Mantelzorgpas als blijk van waardering
Mantelzorgers krijgen een pas met 50 euro erop gestort. Maar door slim te shoppen, is de pas meer waard. Dat is de bedoeling in Deventer.
Hoe laat je als gemeente nou op een goede manier merken dat je mantelzorgers waardeert? De vereniging van Mantelzorgers Mezzo heeft een goed beeld van wat gemeenten zoal doen en noemt als ‘goed voorbeeld’ Deventer. De gemeente heeft een ‘mantelzorgpas’ en het mes snijdt aan wel vier kanten.
Goede manier
Gemeenten worstelen met het waarderen van mantelzorgers, een nieuwe taak sinds 2015. Dat bleek uit een inventarisatie van Mezzo. Waarderen of ondersteunen? Een waardebon of respijtzorg? Wat willen mantelzorgers eigenlijk zelf? En willen ze wel allemaal hetzelfde? Vragen waar in gemeentehuizen over nagedacht moet worden. Nog niet alle gemeenten hebben een goede manier gevonden, vindt Mezzo. Maar in Deventer zijn ze op de goede weg.
Pas
In Deventer zijn, afgaande op de landelijke cijfers, waarschijnlijk zo’n 20 duizend mantelzorgers. 2500 van hen zijn bekend bij de gemeente, of beter: bij het steunpunt mantelzorg. Tot vorig jaar ontvingen zij het Mantelzorgcompliment van 200 euro via de SVB. Na de overheveling van de verantwoordelijkheid om mantelzorgers te waarderen, is de gemeente gestart met de mantelzorgpas. Zo’n 1000 mensen hebben sinds november de pas gekregen. Het streven is om dit jaar de 2500 te halen en daarna uit te breiden tot zo’n 3000 mantelzorgers.
Korting
De gemeente zet jaarlijks 50 euro op de pas en mantelzorgers kunnen shoppen bij inmiddels zo’n 30 winkels en andere plaatsen in de gemeente. ‘Je kunt ermee naar de kapper, de fietsenwinkel, een bloemetje kopen of een kopje koffie drinken’, vertelt Pelle Oosting, tot voor kort programmamanager in het sociaal domein en verantwoordelijk voor het invoeren van de mantelzorgpas. ‘En bij alle ondernemers die meedoen, krijgen de mensen korting. Daardoor is de waarde van de kaart hoger dan de 50 euro die de gemeente erop zet.’
Communicatiemmiddel
Voor ondernemers is meedoen interessant, omdat er uiteindelijk een nieuwe doelgroep van zo’n 2500 mensen de winkel komt bezoeken, voor mantelzorgers is het fijn om een blijk van waardering te krijgen. Maar er zit nóg een aspect aan de pas waar Oosting op wijst. ‘Het is ook een communicatiemiddel. Door de pas komen we in gesprek met mantelzorgers. Als ze de pas komen ophalen, volgt meteen een gesprek met mensen van het steunpunt. We krijgen daardoor een beter beeld van de mantelzorgers en hun wensen.’
Eerste reacties niet erg positief
Aan het eind van dit jaar wordt de mantelzorgpas geëvalueerd. Vereniging Mezzo mag de pas dan een goed idee vinden, de eerste reacties van mantelzorgers waren niet altijd even positief. Zowel op het gemeentehuis als op Twitter kwam een flink aantal boze en negatieve reacties binnen. Oosting: ‘Mensen die gewend waren 200 euro te krijgen vonden 50 euro niet veel en ze waren ook niet tevreden over het aantal plekken waar ze ermee konden betalen. Maar toen we hebben uitgelegd dat het moet groeien en er nieuwe aanbieders bij zullen komen en dat we nu meer mensen kunnen bereiken, werden ze gelukkig wél positief.’ Deventer streeft ernaar dat de kortingen zo oplopen dat de kaart van 50 euro uiteindelijk ook een waarde heeft van 200 euro. Voorlopig is dat nog niet zo, de meeste winkels die meedoen geven een korting van tussen de 10 en 20 procent.
En dat je het zelf moet melden? Tja, dat is een beetje het kenmerk van de meeste mantelzorg (in ieder geval zoals ik het ken): het is ongeorganiseerd, er staat geen buro achter of iets. Dus jezelf of je mantelzorger aanmelden: is dat nou werkelijk zo veel gevraagd?