Advertentie
sociaal / Nieuws

Eén op vier bijstandsgerechtigden door adverteren aan het werk

De gemeente heeft sinds oktober een kwart van de bijstandsgerechtigden waarmee in de lokale krant wordt geadverteerd aan het werk gekregen.

16 februari 2013

De gemeente Druten heeft na vier maanden adverteren met werklozen acht van de 32 bijstandsgerechtigden aan werk geholpen.

Behoorlijke scoringsgraad
‘Ik vind dat een behoorlijke scoringsgraad’, aldus wethouder Jac van Dongen (Welzijn Druten) die na een gemeentelijke brainstorm besloot deze nieuwe manier om uitkeringsgerechtigden aan het werk te krijgen, in te voeren. De gemeente adverteerde bijvoorbeeld met medewerkers voor productie, administratie, communicatie en klantenservice. ‘We plaatsen dezelfde advertentie twee weken achter elkaar in de lokale krant De Waalkanter en hebben dus maandelijks acht mensen in de aanbieding. Als twee keer geen reactie binnenkomt, plaatsen we een nieuwe. Sinds oktober hebben we van de 32 in de aanbieding in totaal acht mensen aan het werk gekregen en er lopen nog gesprekken.’

Reactie op ondernemer Wijchen
De nieuwe manier was ook een reactie op de advertentie van een ondernemer uit Wijchen die uitdrukkelijk niet wilde dat bijstandsgerechtigden solliciteerden op zijn vacature. Na de nodige publiciteit en commotie over deze actie en nadat het UWV een aantal van hen op het bedrijf (een dierenmeubelzaak) had afgestuurd, overwoog hij overigens wel een bijstandsgerechtigde aan te nemen.

Snel contacten leggen
In Druten is ook een UWV-medewerker werkzaam die samen met de bijstandsconsulent kandidaten selecteert. ‘We selecteren mensen die al iets dichter op de arbeidsmarkt staan. Als mensen net in de bijstand zitten, proberen ze meteen contacten te leggen in de regio. Hoe sneller iemand dan geholpen kan worden, des te beter.’ De gemeente laat mensen niet los als ze eenmaal weer aan het werk zijn. ‘We houden contact. Het is belangrijk aandacht te hebben voor de opvolging.’


Zoeken naar nieuwe methoden
De wethouder en zijn team zijn alweer op zoek naar nieuwe methoden. ‘We gaan weer brainstormen over nieuwe “simpele” acties. Je merkt dat ook bijstandsgerechtigden deze werkwijze prettig vinden. Als je in de bijstand zit, heb je al een traject achter de rug. De persoonlijke aandacht spreekt aan. Een moeder vertelde me dat ze haar zoon helemaal zag opbloeien.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Beton / Bloemenkweker
Een moeder vertelde me dat ze haar zoon helemaal zag opbloeien. Hahahahahahaha.

Je gelooft het toch niet. De zoon bloeide op.

Doe s.v.p. normaal. Verkooppraatjes die

nergens op slaan.
O. ten Hove
Ik zou dit artikel graag willen voorleggen aan de directeur van de sociale dienst Den Haag met de mededeling 'zo moet jet doen' en niet zoals je nu doet met de raarsre managementtechnieken uit de Japanse automobielindustrie. Bijstandsgerechtigden willen werken en niet behandeld worden als autobumpers.



Zowel klanten als medewerkers klagen, alleen zal je nu zeggen 'hoe kan dat nu? Want uit de tevredenheidsrapportages onder het personeel is men tevreden over de directie'...



Kan ik alleen maar op zeggen: die zijn niet anoniem omdat ze digitaal worden afgenomen en mederwerkers die niets invulden krijgen een 'reminder'. Dus als je kunt vaststelllen wie nog niets invulde, kun je ook vaststellen wie wat invult: en dan krijg je wenselijke antwoorden dat de directie functioneert...



Maar dit bericht zal gericht zijn aan doemansoren want de directie van de Sociale Dienst vindt zichzelf zo geweldig... bij de beesten af
Advertentie