Complexe zorg: ronddolen in niemandsland
Hoe kan het dat ondanks vrij ‘nette’ wetgeving, slimme jurisprudentie, goede bedoelingen en een tomeloze inzet van professionals en vrijwilligers, de hervormingen in de zorg nog lang niet goed uitpakken, vraagt Ilja Soffer van Ieder(in) zich af.
Hoe kan het dat ondanks vrij ‘nette’ wetgeving, slimme jurisprudentie, goede bedoelingen en een tomeloze inzet van professionals en vrijwilligers, de hervormingen in de zorg nog lang niet goed uitpakken?
Analyse van meldacties van Ieder(in) en andere organisaties leert dat gelijktijdig hervormen èn bezuinigen een bijna onmogelijke opgave is. Financiële belangen en zorg voor mensen staan op gespannen voet met elkaar. Verreweg de meeste klachten over de zorg komen voort uit lompe bezuinigingsacties van gemeenten.
In de eerste periode van de hervormingen konden veel knelpunten nog worden gekwalificeerd als opstartperikelen of ‘kinderziekten’. Inmiddels is dat effect afgevlakt. We zien wel dat de lokale beleidsvrijheid er steeds vaker toe leidt dat in sommige gemeenten mensen met beperkingen er bekaaider vanaf komen dan in andere gemeenten. Ondanks de uitspraak van de hoogste rechter dat de werkelijke zorgvraag van mensen leidend moet zijn bij het vaststellen van het aanbod van zorg en ondersteuning, blijft een aantal gemeenten hardnekkig vasthouden aan een karig gehandicaptenbeleid.
De afgelopen maanden is het aantal meldingen over knelpunten door de hervormingen gelukkig gestabiliseerd. De complexiteit van de zaken neemt echter wel sterk toe. Ronduit zorgelijk is het dat mensen met integrale ondersteuningsvragen opvallend vaak aangeven dat ze het gevoel hebben dat ze sinds de hervormingen niet méér kunnen meedoen aan de samenleving, maar juist mínder. Voor mensen met een zorgvraag die ‘domeinen’ en ‘stelsels’ overstijgt, pakken de hervormingen niet goed uit.
Of het nu gaat over de zorg voor een schoolgaand kind met autisme en ernstige faalangst, over de ondersteuning van een visueel beperkte student in een rolstoel, over de zorg voor een vrouw met MS en 2 kinderen met ADHD of over voorzieningen voor een werkende met een progressieve spierziekte… Het blijkt voor gemeenten niet gemakkelijk om voor dit soort vragen tot een passende mix van zorg en ondersteuning te komen.
Passende zorg is sterk afhankelijk van een ingewikkeld samenspel tussen gemeenten, zorgverzekeraars en instellingen. Dat cruciale samenspel komt maar heel moeizaam op gang. Het gevolg is een rafelig beleid met veel te veel blinde vlekken. Tussen de kunstmatig opgetrokken stelsel-muurtjes in de zorgpolder is een spelregel-loos niemandsland ontstaan waar mensen met zorgvragen soms eindeloos ronddolen in hun zoektocht naar passende zorg.
De keuze om de Wet langdurige zorg (Wlz) alleen toegankelijk te maken voor mensen die 24/7 zorg in nabijheid nodig hebben, leek rechtvaardig. Maar de vraag of deze afbakening verantwoord is, dient zich met urgentie aan. Hoe gaan we om met die mensen die misschien net even íets minder zorg nodig hebben, maar wel in alle aspecten van hun leven en gedurende hun hele leven afhankelijk blijven van allerlei vormen van zorg en ondersteuning?
Steeds vaker rijst bij ons de vraag of de zorg voor mensen met levensbrede en levenslange beperkingen - onder de huidige omstandigheden - wel in goede handen is bij gemeenten en zorgverzekeraars.
En steeds vaker komen we tot de conclusie dat mensen met complexe zorgvragen voorlopig beter af zijn binnen de Wet langdurige zorg. Want zolang de verantwoordelijke partijen geen heldere uitweg bieden uit dat niemandsland in ons zorgstelsel, blijven mensen met levensbrede en levenslange beperkingen verstoken van passende zorg.
Illya Soffer, directeur Ieder(in)
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De burger moet soms een jaar in de ellende zitten, een hachelijke situatie.
Wordt tijd dat Van Rijn de schrijnende gevallen gaat bespreken en wat daaraan te doen.
Ik zorg voor mijn zoon met autisme. Hij is de dertig inmiddels gepasseerd en ik houd het niet langer vol. Het PGB van de gemeente is zo'n onhandig instrument om mee om te gaan en om aan te vragen elk jaar opnieuw. De gemeente begrijpt autisme ook niet. Dat komt omdat autisme hier niet verder komt dan Jeugdzorg, voor volwassenen bestaat het niet voor de gemeente. Dus ik denk dat ik het maar opgeef en het allemaal weer zelf ga doen ofschoon ikzelf inmiddels op leeftijd ben en hulpbehoevend. In ZIN zijn hier geen mogelijkheden, zelfs niet wat maar een beestje past. Ik maak mij ernstig zorgen over de toekomst. Wat gebeurt er met hem als ik er niet mee ben? Ik heb al 2x geprobeerd om te verhuizen i.v.m. het zorgaanbod, maar op een woning reageren vaak meer dan 100 mensen. Ook door beschermd wonen voor autisme in een andere stad wordt hij geweigerd omdat ' de gemeente dat niet wil'. Zoveel zorgen! Als hij in de WLZ ondergebracht zou worden is dat tenminste landelijk dekkend en geeft dat meer mogelijkheid tot zorg. Men kan toch ook kortere indicaties afgeven zoals onder de AWBZ en zorg moet toch hoe dan ook goed verantwoord worden. Waarom dan dat gedoed met de gemeentes?
1. een zeer complexe transitie.
2. door het Rijk geïnitieerde noodzakelijke bezuinigingen (geen land ter wereld kan 25% tot 30% van haar nationaal inkomen aan de zorgsector besteden).
3. er zijn onvoldoende en/of te veel onduidelijke randvoorwaarden in de wetgeving, waardoor gemeenten op bepaalde onderdelen een eigen beleid gaan formuleren (ongewenste concurrentie tussen gemeenten) en veel te veel beroepsprocedures bij de administratieve rechter ontstaan (verjuridisering en toename bureaucratie)
4. er is op nationaal en op gemeentelijk niveau onvoldoende aandacht besteedt aan de inhoud en een goede afstemming van administratieve systemen.
Mijn partner slaat geen alarm. Maar omdat ik dat kan geen indicatie voor de Wlz. Omdat er geen levensbedreigende situaties kunnen ontstaan geen indicatie Wlz.
Mijn partner heeft een cva gehad. Heeft mentale klachten. Hij heeft 9 maanden in een verpleeghuis gewoond. Omdat ik door een spierziekte ook rolstoelafhankelijk ben is onze woning ruim en rolstoelklaar. Daarom kon hij toen naar huis.
De zorg wordt zwaarder. En ik denk dat als de zorgorganisatie met de boodschap komt. dat zij het niet meer aankunnen. Hij zo wel die indicatie voor de Wlz heeft.
Nu gaat de zorg via de zorgverzekeraar. En ja, de WMO. Hij heeft een indicatie voor dagbegeleiding (8dagdln) met vervoer en respijtzorg.
Doordat hij met de indicatie voor dagbegeleiding nu onder de WMO valt mag hij niet meer gebruik maken van de psycholoog die hij best wel vaak nodig heeft. Deze psycholoog mag allen Wlz cliënten begeleiden.
Doordat er nu veranderingen in het vervoer ingevoerd zijn mag mijn partner niet meer met de bus van de dagbegeleiding. Wel degenen die Wlz zijn maar de WMO mensen niet. De gemeente heeft het vervoer bij een andere vervoerder ingekocht. Deze verandering wordt mijn partner niet goed verwerkt.
En of Nederland geen 30% extra kan missen voor echte zorg? Nou, zolang er nog 129 miljard aan volkomen nutteloos zwart geld uitstaat, zal dat vast wel kunnen. We doen het alleen maar niet. Gefeliciteerd.