Advertentie
sociaal / Column

Psychiatrische ouders en tikkende tijdbommen

Om de risico’s voor ernstig leed en fatale ongelukken zo veel mogelijk in te perken is het van groot belang dat we in extreme situaties vergaand durven in te grijpen.

06 maart 2012

75% van de jeugdzorgproblematiek wordt primair veroorzaakt door problematiek bij de ouders. Naast in voorgaande columns al besproken problematiek gaat het ook vaak om ernstige psychiatrische problematiek.

In 25% van de gevallen wordt de problematiek vooral veroorzaakt door eigenschappen van het kind zelf, eveneens vaak van complexe psychische aard. In beide situaties (vaak ook in combinatie), is het in het merendeel van de gevallen mogelijk de hieruit voortvloeiende ontwikkelingsbedreigingen voor het kind in drang of dwang kader in de thuissituatie beheersbaar te krijgen. Drang of dwang omdat ernstige psychopathologie veelal in eerste instantie gepaard gaat met ontkenning van de problemen. Een ongemakkelijke waarheid in de jeugdzorg is echter dat er extreme situaties voorkomen die vergaand ingrijpen onontkoombaar maken ter voorkoming van onnodig ernstig leed. In deze column bespreek ik twee van die extreme situaties, te weten ernstig psychiatrische ouders en jeugdige tikkende tijdbommen.    

Psychiatrische ouders

Anders dan velen mogelijk denken, wordt er in de jeugdzorg maximaal ingezet op het thuis blijven wonen van kinderen van psychiatrische ouders, of terugkeer na uithuisplaatsing. Veelal succesvol, maar niet zonder risico’s zoals bijvoorbeeld enige tijd terug bleek uit de moord op een achtjarige jongen uit Delft, waarschijnlijk door zijn psychiatrische moeder. Na een aanvankelijke uithuisplaatsing, werd stap voor stap gewerkt aan terugkeer. Moeder liet zien “therapietrouw”, te zijn en goed te presteren bij 12 begeleidde omgangsbezoeken en het eerste niet begeleidde omgangsbezoek. Bij het tweede niet begeleidde bezoek ging het toch dramatisch mis, zonder dat daar een indicatie voor was. Dit soort incidenten kunnen alleen voorkomen worden als kinderen van ernstig psychiatrische ouders per definitie uit huis worden geplaatst. Daar pleit ik niet voor. Maar in extreme situaties is dat wel de minst slechte oplossing, zoals blijkt uit het volgende verhaal dat een ervaringsdeskundige mij onlangs toezond. Ik geef hier zijn verhaal letterlijk weer met zijn toestemming. Het verhaal spreekt verder voor zich.

“Ik kom uit een gezin waar de ouders ernstige psychische problemen hadden. Ik ben de jongste van vier kinderen. De eerste keer dat ik met de psychiatrie in aanraking kwam was een gesprek in een ziekenhuis te Zaandam, waar mijn vader opgenomen was, met een psychiater die graag een gesprek met het gezin wilde. Ik was toen 11 jaar. Na die keer volgden meer opnames. Dan mijn moeder, dan weer mijn vader. Er werd ons niets verteld over wat er eigenlijk aan de hand was wat betreft de problemen thuis. Mijn ouders voelden de problemen niet aan, laat staan dat ze ze konden oplossen, en allemaal hebben we grote problemen ontwikkeld. Mijn oudste zus “kreeg” anorexia nervosa. Ze werd opgenomen, genas, en werd uit huis geplaatst. Mijn andere zus werd ernstig depressief en psychotisch en heeft in 1984 zelfmoord gepleegd. Korte tijd erna overlijdt mijn vader aan een hartaanval. Zelf ben ik langere tijd ernstig depressief geweest. Met mijn broer en zus heb ik geen contact meer, alleen af en toe met mijn moeder. Ik heb in het verleden wel hulp gezocht, waaronder een langdurig verblijf in de therapeutische gemeenschap de Wieke te Enschede, wat ik beschouw als een van de grootste vergissingen van mijn leven, maar pas nu - ik ben de 40 gepasseerd - gaat het beter.

Ik ben ervan overtuigd dat het niet had hoeven te gebeuren als er eerder was ingegrepen, en dan denk ik aan het ontzetten van mijn ouders uit de ouderlijke macht, en het onderbrengen van mijn zussen en broer in pleeggezinnen. Ik weet zeker dat dan veel leed was voorkomen.

Afgezien van ingrijpen, als de ouders ernstig tekort schieten zou het heel fijn zijn voor de kinderen als de buitenwereld de problemen op zijn minst onderkent, Ik denk aan een huisarts, familie, hulpverleners en ook de school. Alle kinderen hebben op het Michael College gezeten te Zaandam, maar er is nooit enige betrokkenheid geweest naar de thuissituatie en hoe wij daaronder leden. Hierbij moet ik nadrukkelijk een uitzondering maken voor een natuurkundeleraar, met wie we later wel contact hebben gehad. De behandelende arts van mijn oudste zus heeft gezorgd dat zij uit huis werd geplaatst, maar heeft de rest laten zitten. En oh wat was het nodig om in te grijpen. Huisarts, familie, hulpverleners, ze lieten ons maar aanmodderen.

Mijn ouders konden de situatie niet aan, maar het is zo triest dat een gezin dan eigenlijk aan zijn lot wordt overgelaten en het steeds slechter gaat, zonder dat iemand ingrijpt. Als je ziet dat een situatie afglijdt, omlaag een ravijn in, laat je dat dan gebeuren?”

Stef Bon, Voorburg

Tikkende tijdbommen

De tweede extreme situatie waar ik aandacht voor wil vragen betreft jongeren waarvan de professionals (vaak al de docenten op de basisschool) aan hun water voelen dat zij niet te corrigeren zijn en uit zullen groeien tot vergaande criminelen die zullen gaan moorden. Er is geen sprake van gewetensontwikkeling. Het gaat om

jongeren waarvan psychiaters al op jonge leeftijd zeggen dat ze zijn “uitbehandeld”.

Onze maatschappij gaat uit van straffen na de daad en niet van voorkomen. Op zich volledig terecht, maar wat te doen als je weet dat wanneer je een jongen loslaat dit neerkomt op “an accident waiting to happen”? Het komt heel weinig voor, maar ze bestaan. Omdat maar één op de twintig jeugd-tbs’ers op latere leeftijd een volwassen-tbs krijgt is de angst van kinderrechters dat iemand van veertien die een delict pleegt tot zijn zestigste in tbs zit. Al is de laatste jaren de risico-inschatting ver vooruit gegaan, het blijft een lastige klus om te voorspellen of iemand opnieuw zwaar de fout in zal gaan of niet. De recidive van jeugd-tbs’ers is na twee jaar 43 % en na zes jaar zelfs 70% maar dat betreft vaak lichtere delicten. Het is een illusie te denken dat je alle vreselijke incidenten kunt voorkomen. (NRC, 29 februari 2012 naar aanleiding van voormalig jeugd-tbs’er Stanley die het vijftienjarige meisje Ximena vermoordde).

Ondanks deze onzekerheden ben ik voorstander van het voorstel van staatssecretaris Teeven om in uitzonderlijke gevallen jeugd-tbs om te zetten in volwassenen-tbs. Ik ken situaties van door mijn medewerkers als “tikkende tijdbommen” aangeduide jongeren, waarvan alle betrokken professionals het onverantwoord vonden om de jongere weer vrij te laten. Nog onlangs werden we gelukkig gered door de gong, omdat de jongere in kwestie zelf snel opnieuw in de fout ging zonder dat er doden waren gevallen waarmee hij wel expliciet en nadrukkelijk had gedreigd.

Een verantwoordelijkheid voor de GGZ

Om de risico’s voor ernstig leed en fatale ongelukken zo veel mogelijk in te perken is het dus van groot belang dat we in extreme situaties vergaand durven in te grijpen. Psychiaters moeten hierin meer hun verantwoordelijkheid nemen, door de privacy van en vertrouwensrelatie met hun cliënt niet heilig te verklaren. Het is een wijdverbreid misverstand dat psychiaters met handen en voeten zijn gebonden. Op basis van een beroep op overmacht/conflict van plichten is het wel degelijk de professionele plicht van psychiaters om in geval van ernstige psychiatrie bij de ouders te kiezen voor de veilige ontwikkeling van het kind en om ten aanzien van tikkende tijdbommen te kiezen voor de veiligheid van “anderen” , maar daarmee uiteindelijk ook voor de veiligheid van de jongere in kwestie die niet in staat is gewetensvol te handelen.

           

Ik kijk uit naar uw reacties.

Reacties: 30

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ranada van Kralingen / Begeleidster verstandelijk gehandicaptenzorg
Dhr. Gerritsen krijgt de ruimte om zijn belachelijke, beledigende en slecht onderbouwde columns te blijven schrijven. Laatst zag ik dat een reactie van Tegengeluid (een scherpe, maar nette reactie) was weggehaald (gecencureerd). Ik raad de lezers aan om eens een kijkje te nemen op http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com



Op de blog staat de brief van Burgemeester Van der Laan die wij als ouders 1 maart 2012 mochten ontvangen naar aanleiding van het seksueel misbruik van onze dochter (7) op een school in Slotervaart. Veertien maanden lang hebben wij gevochten om de waarheid boven water te krijgen.



Bureau Jeugdzorg wist van deze zaak, weet ook dat de 'daders' nog steeds niet zijn bevraagd. BJAA doet niets.

De grote misstanden van Jeugdzorg te lezen op:



http://jeugdzorg-darkhorse.blogspot.com
Gijs / Burger, geïnteresseerd in de strapatsen van Jeugdzorg.
De redactie van Binnenlands Bestuur zou zich eens achter de oren moeten krabben en bedenken dat columns van de hand van Erik Gerritsen niet alleen uitblinken door een hoog gehalte aan luchtfietserij maar bovendien agressie gaan opwekken gezien zijn "preken voor eigen parochie" en zijn kennelijke blindheid voor het duidelijk waarneembaar massale falen van de zogenaamde professionals in de gehele jeugdzorgketen.

Zijn gezwets in de regelmatige in BB verschijnende columns is daar een ultieme bevestiging van.



Mijn irritatie over dat gezwets brengt me tot een gratis advies aan de redactie:

Maak BB niet langer belachelijk door zo'n typische zwetser een platform te geven zijn onzin uit te (blijven) kramen!



vriendelijke groet,

Gijs
Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Geachte @Gijs, In uw eigen kommentaar zie ik geen enkele onderbouwing. Alleen maar een soort van scheldpartij. Hoe zit dat? Wat mankeert u of hoe bent u benadeeld terecht of onterecht wellicht? En dan nog, de zwartmakerij door u druipt ervan af. Waarom doet u dat?

Heeft u al eens klachte gedaan gewoon zoals dat hoort?

Ik schat in van niet.

Overigens @ Ranada van Kralingen, u praat veel doch bewijst niks. De studie Passyndroom bij kinderen ligt er al sinfs 1986 zo en nog steeds zijn vele duizenden kinderen de klos niet door Jeugdzorg doch door familierechters en door moeders-vriouwen met zelfs ernstige geestesstoornis die gezag konden verkrijgen ook op valse gronden.

Zo bizar is dit land bezig.

15000 vals te noemen geboorteaangiftes waar het al begint iedere keer weer wat misdadig is en een misdrijf door veelal vrouwen c.q. familie ervan gepleegd. Zie je later terug bij trosvermist of dna onbekend of zelf met stoornissen in de ggz. O.a.
anoniem / moeder
en wat als je psychiatrisch patient word omdat je kind dankzij van een web van leugens bij je wordt weggehaald? waarheidsbevindingen doen ze niet aan, alleen omdat mijn financiele situatie slecht is ben je gewoon overgeleverd en sta je met je rug tegen de muur want dan grijpen ze dat wel aan om alsnog hun fouten te verdoezelen
Mevrouw Vermeer
@ Renalda,



Ook wij hebben de ervaring dat BJAA niets doet ook al trekt iedereen aan de bel over mogelijke mishandeling van kinderen. Dit hebben we in onze buurt mee gemaakt.



BJAA werd boos en beledigd want het kind staat bij hen onder OTS en volgens hen werd het niet mishandeld. Dus ze gingen de strijd aan met de buurt en Erik Gerritsen deed helemaal niks.



Jullie maken dat nu mee met die twee meisjes die seksueel verknipt gedrag vertonen, dat je wilt dat BJAA dan onderzoek doet. Dat doen ze ook niet.



Het gaat bij BJAA helemaal niet om kindermishandeling, dat interesseert ze helemaal niet. Het gaat om BJAA zelf, om het positioneren van die organisatie, om 'Kijk ons eens goed bezig zijn?'



Dus het is bekend wat je mee maakt. Wel goed dat burgemeester van der Laan de ambtenaren van Asscher weert uit het onderzoek naar jullie zaak. Want bij ons hebben die de klachten over deze zaak bij Asscher, rechtstreeks doorgespeeld aan Erik Gerritsen.



Een ander probleem is dat, hij is de voormalige hoogste ambtenaar en bespeelt het stadhuis en zijn voormalige ondergeschikten. Kennelijk heeft B & W dat nu wat beter door, ook omdat de burgemeester in zijn brief aan jullie daar zo expliciet over schrijft.



Maar ja, het is heel triest. Ook bij ons in de buurt is er veel verdriet en bezorgdheid over het betreffende kind. En het stoort enorm om dan die columns te lezen over zogenaamde Eigen Kracht en betrokkenheid van de buren.



Dat wil BJAA in de praktijk helemaal niet. Want zij zijn 'the professionals' en zij maken de dienst uit.



En als je daarover klaagt? Dan hebben de klagers het gedaan en weet Erik Gerritsen zich van de prins geen kwaad. Maar die ervaring hebben jullie mogelijk ook inmiddels wel, de ontkenning van de situatie en doen alsof jullie het verzinnen.



Helemaal met Gijs eens, het is echt schandalig dat deze man maar een podium blijft krijgen hier in BB voor zijn onware verhalen en preken voor eigen parochie.
Gijs / Burger, geïnteresseerd in de strapatsen van Jeugdzorg.
Beste Lb.Koppenol



Onderbouwing wordt door u gemist in mijn reactie op de column. Dat klopt, want dat zou te privé worden en daar is dit medium volstrekt ongeschikt voor.

Naar mijn mening maakt de heer Gerritse misbruik van zijn positie door het verhaal van Stef Bon op te nemen. Een kennelijk zwaar beschadigd persoon die dit eigenlijk alleen maar zelf aan de openbaarheid had mogen prijsgeven. In de column komt dit verhaal op mij over als gezwets, omdat in de gegeven situatie de lezers niet kunnen controleren hoe de situatie van Stef Bon in werkelijkheid was; in zijn eigen bewoordingen en onder eigen verantwoordelijkheid!

Dat roept bij u misschien de vraag op: is die mogelijkheid om dat te kunnen controleren dan nodig?

Mijn visie is: Ja.

Want juist blind vertrouwen op de correctheid van feiten weergave van Gerritse en andere participanten in de industriële jeugdzorgketen leidt tot ongelukken. De oorzaak van die ongelukken is vaak - te vaak - gelegen in dat gebrek aan controleerbaarheid en het zelfstandig willen en kunnen herstellen van aperte fouten of onjuistheden in documentatie. Zo’n gebrek aan effectief toezicht, zelfreflectie en openheid leidt tot toestanden zoals nu bij de woningcorporaties navrant zichtbaar worden. In die publieke sector speelt de privacy géén alles overheersende bedekkende rol. In de jeugdzorg wel.



Bij kritiek, terecht of onterecht, wordt door alle geledingen van Jeugdzorginstellingen als argument gebruikt dat er geen commentaar geleverd wordt omdat het de privacy van de cliënt (en) zou schenden.

Wat gebeurt hier nu? In het “geval Stef Bon” wordt de privacy van de gehele familie zonder schroom door dhr Gerritse aan de openbaarheid prijsgegeven. Als hij daar al toestemming voor zou hebben had hij Stef Bon, als hij werkelijk bestaat, daartegen moeten beschermen en vooral niet ten eigen gerieve (betaalde column!) moeten of mogen opvoeren.



Het is u misschien niet opgevallen, maar de heer Gerritse geeft geen onderbouwing op grond waarvan hij gerechtigd zou zijn dit zeer persoonlijke verhaal te publiceren.

Door mij is een kwalificatie gebruikt die ik zeer van toepassing vind op de pennevruchten van de columnist. Gezwets. Niks mis mee.

Ranada van Kralingen / Begeleidster verstandelijk gehandicaptenzorg
Geachte mevrouw Vermeer,



Wilt u contact met mij opnemen, zodat wij rustig verder kunnen praten. Met Asscher hebben wij ook het nodige te stellen gehad. e-mail.

ranada1967@hotmail.com

Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Geachte @Gijs. Mee eens dat de wet privacy en beroepsgeheim in vele gevallen gewoonweg wordt misbruikt om het eigen stoepje van instanties schoon te houden en doch in vele zaken alleen om in familierecht vele vaders onterecht buiten spel te kunnen zetten of te houden. Zelfs als sprake is van ernstige borderliners-vrouwen die bekend zijn in de GGZ nota bene!

DaarNA is het problemen. Vroeg en laat veelal. Vele duizenden met welzeker oorzaak de moeder vrouw met zeker die kenmerken de klos aan kinderen en broodnodige uithuisplaatsingen ook nog eens.

Uiteraard werkt Jeugdzorg onderbezet alleen ze zeggen niet wat ze fout doen, en dat doen die Familierechters helemaal al niet. De Rechters zijn hier heilig verklaard ook door die overheid van ons.

(De verschuiling bij uitstek de uitspraak: Er is de scheiding der machten).

Alsof er geen dan enkele verantwoording zou moeten worden genomen.

Hoe bizar toch.

Maar terzijde dit.

Wanneer men tweev kanten op wenst in het familierecht en ook ander recht zullen vele vele duizenden kindertjes de klos zijn erbij.

Zonder vaders duizenden erbij.

En wat gevolg is wensen vele mensen niet te zien of in te zien.

De erge zaken komen in het nieuws overigens enige tientallen per jaar waarin wel degelijk gestoorde vrouwen (waar zelfs de burgers van zeiden, maar het was zo'n aardige vrouw..................),DADER zijn.

Kennellijk weet u dan niet oim welke ernstige geestesstoornis(sen) gaat. Ik neem u dat niet kwalijk. Zelfs de psychiaters zelf na zulke daden hebben dikwijls meningsverschillen.

Kijk maar naar die Noor die Reikvik, als ik het tenminste goed spel.

Of naar gevalletje Bijenkorf. Of naar geval Friesland, dame met kindertjes geborenen, en geval Savanna, gfeval Rikkers etc etc etc.

Allemaal eerst dames vrouwen waarvan de rechters kennellijk gewoonweg beslisten of zonder onderzoek of de ggz maar verzweeg wie dat waren of wat zij geflikt hebben?

Dacht het wel Gijs.

En dat kan niet. Mag niet. En is BEDROG van burgers veelal. Wat jullie zien als burgers is: Bedrog. hetb eigen stoepje schoon. Dat ziem je vaak gebeuren. Gezinsvoogd alleen de zwarte Piet en de rest wast de handen schoon?

Buurt ook en ouders van zulke die al een leven lang weten wat ze in de kuip hadden en nooit wat zeiden in opvoeding?

Wel benoemen wat hier oorzaken van zijn veelal Gijs. Dat begint al met gezag over kinderen aan de verkeerden namelijk.
Ponskaart / beleidswaker
De stelling dat de meerderheid van de cliënten bij BJZ psychopaten zijn e.d., is onzinnig.

Advocaten zien valsheid in motivering van BJZ. Ouderondersteuners zien het.

Ouderorganisaties hebben zicht op hun leden.

En de dossiers bestuderend, komt het te veelvuldig voor dat BJZ met insinuaties, verdraaiingen en leugens werkt naar de rechter om bezettingsgraden te halen voor meer geld volgend jaar.

Er wordt via BJZ niet aan echte diagnostiek gedaan, en waar er een deskundige te pas komt, zijn de onderzoeksvragen al zo gesloten, dat er gewerkt wordt naar de reeds getrokken conclusie van BJZ. Laat de slager zijn eigen vlees (werkgelegenheid) niet keuren.



Zoek (Google) op 'jeugdzorg' en vind vele ervaringen van gewone ouders en opgegroeiden over het negatief manipulerend vermogen van gezinsvoogden.



Wel is ambulante hulp (thuissituatie) beter voor een kind, waar uithuisgeplaatst-zijn wordt ervaren als schuld, dus schadelijk is.
Jan
@ Gijs



Je hebt een belangrijk punt. Die jongen, Stef Bon, is gewoon te googelen en er staan foto's van hem op internet. Dankzij Erik Gerritsen staat hij nu met zijn hele hebben en houden van zijn familie en zichzelf op internet. Leuk als die jongen solliciteert of een geliefde tegen komt. En dat voor iemand die al zo kwetsbaar is.



Typisch Gerritsen, totaal geen respect voor de doelgroep en geen enkele feeling met de kwetsbaarheid daarvan. Als Gerritsen denkt te kunnen scoren dan zal hij het niet laten, en dan ook nog in een column die verder totaal niet is onderbouwd.



Bah! Wanneer grijpt Binnenlands Bestuur eindelijk in?

Kinderenfirst / docent
Als je niet psychisch gestoord bent, dan wordt je het vanzelf door de manier van werken van Bureau Jeugdzorg.
Kinderenfirst / docent
wie nog meer over Gerritsen wil zien en wil weten wat de echter wetenschapper vindt en wat de rechter met inlevingsvermogen ervan denkt, kijk dan eens op: http://ombudsman.vara.nl/media/87482
Gijs / Burger, geïnteresseerd in de strapatsen van Jeugdzorg.
Geachte columnist,



Uw privacy schending is reden geweest voor mijn suggestie aan BB om uw columns te beëindigen. Dat kan en mag niet zonder gevolgen blijven volgens het recente inzicht van het Gerechtshof in 's Hertogenbosch waar een zaak is beoordeeld van een op de lange teentjes getrapte gezinsvoogd die het bewijsbaar met de waarheid niet zo nauw heeft genomen.

Maar er zijn nog een paar puntjes die hebben bijgedragen aan mijn advies aan BB.

Namelijk dat door u veel eenzijdige informatie wordt verstrekt.

Ook vind ik opvallend dat u kennelijk over ruim voldoende tijd beschikt omdat er inmiddels al 47 columns voor BB zijn geproduceerd.

Dat roept de vraag op of er door die continue stroom van nevenactiviteiten nog wel voldoende tijd overblijft voor managing aan het jeugdzorgbedrijf BJAA. Want het lijkt mij niet denkbeeldig dat vanwege die publiciteitsdrang de aansturing van het bedrijf daar onder lijdt gezien hoeveelheid kritiek op uw organisatie. Daaruit zou namelijk kunnen blijken dat deze matig, zo niet ondermaats functioneert.

Soortgelijke publiciteitsdrang heeft onlangs nog geleid tot een Stapeling van problemen bij een hoogleraar die -daardoor- het met de waarheid niet zo nauw nam.



Er is dan ook nog de veelgehoorde jammerklacht binnen de jeugdzorg organisaties en ook bij BJAA, dat de caseload vergoedingnorm te laag is. Zie uw column van 19-11-2011.

Dat zou kunnen. Graag zou ik dan willen wijzen op het feit dat de criteria voor een UHP veelvuldig worden gehanteerd op een wijze dat het belang van een jeugdzorgorganisatie van groter lijkt te zijn dan het belang van een jeugdige. Helaas sluit op dat moment sluit de mossel van jeugdzorg zich onder het niet controleerbare motto: privacy.

Pikant detail is, dat die zware caseload misschien wel opgaat voor de werkvloer bij BJAA, maar kennelijk niet voor haar directeur gezien de hoeveelheid externe epistels.



Tenslotte heb ik forse kritiek op de koepel Jeugdzorg Nederland (JN), waar BJAA deel van uitmaakt.

JN heeft het onderzoek naar seksueel kindermisbruik in Jeugdzorginstellingen door de commissie Samson onaanvaardbaar lang opgehouden. Met gebruikmaking van de valse vlag PRIVACY. Het lijkt er toch nadrukkelijk op dat dit argument ingezet wordt als een soort alles verhelpende Haarlemmerolie bij Jeugdzorg!

De commissie uit haar kritiek op de ervaren vertragingstactiek in nette bewoordingen.

Naar mijn visie is die getoonde vertragingtactiek als abject aan te merken.

Tegenstrijdig aan het belang van het kind.



Vriendelijke groet,

Gijs

Jan
Gerritsen is de afgelopen jaren ook in de baas zijn tijd gepromoveerd op zijn eigen carriére. Vermoedelijk weet hij daarom zo ontzettend weinig inhoudelijk van de jeugdzorwereld. En dat terwijl hij een Balkenenendesalaris verdient, betaald van belastinggeld. Als het niet veel meer is, want hij houdt zijn salaris in de jaarverslagen geheim, dus het valt niet te controleren. Het is allemaal even corrupt en het heeft niets met de belangen van kinderen te maken maar met de belangen van Gerristen zelf. Oh ja, en dat hoofdkantoor van tachtigduizend euro per maand!!! Voor maar enkele honderden medewerkers. Een ontzettend luxe gebouw bij de A-10. Een glimp van die luxe was ook te zien in de uitzending vorige week van Vara's Ombudsman die bij Gerritsen langs ging. Allemaal van belastinggeld, bedoeld voor de kinderen. Maar met belangen van kinderen heeft het weinig te maken. Zou wel een mooie besparingspost zijn voor het kabinet, dat salaris, dat hoofdkantoor en een bestuurder die niets anders doen dan aan hun eigen carriere werken. Want ook twittert Gerritsen onophoudelijk en loopt netwerkbijeenkomsten af en schrijft columns op zijn eigen site over 'Erik'.. Zo noemt hij zichzelf ook. 'Erik' oraktelt op die site, over zijn eigen carriere en wijsheden. Catshuis: kijk er eens naar! Daar is echt wat te besparen!
Tegengeluid
En ja hoor, vandaag komt de aap weer eens uit de mouw. In Amsterdam is veel te doen over gedwongen aanpak van veelplegers en hun broertjes en zusjes. De hoogste baas van het OM, voormalig officieer van justitie in Amsterdam, zoekt de onderaannemers om dat te doen.



"Tijdens zijn detentie moet zo'n persoon heel gericht indringende therapieën en sociale trainingen krijgen die zijn gedrag beïnvloeden", aldus Bolhaar die voorheen hoofdofficier van justitie in Amsterdam was.



Bolhaar wijst erop dat deze aanpak een aanvullend middel kan zijn. ''De rechter zal zo'n maatregel natuurlijk pas opleggen als we die passende programma's kunnen aanbieden, dus die verdienen nu snel verdere uitwerking. Daarover ben ik in gesprek met andere partijen.''



Dus daar ging het al die tijd om. Alle critici over de columns van Erik Gerritsen hadden gelijk. Erik Gerritsen was al die tijd hier in zijn columns in Binnenlands Bestuur bezig om zijn BJAA in the picture te krijgen voor die klus.



Het begint echt walgelijk te worden. Onbegrijpelijk dat Binnenlands Bestuur zich hiervoor leent!



En dan te bedenken dat de gezinsvoogden momenteel niet eens in staat zijn om voor gedetineerde jongeren de school te coordineren. Het lukt ze nog niet eens om scholen te informeren over deze jongeren en te zorgen dat ze goed onderwijs krijgen. Zie een bericht hierover van het NJI van gisteren.



Onderwijs jeugdzorg heeft meer instroominformatie nodig



8 maart 2012



Voor scholen binnen justitiële jeugdinrichtingen (JJI's) en JeugdzorgPlus-voorzieningen is het lastig om relevante informatie over de instromende jongeren te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van het WODC.



Voor meer info, zie de site van het NJI.



Het is allemaal geld en politiek en heeft in werkelijkheid niets met de belangen van kinderen te maken. Maar wat het ook stuitend maakt is dat Gerritsen niets anders doet dan politiek bedrijven om de positie van BJAA te verstevigen en opdrachten te krijgen. Daarom vertelt hij van die mooie gelogen verhalen over BJAA.



Nogmaals: waarom staat een serieus blad met een goeie reputatie als BB dit in godsnaam toe?! Of heeft het soms te maken met dat er momenteel geen adequate hoofdredacteur is en het blad zielloos dolende?



BB mag wel uitkijken, het is niet alleen meer Gerritsen die hier op aangekeken wordt maar ook Binnenlands Bestuur. Bovendien zou die jongen, Stef Bon, een hele goeie zaak (en claim) hebben tegen BB in het schaden van zijn privacy.



Deze columns beginnen een rottende schandplek te worden.
Tegengeluid
Een dringend verzoek aan Binnenlands Bestuur: zorg dat er bij elke column van Erik Gerritsen (als jullie dan kennelijk zo hechten aan deze 'deskundige' als columnist) er in elk geval wederhoor is van wetenschappers. Want nu hebben we de situatie dat die constant via twitter aan de bel trekken maar niet gehoord worden.



Burgers (en zeker de gemeenteambtenaren die straks de opdrachten en het geld te vergeven in de jeugdzorg) hebben het recht om te weten of al die voorstellen die zo mooi klinken wel werken.En of ze niet al tien keer eerder zijn uitgeprobeerd (en mislukt vaak) Lezers hebben ook het recht om de politieke spelletjes in deze aanbestedingen te zien, in plaats van achteloos deze columns te lezen en zich dar niet van bewust te zijn.



Voorgestelde commentatoren: Rien IJzendoorn en/of Carlo Schuengel, DE deskundigen op het gebied van het kernprobleem van jeugdzorgkinderen: hechting. Heel belangrijk om hun standpunt te horen, omdat juist bij deze problematiek heel veel behandelingen averechts werken. Alles draait om hechting en deze deskundigen horen de belangrijkste adviserende rol te hebben in de jeugdzorg.



Dan heb je nog hoogleraren kinderpyschiatrie, zoals Robert Vermeiren of een kinderpsychiater en belangrijke man in de JZ-wereld: Peter Dijkshoorn.



En niet te vergeten MIcha de Winter en Jo Hermans, de pedagogen.



In elk geval, Binnenlands Bestuur, pak de journalistieke plicht op tot tegenhoor. Dat bent u aan uw doelgroep echt verplicht.
Tegengeluid
En verdomd: nog een idee gejat van Bolhaar en dat hier gepromoot. Zie de link hieronder. Om de opdracht van het OM binnen te krijgen natuurlijk en de uitvoering te kunnen doen. Hoe vaak is er nu wel niet door lezers gereageerd op de columns van Erik Gerritsen dat het oude plannen zijn in een nieuw jasje. En wat blijkt? Erik Gerritsen doet niets anders dan netwerken om te speuren wat in de mode is bij politici en beleidsmakers. Zodat hij daar snel op kan inspringen en zijn BJAA kan verkopen in zijn columns hier. Het gaat alleen maar om belangen, geld en politiek. Dit heeft niets met de belangen van kinderen te maken.



De enige manier naast Erik Gerristen als de sodemieter als columnist op de keien zetten (wat Binnenlands Bestuur niet lijkt te durven) om tegenwicht te bieden, is constant vragen aan de wetenschap wat nou het echte belang is voor kinderen in de jeugdzorg.



Want deze columns zijn zo corrupt als ik weet niet wat. En dat is al die tijd al door Jan en alleman beweerd hier in Binnenlands Bestuur in de reacties maar Gerritsen deed het af als kwaadsprekerij, onzin, niet bewezen. En dat klachten bij jeugdzorg horen.



Jaja. Het is nu toch voor iedereen wel duidelijk dat hij de hele kluit belazerde en nog steeds doet.



https://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/opinie/ …
Kevin Immers / DJ
Heey,



Ik wou dit even melden GGZ Luisterd voor geen meter naar de Patient.

Tegen mij vertelden ze altijd eerst moet ik erbovenop komen dan derest.

Nou ik word alleen gelukkig als ik anderen kan helpen.

Uhh dus zij beweren dat ik dit verkeerd zie.

Zei weten beter dan mij wat ik denk, laat me niet lachen.

I`m A Psycho Maniak, slimmer dan een Psychiater.

Ik wil DJ worden om zo de wereld te redden.

Wees hier blij om, want als moordenaar.

Tsja Most Wanted in the World.



Wat ik wil zeggen doe hier fockin wat aan.

Als de verkeerde Same Minded Like Me.

Zo uit jullie handen wegglipt.

Zullen er veeeeel mensen sterven.

Ik waarschuw nu omdat ik ieder levend wezen Respecteer.

Ik wil niet dat er zo'n Lunatic op vrije ooit los loopt.



Grts
Stef Bon
Hallo,



ik ben degene die het stukje heeft geleverd aan E. Gerritsen. Ik heb zelf contact met hem opgenomen, en na goed overleg, een korte samenvatting opgestuurd ter publicatie.



Omdat er in verschillende reacties wordt gesuggereerd dat E. Gerittsen dat zomaar heeft gedaan, en dus mijn privacy heeft geschaad, wil dat even duidelijk maken. Van zomaar publiceren is totaal geen sprake.



Ik heb hiertoe zelf initiatief genomen, ik heb contact gezocht met E. Gerritsen, daar ik het erg goed vind als er in een gezin wordt ingegrepen als daar aanleiding toe is. Zoals uit mijn stukje blijkt is dat bij het gezin waar ik in ben opgegroeid niet gebeurd, met alle vreselijke gevolgen van dien. Als kind ben je machteloos, en je redding kan dan een externe partij. Ik kan en wil niet oordelen over elk ander individueel geval, maar ben ervan overtuigd dat instanties als Bureau Jeugdzorg er veel beter aan doen doortastend op te treden dan afstand te nemen. Want dat doen er al veel te veel in Nederland.
Tegengeluid
@ Stef Bon, Nou, dat is in elk geval een zorg minder. Goed dat je reageert. Maar toch had Gerritsen niet jouw naam voor zijn eigen doel mogen gebruiken en je niet zo voor eeuwig op het internet mogen zetten. Je geeft aan in jouw brief dat de jeugdhulpverlening destijds niet goed functioneerde, jou in de kou liet staan. De boosheid van veel reageerders betreft het feit dat de jeugdhulpverlening nog net zo disfunctioneel is, en anno nu nog veel erger. Een belangrijke reden daarvan is dat jeugdzorgorganisaties zijn gefixeerd op hun eigen belangen: geld, werkgelegenheid en er toe doen, meepraten op hoog niveau. Wat er nu met jouw brief gebeurt is dat Erik Gerritsen -wiens organisatie BJAA zeer ernstig disfunctioneert hetgeen hij steevast ontkent - die brief aangrijpt om te zeggen: zie je wel. Er is vraag naar ingrijpen, dus wij willen extra geld hebben. Maar Erik Gerritsen krijgt al voortdurend extra geld, om wachtlijsten te bestrijden, om zijn organisatie te verbeteren. En het helpt allemaal niet, het klachtenprobleem is enorm en zeer veel mensen zijn bang voor Gerritsen en zijn BJAA, wegens het machtsmisbruik. Dus terwijl je eigenlijk wilde zeggen dat je graag wilt dat de hulpverlening verbetert, wordt jouw brief nu gebruikt in de politieke spelletjes van Erik Gerritsen. Kijk eens hoe nodig wij zijn! Geef ons extra geld daavoor! Maar dat extra geld gaat net naar de kinderen, waar jij voor pleit. Dat extra geld gaat in de praktijk naar Erik Gerritsen zelf. Naar zijn topsalaris (minstens Balkenende maar vermoedelijk nog meer aan emoluenten, hij houdt het ook geheim in zijn jaarverslag. En het gaat op naar zijn extreem luxe hoofdkantoor en het gaat op kosten van de belastingbetaler en onder werktijd promoveerde op zijn eigen carriere. Reageerders vinden daarom dat Gerritsen jouw ellende en alleen gelaten zijn daarom gebruikt voor zijn eigen doel. IN plaats voor jouw doel: betere hulpverlening. En daarom is het gebruik van jouw brief en jouw privacy en jouw naam in zijn columns niet koosjer. Dat betreft de woede. Maar dat kinderen zoals jij veel beter geholpen moeten worden, daar is iedereen mee eens. Het wrange is alleen dat als je nu kindermishandeling meldt bij BJAA er vaak niet eens wordt terug gebeld. Ze laten kinderen nog net zo in de kou staan als vroeger en zelfs nog veel meer. Dat maakt jouw moed voor een betere hulpverlening overigens zeer bewonderenswaardig. Het wordt inderdaad de hoogste tijd!
Jos Witting
Door Jos Witting op 24 maart 2012 14:35

En zo ziet zo'n 'liefdevolle' uithuisplaatsing er dan uit. http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/03/vid …



Hoe slecht moet je zijn om te verdedigen dat zoiets in het belang van kinderen is? Of dat het niet uitmaakt, omdat de kinderen toch al getraumatiseerd zijn?



Dit is gewoon ziek. Hulpverlening zou er alles aan moeten doen om de loyaliteit van kinderen jegens hun ouders - ook al mishandelen die hen - te respecteren en daar voorzichtig mee om te gaan.



Zo'n Gerritsen die niets anders doet dan gedwongen hulpverlening propageren - en nooit een woord wijdt aan loyaliteit en hechting en daar nul rekening mee houdt, en dus nul rekening houdt met de belangen van kinderen zou ontslagen moeten worden.



Gelukkig lijkt dat bij Binnenlands Bestuur inmiddels het geval na heel erg veel kritiek op deze gewetenloze gecorrumpeerde man zonder enige deskundigheid over de jeugdzorg.



Kijken dus, en stuur de link door. Al mishandelen ouders nog zo erg - het is de vraag of dat zo is want jeugdzorg maakt heel veel fouten in hun beoordelingen - dan nog doe je kinderen zoiets niet aan. Je doet er alles aan om nieuwe trauma's te voorkomen. Dus hulpverleners zouden er alles aan moeten doen om uithuisplaatsingen tactisch en voorzichtig aan te pakken. Dit kan natuurlijk heel anders, maar ja, daar maken ze geen tijd voor. Tijd is geld en dat geld hebben bestuurders liever voor zichzelf, hun ministerssalarissen en dure kantoren. Zie ook Gerritsen.



Dit is pure kindermishandeling. Clubs die dit doen verdienen geen maatschappelijk vertrouwen meer.



http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/03/vid …
Stef Bon
Ik ga hier verder niet op in. Ik heb eerder gemeld dat ik het een goede zaak vind dat er instanties en mensen zijn die ingrijpen ipv toekijken cq afwachten, wat ik met een globale schets van mijn ervaringen heb onderbouwd. Daar wil ik het verder bij laten. Ik vind het medium Internet niet geschikt voor verdere discussies.
Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Maak het zelf mee. Als sinds 2000 ernstig gedupeerde vader kind. Rechter gevraagd: Doe a.u.b. onderzoek eerst naar de bekende BL van de betreffende moeder. Hij verdomde het. Twee keer bijz. curatoren aangesteld en moeder borderliner weet wel alles aan mekaar te liegen als kenmerk. In rechtzaken is waarheidsvinding 0,000 en vele kinderen en eigen vaders zijn al jaren de klos. Vervreemding en ziekte als gevolg. terwijl men dat en dat is de grootste afgang en SCHANDE Nederland weet als instanties en kan weten dat dan die betreffende moeders vrouwen DADER zijn van gewoonweg jarenlange kindermishandeling-manipulatie, en erger in zaken ook nog! (Hoefnagels!) www.rgardner.com Deze prima deskundige had allang goede adviezen. Zolang Nederland onder tafel wenst te schuiven dat een oorzaak is verzwijgende ggz en dat de eigen arpporten van instanties (Doek) NIET kloppen en dat Bijz. curatoren de rapportages niet deugen omdat ze alleen maar wensen op te schrijven dat kindje het zo goed zou doen bij ernstig borderliner, beste mensen hou op met LIEGEN en bedonderen van burgers en vele vele kinderen. Die ook in Jeugdzorgland zitten en de ggz later zelfs! Oorzaak BEKEND. Ontkenning problematiek ook in de politiek en Heer Geritsen bedankt voor schrijven artikel!

Alleen: Spreek die heiligverklaarde Familierechters-kinderrechters aan op HUN falen inzake materie al jaaaaren! Zelfs mevrouw Quick-Schuit loopt de mond over van spreken van grote schande en ondertussen schoffelt ze de fouten door rechters gemaakt in jaren onder tafel..........Hypocriet, vals, vies, en ...crimineel? Nogal.

Verduistering van Staat meneer Gerritsen. Word NIKS aan gedaan in Nederland. Kinderrechten gerespecteerd? Echt niet. Men belazert de kluit zowel in rapporten en verweerschriften scheiding als in vele andere instanties. Verslagen deugt in zaken geen moer van. Onvoorstelbaar geknoei.
Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Ondanks alle vreemde reacties van een aantal mensen reageerders, is het gewoonweg broodnodig dat er wordt ingegrepen in gezag van vele duizenden mensen, w.o. vele 'vrouwen' met en zonder ernstige geestesstoornissen die al jaren de zaken konden belazeren in Familierecht ondermeer. Door misbruik van het eigen etiket onder andere. Bedrog en liegen staat gewoonweg kenmerkend voor borderline bij dat soort welzeker. Bekend verhaal en als dan al jaren wordt gevraagd en gewaarschuwd kinderen te beschermen tegen dat soort waanzinnigen, waar je bij velen aan de 'buitrenkant' het niet zou zeggen of zelfs kan zien nota bene dan is het hoog hoog tijd ook dat meldPLICHT wordt ingevoerd en geen GEZAG over welk kind dan ook zoals nu wel gebeurde, te geven aan dat soort vrouwen.

Het kost daarna miljarden aan begeleiding namelijk omdat preventief rechters niet hebben ingegrepen. Daarna de OTS sen nodig zijn en uithuisplaatsingen oiok trouwens. Gebeurt nog veel te weinig. Ik hoor die mensen hier kommentaargevers niet zeggen wij lossen het wel op dat die duizenden kinderen niet langer blootstaan aan zulke vrouwen die vaak nog crimineel zij of zo handelen ook. Zie zelfs ouders van ernstig borderliners dames, die ontkennen en zelfs meedoen aan de waanzin gepleegd door zulke figuren. Dat is het verrotte in het ook onwetende over die materie bij velen en dat blijkt ook hier wel. Meneer Gerritsen gewoon doorgaan!

Anders zitten al die gedupeerde door moeders kinderen over tientallen jaren bij programma's "ik zoek mijn vader iof dna onbekend" zonder kinderrechten gezet door moeders dat "soort" ook al liegende.
Wilma B. / Docent MBO Amsterdam en veel te maken met jeugdzorg
Gerritsen lijkt niet te snappen waar hij over schrijft. Psychopathie is vaak een gevolg van ernstige hechtingsproblematiek. Gerritsen schrijft dat het niet vaak voorkomt, dat is helemaal niet waar. Het komt juist veel voor bij mishandelde en misbruikte kinderen. Het punt is dus dat het de hulpverlening zélf is aan te rekenen dat die kinderen zo ontaarden, ze zijn er veel te laat bij. Dat komt omdat gezinsvoogden geen verstand van zaken hebben. Keer op keer ontkennen ze mishandeling terwijl wij docenten of buren het zeker weten. Maar gezinsvoogden zijn piepjonge meisjes die totaal geen verstand hebben van ontwikkelingspsychologie en -psychiatrie. Gerritsen doet net alsof dat niet speelt en dat disfunctioneren niet het grootste probleem is in de jeugdzorg. Maar hij weet het donders goed, hij heeft met zoveel klachten ook vanuit scholen te maken en hij was vorige week nog op TV bij een uitzending van Vara's ombudsman.



Dat brengt me op punt twee. Iedereen rondom kinderen in Amsterdam wordt gek van Bureau Jeugdzorg en dat extreme disfunctioneren. Het is verschrikkelijk frustrerend om jongeren in de klas te hebben met ernstige problemen, waar BJAA niets aan doet. Zelfs vaak ontkent. Scholen in Amsterdam worden daar gek van, dat blijkt ook uit een onderzoek van het stadsgewest van enkele jaren geleden. Hoe BJAA met kinderen in problemen omgaat, is mishandeling an sich over het algemeen.



Het is dus geen wonder dat ketenpartners niet met BJAA te maken willen hebben. Natuurlijk willen psychologen en psychiaters geen vertrouwelijke informatie uitwisselen met disfunctionerende piepjonge meiskes van een laag intellectueel niveau en zonder enige kennis van zaken.



Gezinsvoogden hebben vaak met moeite Havo en een (makkelijke) HBO-opleiding gedaan. Ze zijn nog altijd niet op de hoogte van de basisbeginselen van de hechtingstheorieën, dat is al te moeilijk voor ze. Ook voor Gerritsen, zoals hij in deze column weer laat zien. Dus laat staan dat ze nog veel ingewikkelder en abstracter psychologische en psychiatrische kennis kunnen interpreteren en duiden. Daar hebben ze gewoon het niveau niet voor.



En daar is - in Amsterdam in elk geval - BJAA veel te disfunctionerend voor. Dus dat gaat nooit gebeuren en dat heeft BJAA volledig aan zichzelf te danken. Heel Amsterdam zou juichen als die club ontmanteld wordt. De cultuur is zo verrot - want onvoorstelbaar arrogant ondanks het disfunctioneren, of misschien is dat wel de reden van het disfunctioneren - dat komt nooit meer goed.



Laat de gezinsvoogden omscholen en docent worden, voor zover ze daar het niveau voor hebben. Dan moeten ze wel dealen met de jongeren in plaats van betweten en disfunctioneren. En laat er een heel nieuw systeem ontstaan dat niets met de oude organisatie en bestuurders en gezinsvoogden te maken heeft.



Met Gerritsen en co wordt het nooit meer wat. Dat is de grootse ongemakkelijke waarheid van de jeugdzorg die in AMsterdam algemeen bekend is.
Wilma B. (docent MBO Amsterdam en veel te maken met BJAA)
En dan nog iets wat mij - en veel collega's in het onderwijs - mateloos stoort aan de columns van Erik Gerritsen. DAt is het gemak waarmee hij praat over uithuisplaatsingen, hij gaat er zomaar van uit dat een kinjd daarmee beter af kan zijn. Maar iedereen uit de praktijk weet dat het niet zo is. Gerritsen zelf weet dat ook, want prof. Hermans vertelde dat nog eens in de uitzending van Vara's ombudsman afgelopen vrijdag over het disfunctioneren van jeugdzorg.



Als Gerritsen echt om de kinderen gaf, ging hij niet aan dat punt voorbij. Zou hij alle onderzoeken bestuderen om zeker te weten dat zijn voorstellen in het belang van kinderen zijn in plaats van in het belang van zijn eigen portemonnee en het territorium van zijn organisatie.



Ook praat hij maar elke keer over pleeggezinnen alsof die ruim voorhanden zijn. Maar er is een enorm tekort aan pleeggezinnen en er is heel veel misbruik en mishandeling binnen pleeggezinnen van pleegkinderen, dat maken wij op school ook vaak mee. Maar het is algemeen bekend.



Dus ook het gemak waarmee Gerristen over de echte belangen van kinderen heen walst en een valse werkelijkheid voorspiegelt irriteert velen in AMsterdam mateloos. De man lijkt geen geweten te hebben en is bezeten door het idee zichzelf en zijn verschrikkelijke BJAA zo mooi mogelijk voor te doen. En zoveel mogelijk te verdienen. Want in het onderwijs staan we met onze voeten in de modder en naast de kinderen. Maar Gerritsen verdient een ministerssalaris en kan zijn destructieve gang maar gaan over de rug van kinderen die - eenmaal uit huis gepalatst - vaak een vreselijke jeugd mee maken.
Jan
En dan zeker met die psychiatrische kennis op de bekende gezinsvoogden-manier omgaan. Dus zomaar conclusies trekken, geen feiten en meningen uit elkaar halen, foute info naar de rechter? Zie je het al gebeuren, natuurlijk gaat de GGD daar niet mee akkoord!



Om nog maar te zwijgen van de houding die de gezinsvoogden naar de psychologen en psychiaters zullen aannemen, als die hen wijzen op fouten. Want men laat zich niet corrigeren.



Wanneer - na hoeveel tv-uitzendingen, honderden klachten, negatieve reacties op zijn columns - gaat Gerritsen zich eens realiseren dat de problemen in de jeugdzorg bij hem zelf liggen?
Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Mevrouw @karin olde weghuis (free lance psychotherapeute) ---om te beginnen: prima deskundigen zeggen al jaren na gedegen studie dat borderlinesyndroom -pers.stoornis een ernstige geestesziekte is en dat is het ook!!!!

Kennellijk treft u wellicht mensen -vrouwen- veelal die of die diagnose niet horen te hebben of heel wat anders "mankeren". Neem die bijvoorbeeld moeder van geval Savanna, was ook borderliner en daar was al veel voor gewaarschuwd doorde eigen vader ondermeer. zo lopen tientallen zaken per jaar waar preventief had moeten worden ingegrepen inzake gezag wat rechters wel gaven of geven of bij geboorte autiomatisch werd verkregen. FOUT dus. En zeer zeker niet in belang van kinderen.

Vele omstanders houden trouwens ook de mond maar dicht als ze wat weten over een borderliner die de zaken als kenmerk belazert al. En ja mevrouw als KENMERK stoornis!

Dat dient u toch te weten als "psychotherpaeute".

Mevrouw @Wilma B. U moet hier geen dingen verkondigen die nietb op waarheid berusten. Dat bijvoorbeeld volgens u en dat schrijft u even psychopathie berust op hechtingsproblemen. Dan raad ik u toch even aan om verder te studeren dan de neus lang is. Vroeger heette borderline onder andere "hysterische psychopathie of andersom".

Dat zijn dan ook vaak mensen met welzeker psychopathische problematiek ja.

Lopen vaak in psychjoses ook die je NIET ziet zelfs partners van niet en ouders die maar niet willen zien dat ze een bijvoorbeeld dochter hebben die andermans grenzen totaal niet wenst te respecteren.

Zulke dan "omstanders" gaan in gedrag nog mee ook en derhalve houden zulke mensen een eigen kiind ZIEK of noem het gestoord. Dat woord gestoord hebben velen al een hekel aan. Terwijl het gewoonweg een normaal woord is..

Kortom GEEN gezag meer geven aan geestesgestioorden mevrouw. Dat heet kinderbescherming. Als rechter dien je daaraan ook bij scheidingen niet meer mee te willen werken.

Dan doe je mee aan jarenlange daarna opzettellijke vervreemding van een andere vaak ouder met grote schade als gevolg en juist meneer gerritsen vele kindertjes door zulke dan moeders in de ggz-psychiatrie met --geestesstoornissen- c.q. andere ernstige problematiek.

De valse verklaringen die in dossiers werden gestouwd (Onderzoek prof Doek) zijn we goed zat

mevrouw in Nederland.

Dat kostte al zat kinderen hun kinderrechten en nu welzijn.

150000 mishandelde en verder beschadigde kinderen is wel genoeg door ouders vaak of een ouder of falend familierecht wat bewezen kan worden!
Wilma B. (docent MBO Amsterdam en veel te maken met BJAA)
@ Koppenol.



u bent abuis.



Psychopathie - dus manipulatief en gewetenloos gedrag - kan een gevolg zijn van hechtingsproblematiek. De wereldberoemde kinderpsychiater B. Perry heeft daar veel over geschreven. In klassen met veel probleemkinderen komt psychopathie dan ook relatief vaak voor.



Borderline is weer een hele anders stoornis. Dat kan ook veroorzaakt worden door hechtingsproblematiek maar hoeft niet persé, net zoals dat niet persé hoeft bij psychopathie. Maar psychopathie en Borderline lijken absoluut niet op elkaar. Misschien dat de namen vroeger op elkaar leken, psychiatrie is natuurlijk een vakgebied dat sterk in ontwikkeling is.



Meneer Koppenol, het is bekend dat u altijd reageert over Borderline moeders maar u doet uw zaak geen goed, daar is ook al een reactie over geweest van Janicos onlangs.



Het heeft geen zin om zo boos te doen naar andere reageerders. Uw problematiek is begrijpelijk, dat JZ je stuk kan maken is ook bekend. Maar ruzie maken met iedereen is niet slim. U kunt beter verbintenis zoeken als het om de strijd tegen een disfunctionerende jeugdzorg gaat.



U isoleert zich op deze manier, net zoals andere 'dwaze vaders'. Maar dat hoeft niet, u kunt ook voor uw zaak strijden via andere vaderorganisaties die een iets gematigder toon aanslaan. Dat is verschrikkelijk moeilijk als je je kinderen mist, maar wel effectiever.



Wat u nu bereikt is dat types als Erik Gerritsen zeggen: 'Zie je wel, er reageren alleen maar gekken op mijn columns. Dat is nou typisch de jeugdzorg, die hoef je dus niet serieus te nemen'.



Dat zou jammer zijn, want we zijn het er allemaal over eens dat er dringend iets aan de kwaliteit van de jeugdzorg - van Gerritsen en co - gedaan moet worden.
Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Geachte mevrouw @Wilma. U heeft gaarne gelijk en hebt het niet en ik zal ertussen zetten wat u beweert en wat zeker verdraaiing is en nogal wat en niet waar wat u schrijft bovendien.==



@Koppenol.



u bent abuis. ===Nee u bent abuis. Prima omschrijving van o.a. Bielicki, bekend psychotherpaeut eens lezen.----Daarbiij dit, de aantallen kindermoorden door moeders o.a. geval Savanna, geval R. geval Bijenkorf en vele vele anderen zijn borderlinevrouwen. Overigens werd dit gemeld in media meest ook nog.---Terzijde heeft u stuk niet gelezen vertrouwensarts Brunsting AMK neem ik aan? Kan ik me voorstellen.----



Psychopathie - dus manipulatief en gewetenloos gedrag - kan een gevolg zijn van hechtingsproblematiek.

====Ja en als diagnose goed is gesteld bij zulke vrouwen dan zijn het ook borderliners met als kenmerk gewetenloosheid c.q. empathisch vermogen is er niet of willen ze niet.===





De wereldberoemde kinderpsychiater B. Perry heeft daar veel over geschreven. In klassen met veel probleemkinderen komt psychopathie dan ook relatief vaak voor.

===Ja, trek de psychopathische kenmerken maar door zo 4 procent (hetgeen ook aardig overeenkomt trouwens met de 3 procent borderliners onder de "bevolking").



Borderline is weer een hele anders stoornis.

===Nee hoor.



Dat kan ook veroorzaakt worden door hechtingsproblematiek maar hoeft niet persé, net zoals dat niet persé hoeft bij psychopathie. Maar psychopathie en Borderline lijken absoluut niet op elkaar.

====Nou dame, wanneer je zat van zulke lui hebt gezien net als ik nu als omstander, dan komt het geheel overeen. Dat soort doet exact alleen wat ZIJ willen en zonder enige vorm van verantwiooirding af willen leggen== Bijvoorbeeld.



Misschien dat de namen vroeger op elkaar leken, psychiatrie is natuurlijk een vakgebied dat sterk in ontwikkeling is.



Meneer Koppenol, het is bekend dat u altijd reageert over Borderline moeders maar u doet uw zaak geen goed, daar is ook al een reactie over geweest van Janicos onlangs.



====Beste, die zaak is er al niet meer. Wel een voor het leven naar de sodemieter geholpen kind die ze bij een ernstige borderliner laten zitten====Nog iets daarover? Aangezien uw draaien en met naam en toenaam benoemen gewoonweg manipulatie betreft ook en dat blijkt uit uw schrijven zo.====M.a.w. stopt u eens met die groep dan zo nodig af te schermen, dat vinden ze prima al jaren omstanders die niet zeggen waar het op staat ook. Houdt de ziekte in stand ook en die handel en wandel==



Het heeft geen zin om zo boos te doen naar andere reageerders.

===U bent prima in het onware zaken neerzetten. U zegt iemand is boos op en dat terwijl het hier zeker niet zo is......Jaja dame, u wordt doorzien.===Nog iets?



Uw problematiek is begrijpelijk, dat JZ je stuk kan maken is ook bekend. Maar ruzie maken met iedereen is niet slim.

====U bent knap in gedraai zeg. Iets zeggen en uitlokken of er iemand op wenst te reageren en vervolgens de zwarte Piet toespelen? Kenmerk mevrouw....



U kunt beter verbintenis zoeken als het om de strijd tegen een disfunctionerende jeugdzorg gaat.



U isoleert zich op deze manier, net zoals andere 'dwaze vaders'.

===Nou nee hoor, gelukkig worden nu eindelijk zulke daders een aantal vrouwen veroordeeld, eindelijk alleen nog zal dat moeten in vervolg voor letterlijke KINDERMISHANDELING gepleegd door vrouwen. Want dat plegen ze namelijk.---



Maar dat hoeft niet, u kunt ook voor uw zaak strijden via andere vaderorganisaties die een iets gematigder toon aanslaan. Dat is verschrikkelijk moeilijk als je je kinderen mist, maar wel effectiever.



Wat u nu bereikt is dat types als Erik Gerritsen zeggen: 'Zie je wel, er reageren alleen maar gekken op mijn columns. Dat is nou typisch de jeugdzorg, die hoef je dus niet serieus te nemen'.



====Waarom VULT u in mevrouw over de heer Gerritsen? De antwoorden bevallen niet zeker?==



Dat zou jammer zijn, want we zijn het er allemaal

====voor wie spreekt u dan? U denkt voor iedereen? Nogal hoogmoed mevrouw.



over eens dat er dringend iets aan de kwaliteit van de jeugdzorg - van Gerritsen en co - gedaan moet worden.
Advertentie