Advertentie
sociaal / Column

Cito ellende

Daadkracht, dat willen we allemaal! Ook dit kabinet. Dus tuimelen de kabinetsleden over elkaar heen om maar daden te stellen en acties te realiseren.

06 maart 2011

Zo ook de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart. Nu ik haar brief over de verplichte invoering van de Citotoets op lagere scholen heb gelezen, blijkt ook wel dat daadkracht een zekere vorm van onbesuisdheid kan meebrengen.

 

Ze verrast de lezer met allemaal concrete maatregelen. Ten eerste de Cito eindtoets voor de basisschool: die wordt verplicht. Ten tweede: hij wordt naar het eind van het schooljaar verschoven. Ten derde er komt een verplicht leerling- en onderwijsvolgsysteem. Ten vierde vóór de zomer ligt er een actieplan: ‘Basis voor presteren’.

 

En dan heb ik pas de eerste twee bladzijdes van de brief gelezen. Ik sluit mijn ogen, neem een teug adem en lees verder. Gelukkig. Niet nog meer maatregelen, maar een soort uitleg waarom deze maatregelen genomen moeten worden. Eerst een toelichting waarom die eindtoets er is: ‘een eindtoets is een goed middel om ieder kind een goede plek te geven in het voortgezet onderwijs’. Geruststellend schrijft de minister ‘het staat buiten kijf dat de eindtoets géén examen is’.

 

Dat mag dan voor de minister buiten kijf staan, al die overambitieuze ouders in Nederland die menen dat hun nageslacht geniaal, of minstens hoogbegaafd is, denken daar heel anders over. Dus de stress, het ouderlijk gedwing en de wanhopige kinderen die ‘te laag’ scoren, zullen blijven bestaan.

 

Op zich is het begrijpelijk de kinderen in groep acht te toetsen. Maar dan: de minister wil ook een leerling- en onderwijsvolgsysteem  verplicht stellen. Sterker nog, hierbij dienen ‘uniforme toetsen’ te komen (degene die aandelen heeft in de firma Cito moet die voorlopig niet verkopen. De waarde ervan gaat de komende jaren aanzienlijk stijgen). Hiermee worden leerlingen van jaar tot jaar, gevolgd in hun ontwikkeling.

 

Hé, dat is toch net zoiets als die eindtoets, maar dan niet alleen in groep 8? Zowel de eindtoets als het volgsysteem blijken bij te dragen aan het ‘opbrengstgericht werken en handelen op alle niveau’s in het primair onderwijs.’ Geen flauw idee wat deze zin betekent, maar het is wel de onderbouwing om kinderen acht jaar lang te toetsen en testen. En omdat deze testen op jonge leeftijd blijkbaar niet voldoende zijn, komt daar dus die eindtoets in groep acht nog eens overheen.

 

Een schooldirecteur in Haarlem vindt het voorstel van de minister voor een verplichte eindtoets onzin: ‘Als je acht jaar lang leerlingen volgt en toetst, is het armoedig als je dan nog geen advies kunt geven.’ Maar ja, zijn leerlingen  doen, naast het leerling- en onderwijsvolgsysteem ook nog de ‘cito entree toets’ in groep 7  en een ‘NIO-intelligentietest’ in groep acht.

 

 

Beste lezer, haak nog niet af. Het wordt nog gekker.

 

Om te laten zien dat ze écht héus héél daadkrachtig is, lanceert de minister op pagina 9 van haar brief nog het idee om een begíntoets te ontwikkelen voor de basisschool. Zodat zodra de vierjarige peuter in groep één van start gaat, zijn intellectuele vermogens al gemeten zijn. Stel je voor dat niet direct al weet of je kind een sufferd of een genie is, maar dat je daar pas achter komt als hij zes of zeven is!

 

Het functioneren van een gemiddelde financiële afdeling van een overheidsinstelling wordt minder in de gaten gehouden dan onze kinderen op de basisschool.

 

Onze kinderen leren geen staartdeling meer maken op de lagere school. Die is vervangen door een systeem van een beetje schatten en gokken. Maar ze leren wel wat stress is. Als ze aan toets numero zoveel beginnen ‘om hun ontwikkeling te meten’.

 

Ik ben blij dat ik niet meer op de basisschool zit.

 

Paul Lensink

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Broadcaster / gemeenteambtenaar
Geweldig stukje!
nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
ik was op de lagere school steengoed. daarna viel ik in een diep, zwart gat. ik ben er weer uitgekrabbeld en dat allemaal zonder cito toets.
criticus
Allerlei toetsen om de leerling te kunnen volgen.
Zegt dat iets over de regelzucht?
Of over welke kwaliteit de leraren oegeschreven worden?
Laat hen nu gewoon hun werk doen in plaats van al die testen, toetsen, administratie en weet ik veel wat niet meer opgelegd wordt.

De enige manier om kinderen goed onderwijs te geven is te zorgen dat leerkrachten hun handen daarvoor VRIJ hebben!
C. van Hoorn / medewerker grondzaken en moeder en grootmoeder
Helemaal mee eens. Het onderwijs moet zo veel mogelijk vrij zijn van staatsbemoeienis.
Dit wil niet zeggen dat de kinders niet moeten leren rekenen, lezen en schrijven. Maar het is nog altijd zo dat het ene kind zich sneller of langzamer ontwikkelt dan het andere. Je kunt dus geen uniforme toets aanbieden. De leerkrachten zijn mans/vrouws genoeg om de kinderen te kunnen wegen in hun ontwikkelingsfase en hun kennis/kunde i.v.m. het voortgezet onderwijs. Laat deze mensen voorwaarden scheppend werken om de kinderen zich te laten ontplooien. Dus weg met de regel- en bedilzucht van de minister van Onderwijs!
Gerard Oele / directeur basisonderwijs
Beste Paul,
sinds 1985 kennen we de lagere school al niet meer! Al ruim 25 jaar spreken we over de basisschool en het verbaast me wel, dat je dat onderscheid (nog steeds) niet maakt! De minister wil een centrale en gelijke eindtoets, erg zeg, we halen toch ook niet op provinciaal niveau ons rijbewijs? Inderdaad, als je je kinderen acht jaar volgt, weet je heus wel naar welke vervolgopleiding je ze moet sturen. Waarom zo krampachtig over een gelijke eindtoets. Ik ben het eens met die collega, die stelt, dat een gerichte intelligentietoets goed kan bijdragen aan een advies richting voortgezet onderwijs. Overigens Paul, ik ken geen basisschool, die geen gebruik maakt van een leerlingvolgsysteem. Het gaat net als in een ziekenhuis Paul, je wilt graag goed op de hoogte zijn en blijven van de ontwikkelingen van je kinderen, om daarna een gefundeerd advies te kunnen geven. Wat is daar nou zo erg aan Paul? En al die stress Paul. Valt reuze mee hoor, we begeleiden onze kindertjes daar goed in, wij houden immers veel van ze en beschermen ze dus ook tegen al die opgeklopte toestanden. Met de ouders komen we er altijd uit en in april beslissen we wat we allang wisten: welke school past het best bij dit kind! iedereen gelukkig dus!
Je kind een sufferd of genie? Wat jammer Paul, dat je het zo stelt. Weet je eigenlijk werkelijk wel wat we proberen in kaart te brengen bij een vier-jarige kleuter?

Beste Paul, kom eens kijken op een basisschool en ontdek, dat de staartdelingen nog steeds geleerd worden op de basisschool!
De basisschool is echt een goede school Paul en het is jammer, dat je daar kennelijk te weinig op gezeten hebt.
Het is veel minder erg dan jij in je column opklopt!
Klaas de Jong / basisschooldirecteur met pensioen
Het probleem is niet wel of niet toetsen, maar het ge/misbruik dat er van de resultaten wordt gemaakt. Ik ben helemaal niet tegen toetsen (mits met mate), als ze maar gebruikt worden waar ze voor bedoeld zijn: individuele kinderen volgen, om ze zo goed mogelijk te begeleiden. En niet om hele groepen of zelfs scholen de maat te nemen. Want daar zit de grote frustratie van het onderwijs.
Franka Voortwist / leerkracht-kindercoach-moeder
Beste Paul, de kinderen in deze tijd worden kapot getoetst en dan bedoel ik mentaal en de leerkrachten zijn op het moment meer bezig met het registreren van de kinderen soms wel op 3 verschillende systemen, ik zie om mij heen veel leerkrachten afhaken binnen het onderwijs omdat er zo weinig tijd is om met het kind te werken en ontspqannen te kijken naar zijn kunnen. Waar zijn we mee bezig. Bij het toetsen wordt vooral gekeken naar kennis, een heleboel andere kwaliteiten worden ondergewaardeerd en verder kom ik steeds meer tot de ontdekking dat we kijken naar wat een kind niet kan ipv naar datgene wat hij wel kan. Faalangst stijgt de pan uit en al op zeer jonge leeftijd. Er moet zeker iets gebeuren in het onderwijs maar het angstvallig vasthouden van controle voert de boventoon en niet alleen willen de ouders aan de hand van toetsen zien dat hun kind heel hoog kan scoren maar ook bij scholen wordt het zo gebruikt.
Advertentie