorwaarts gericht worden: integrale zorg dicht bij huis, meer preventie, het gebruik maken van de eigen kracht van burgers en hun omgeving, en last but not least: het voorkomen van dure zorg in residentiële zorginstellingen.
Hopelijk gaat het doemdenken, dat gemeenten het niet zouden kunnen, snel verdwijnen. KInderziekten zullen niet te vermijden zijn, maar met de zorgcontinuiteit die geboden wordt moet het gaan lukken.
Time for a change!!
De "u-zoekt-het-maar-uit-staat' doet zijn intrede. Met dank aan de 'socialisten' van de PvdA.
Zorgaanbieders willen een zo hoog mogelijk inkoopbudget, dus het liefst zien ze dat hele regio's met vijf fte de inkoop plus beleid en control doen.
Wethouders financiën gaan nu pas ervaren wat hun collega van de inhoudelijke portefeuille al bekokstoofd heeft.
Iedereen steekt zijn hoofd in het zand bij de financiële risico's voor de gemeenten. VWS heeft zijn taakstelling binnen.
Al kort na de contractering ontstaat het geklaag van aanbieders, cliënten. En de raad jankt ook mee omdat ze feitelijk nergens over gaat, omdat allles al door 1 of 2 wethouders is "geregeld". Die nooit gehandeld heeft/ hebben naar VWS, met hun rookgordijnen over het zelf niet in control zijn.
Je kunt niet én korten in dit tempo én toezeggingen doen dat iedereen in 2015 houdt wat- ie heeft.
Dat er bezuinigd moet worden en dat dat ook kan is me duidelijk, maar 2015 wordt door dit tempo een jaar met grote bestuurlijke ruzies, met de lokale burgers als slachtoffers. De zwembaden, evenementen en bijv. ook het groenonderhoud gaan nog verder wijken voor medebewind.
Ze krijgen alleen een stil orgasme van het slopen van de verzorgingsstaat. En het volk mort, slaapt en zit verdoofd op Facebook verder te tukken. Met het WK op televisie is het volk ook weer even verdoofd en afgeleid, maar dat wisten de Romeienen al met hun Boord en Spelen. Elk nadeel heeft zijn voordeel, dus er zullen vast en zeker nieuwe Billenwascoöperaties door buurtgenoten worden opgericht. Ook zullen er wel Doe-het-Zelfcoöperaties voor euthanasie en voor tantraseks worden opgericht door actieve ouderen. Heeft het kabinet er al aangedacht om in het kader van verdere bezuinigingen enkele reizen voor bejaarden naar Syrië te organiseren ? Zelf een lijkenzak meenemen a.u.b.
Wie komt er dan wel op voor de mensen die mantelzorg verlenen, als u dat niet doet in uw uitleg?
Ik bedoel wat hebt u voor de mantelzorgers geregeld?