De juridisch kwaliteitsmedewerker van de toekomst
De juridisch kwaliteitsmedewerker van de toekomst. Nieuwe regels en wetten zoals de participatiewet zorgen ervoor dat uw rol als juridisch kwaliteitsmedewerker verandert
De juridische kwaliteitszorg heeft de afgelopen jaren een flinke verandering doorgemaakt. Uw rol als juridisch kwaliteitsmedewerker is van bepalend naar een meer adviserende en coachende rol gegaan. Dit heeft veel invloed op uw werk en hoe u uw functie uitvoert. We gaan in op hoe dit uw werk beïnvloedt en welke kwaliteiten helpen om deze verandering goed te doorstaan om zo uw functie goed te kunnen uitvoeren.
De juridisch kwaliteitsmedewerker wordt een adviserende coach
Nieuwe regels en wetten zoals de participatiewet zorgen ervoor dat uw rol als juridisch kwaliteitsmedewerker verandert. Ze zorgen ervoor dat u niet meer alleen de wet- en regelgeving opvolgt en zorgt dat uw cliënten zich hieraan houden. Deze wet- en regelgeving geeft u ook de (verplichte) ruimte om samen met uw cliënten de mogelijkheden te bekijken die volledig aansluiten op hun situatie. Elk gesprek en elke afspraak met een cliënt wordt dus volledig maatwerk. Natuurlijk houdt u zich aan de wet- en regelgeving, maar u heeft wel meer de ruimte om in te spelen op de mogelijkheden van ieder individu.Voor u betekent dit dat u naast het kennen en toepassen van de wet- en regelgeving, goed in staat moet zijn om de mogelijkheden van uw cliënten te leren kennen en te toetsen of dit klopt met de werkelijke situatie. Is dit het geval, dan gaat u samen in gesprek over deze mogelijkheden. Hierbij heeft u een adviserende en coachende rol, want uiteindelijk bepaalt u samen de best passende mogelijkheden.
Adviseur ook naar uw collega’s
De kwaliteiten van een juridisch kwaliteitsmedewerker van de toekomst
U bent een goede luisteraar
- Wat speelt er bij uw cliënt?
- Hoe is de situatie?
- Wat zegt hij of zij wel of juist niet?
- Wat hoort u tussen de regels door?
U bent gedreven in het oppikken van nieuwe wet- en regelgeving
U weet feiten en meningen van elkaar te scheiden
U bent gedetailleerd
U bent een sterke communicator
Luisteren is natuurlijk een onderdeel van sterk communiceren, maar het overbrengen van een boodschap is net zo belangrijk. Als sterke communicator weet u hoe u:
- uw verhaal moet overbrengen en welk taalgebruik u hierbij helpt;
- non-verbaal communiceert;
- non-verbale communicatie leest bij uw cliënten;
- feedback geeft en ontvangt;
- het gesprek stuurt;
- het wij-gevoel stimuleert om samen tot een oplossing te komen.
De juridisch kwaliteitsmedewerker van de toekomst
Duidelijk en geloofwaardig acteren en vervolgens controleren en handhaven zodat iedereen weet waar hij aan toe is.