Advertentie
sociaal / Column

De-decentralisatie over vijf jaar?

Ik fulmineer wel vaak tegen zorgverzekeraars en het feit dat de burger feitelijk geen vrije keuze meer heeft voor zijn zorg. En dat de minister de formeel in de wet nog bestaande  - maar inmiddels door verzekeraars uitgeholde - keuzevrijheid weg gaat doen. Om geheel toe te vertrouwen aan verzekeraars die dan zelf de vrijheid krijgen om voor ons te kiezen.

26 juni 2014

Wij mogen dan één keer per jaar kiezen voor een van de vier, vijf ? verzekeraar-kolossen. Elke december duiken we gezelli in de jungle van ‘leuke’ filmpjes, websites en kleine lettertjes. Verzekeraars denken niet in ‘hoe kunnen we helpen’ maar in ‘schadelast’. Dat is hun vak. Er gloort wél hoop. Paar weken terug stond in verschillende kranten een open brief van een zorgverzekeraar die het dilemma van bezuiniging, vernieuwing en vrije zorgkeuze prachtig verwoordde.

Maar misschien ga ik wel door met fulmineren als gemeenten dat stokje ongewijzigd overnemen en ook niks heel laten van vrije keuze voor hun inwoners. Gemeenten willen wel denken in ‘hoe kunnen we helpen’ maar dreigen in het ‘schadelast’-denken terecht te komen. De grote angst is dat de burger ongebreideld kiest voor ‘kwakzalvers’ - bedoeld wordt: de niet door de verzekeraar/gemeente geselecteerde zorgaanbieders. Veel gemeenten nemen die kramp over, merk ik.

De Jeugdwet zegt in art. 2.3 en 8.1.1 wel iéts over eigen keuze van ouders en jeugdigen. Maar dan moet je je keuze eerst wel even goed motiveren. Je mag toch niet zomaar kiezen, ha! Want stel, uw inwoner of diens huisarts kiest zomaar voor een … uhh ‘onbekende’ club, die niet op het lijstje van de gemeente staat?! Je moet dan - net als bij verzekeraars nu - eerst door een mallemolen van gemeentelijke toestemming. Het ‘sociaal team’ of iets soortgelijks oordeelt over jouw keuze. Anders betaalt de gemeente niet.

Wat, als het team jouw keuze afwijst? Zie je het voor je? Ouders die wel wat anders aan hun kop hebben, moeten eerst soebatten met het ‘sociaal team’. Weg keuzevrijheid, weg kansen voor echte verandering. Terug tweedeling: rijkere mensen kunnen hun keuze gewoon zelf betalen. Wég regie voor ouders, terug bevoogding-van-niet-weggeweest. Er zijn zoveel budgetdiscussies, mensen en regels die zich ermee bemoeien dat ik een de-decentralisatie zie komen. Een Denktank Transformatie Jeugdstelsel heeft onlangs nog maar weer eens opgeschreven dat bij de transitie inwoners (i.c. ouders, jeugdigen) de echte opdrachtgevers (moeten) zijn. Zukke rapporten verdwijnen in diepe laden. Het valt ook niet mee.

Mechtild Rietveld
Meer columns van Mechtild Rietveld vindt u hier.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Jansen / Adviseur 0/24 Research & Organization Development
Vanuit het perspectief van burgers verandert (vooralsnog) niet veel in de jeugdzorg. Als de voortekenen niet bedriegen, komt er slechts een ander systeem, waarin de sociale wijkteams of jeugdteams opereren als een Bureau Jeugdzorg nieuwe stijl. Waarbij het nieuwe vooral zit in de vorm en niet in de kwaliteit. Het is niet voor niets dat 2015 wat sussend een 'overgangsjaar' wordt genoemd. Rijk en gemeenten krijgen, als aanjager en regisseur, een fundamentele verandering niet tot stand gebracht. Naarmate 2015 nadert zoeken zij steeds nadrukkelijker de verbinding met (traditionele) jeugdzorgaanbieders, die tegen de verdrukking van bezuinigingen in, in een snel tempo zorginhoudelijk en organisatorisch vernieuwingen tot stand brengen. Het gevaar bestaat dat als het eenmaal 2015 is, met een zucht wordt vastgesteld dat het jaar van de transitie is gehaald. Maar dan? 2015 kan niet anders zijn dan een jaar van doorbraak naar echte verandering, waarin o.a. met vrij toegankelijke jeugdhulp voor en met burgers resultaten worden behaald, waarin jeugdhulp en (passend) onderwijs geintegreerd worden uitgevoerd en er een vanzelfsprekende samenwerking is tussen lokale en specialistische voorzieningen. Zonder veel papier en onnodig tijdverlies. Is dat niet het geval, dan zou een de-decentralisatie aan de orde kunnen zijn. Maar niet voordat een parlementaire enquete heeft plaatsgevonden.
Mechtild Rietveld
Een goed commentaar, Hans Jansen!

Ik durfde het woord Parlementaire Enquete niet te noemen, maar begin dat steeds vaker te denken, net als jij.

En ook een enquete naar de wereld van de zorgverzekeraars, die op een buitengewoon willekeurige en onfatsoenlijke manier hun contracten sluiten met zorgaanbieders en daarbij een zeer ongelijk speelveld hanteren, waardoor nieuwe aanbieders geen kansen krijgen dan wel de schuld krijgen van een enkele nieuwe cowboy-zorgaanbieder die er een potje van maakt.

De K-G rechter in Breda heeft deze week een belangrijke uitspraak gedaan door aan te geven dat verzekeraars weliswaar 'particuliere' instellingen zijn, maar dat ze qua zorverzekering werken met publiek geld (het gaat om 90 miljard euro!) En dus moeten ze zich houden aan de aanbestedingsregels voor publieke organen. En dus een gelijk speelveld creëren voor iederen, ook nieuwkomers. Ik vermoed dat CZ in hoger beroep gaat. En het geld dat ze nu al jaren niet of mondjesmaat betalen voor goede en verleende zorg aan hun verzekerden die daar heel tevreden over zijn, houden ze dan nog even langer in de zak. En na hoger beroep heb je nog cassatie. Deze grote jongens hebben een lange adem en grote financiele buffers. En merkwaardig is verder dat vaak de Landsadvocaat optreedt voor de 'particuliere' zorgverzekeringsbedrijven.

De meeste zorgaanbieders, zeker de nieuwelingen, hebben die lange adem niet. Enfin, breek me de bek niet open. Inmiddels lopen veel innovatieve zorgaanbieders vast in de kokers van de financieringen. Ik had de hoop dat gemeenten dat beter zouden gaan doen voor wat betreft de jeugdzorg. Wellicht gaat dat gebeuren, maar ik zie het nog even niet.
C.F. de Graaf / directeur/eigenaar Consultancy De Graaf
Aangaande de Zorgverzekeringswet per 2006 kunnen we vaststellen dat er toch een weeffoutje is ontstaan. Restitutiepolis, naturapolis of combinatiepolis zijn de ingrediënten geworden waarop feitelijk de oude Ziekenfondswet is omgebogen tot de nieuwe Zorgverzekeringswet. Er zijn dus dingen aan toegevoegd, die nu foutief uitwerken. Ik zou zeggen: maak van de Zorgverzekeringswet weer gewoon een natura stelsel, zoals dat al bestand onder de oude Ziekenfondswet. Dat was ook de bedoeling, maar ja, de verzekeraars willen dus meer premie zien voor een restitutie of combinatiepolis. Onzin, want ik denk dat de huidige premies veel te hoog uitvallen en dat dus iedereen meebetaalt aan restitutie dan wel combinatiepolis. Het verschil tussen restitutie en natura vergoeding is veel te klein om te rechtvaardigen. De restitutiegedachte of combinatiepolis kun je aanbieden via de AANVULLENDE verzekering. Dus hebben mensen de keuze, het mag meer premie kosten deze aanvullende verzekering en je houdt het basisstelsel betaalbaar. Als je ook nog eigen bijdrages invoert voor de huisarts en of specialist, in Frankrijk wordt er ca. 70 procent voor specialistische hulp vergoed en je betaalt de huisarts cash met 1 euro eigen risico, dan kan de rest kan via de aanvullende verzekering vergoed worden. Dat betekent dat de nominale premie en de procentuele premie drastisch naar beneden kunnen worden bijgesteld en je koopt zelf een al dan niet dure aanvullende verzekering met een al dan niet keuze op basis van restitutie en dus vrije keuze van artsen. Kortom: het stelsel kan dus flink goedkoper als de basis zorg gewoon op basis van natura vergoeding gaat. Wil je meer, dus 100 procent vergoeding specialistische hulp en restitutiestelsel, dus vrije keuze, dan betaal je via de aanvullende verzekering hiervoor en dat kies je dus zelf. De ultieme opdracht voor de toekomst is het huidige zorgstelsel (basis verzekering) betaalbaar te houden. Dat kan alleen als je ingrijpende keuzes maakt!
PR
Gelukkig blijft de rechtstreekse route verwijzing door huisarts, medisch specialist en jeugdarts naar benodigde zorg mogelijk; en heeft de gemeente hierbij een zorgplicht. Het zal misschien wel een aantal juridische procedures kosten, maar dit hele circus kan vermeden worden.
Advertentie