Advertentie
sociaal / Nieuws

Begeleider snapt werkzoekende niet

Werkcoaches en UWV hebben vaak geen idee hoe ze werkzoekenden moeten stimuleren. Dat blijkt uit een afstudeeronderzoek.

30 oktober 2009

De ene werkzoekende gaat harder lopen van veel complimentjes, een ander als hij stevig wordt toegesproken. Maar wat werkt bij wie? Welke werkwijze wordt gekozen, hangt nu vaak af van de intuïtie van werkcoaches van gemeente en uitkeringsinstantie UWV. Die intuïtie is bepaald niet feilloos, toont onderzoek van arbeids- en organisatiepsycholoog Ralph van den Bosch aan.

 

Hij ondervroeg werkzoekenden in twintig gemeenten naar hun motieven en intenties, en legde dat vervolgens voor aan hun begeleiders. Die bleken vaak een verkeerd beeld te hebben van wat er met een uitkeringsgerechtigde aan de hand is, zegt Van den Bosch. ‘Dat leidt vaak tot gevoelens van machteloosheid bij de werkzoekende. En dat is niet bevorderlijk bij het zoeken naar werk.’

 

Diagnose

 

Reïntegratiemiddelen kunnen effectiever worden ingezet als begeleiders eerst hun cliënten aan een objectieve test onderwerpen, meent hij. ‘Wat een begeleider over iemand te weten komt, hangt nu erg af van diens inlevingsvermogen en de wederzijdse klik. Ik trek de vergelijking met de medische wereld: daar stel je ook eerst een diagnose, en stem je de behandeling vervolgens af op de cliënt.

 

Het maakt nogal wat uit of iemand veel zelfkennis heeft, of dat hij de hele wereld de schuld geeft van zijn werkloosheid behalve zichzelf. Als meteen duidelijk is hoe iemand in elkaar steekt via een test, dan kun je daar de begeleiding op afstemmen.’ Nu zijn vaak een paar gesprekken nodig voor een begeleider zicht heeft op iemands persoonlijkheid en motivatie.

 

De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) becijferde in het afgelopen zomer uitgekomen advies Diagnose- instrumenten bij reïntegratie, dat de helft van de gemeenten nu niets doet aan screening van nieuwe cliënten. Dat zouden ze wel moeten doen, vindt de RWI, want dat helpt bij het gericht inzetten van reïntegratiemiddelen. De RWI-onderzoekers schatten dat ongeveer een kwart van de werkzoekenden hulp echt nodig heeft. Screening zou helpen die mensen eruit te filteren.

 

Correcties en aanvullingen, geplaatst in Binnenlands Bestuur 46, 13 november 2009

 

In het artikel ‘Begeleider snapt werkzoekende niet’ (BB44, 30 oktober, pagina 13) werd ten onrechte gerefereerd aan het UWV. Ralph van den Bosch heeft zijn onderzoek alleen bij gemeentelijke sociale diensten gedaan.

 

Reacties: 21

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ww-er
Werkcoaches UWV kunnen niet coachen. Ze sturen alleen maar vacatures op die niet bij je passen. Men moet meer aan echte bemiddelingen doen. Nee geen reintergratie, die heb ik ook gehad. Allemaal geldverspillingen van de overheid. Gisteren zogenaamde banenbeursen. Geen banen, alleen maar info. Waar zijn die werkgevers dan die mensen zoeken. Waar zijn die banen waarbij ik ook eens weer een pensioen kan opbouwen. Op deze manier van uwv , belanden mensen straks allemaal de bijstand in. Donner bedankt ook de geldpot is al leeg.
Corina Kuipers / stagaire schuldhulpverlening
Intituitie en inleveringsvermogens is erg belangrijk, zelf heb ik dat van nature. Vaak weten colsultanten van UWV niet wie zij werkelijk voor zich hebben.
Gebrek aan leigen levenservaring in de praktijk. Als je zelf h.e.a. hebt meegemaakt kan je je inleveren in een ander.
Bejegening, het is hoe jij bejegend wil worden, zo zal je ook anderen bejegenen.
Gebrek aan zelf reflectie.

Ik ben een vrouw van 54 jaar en heb zelf veel meegemaakt in hetleven en de maatschappij. De maatschappij ben jezelf.
Ik heb gewerkt met verschillende doelgroepen, als dak en thuislozen, verstandelijke gehandicapten, kinderen.
Getrouwd geweest met war child uit het voormalige Jappenkamp.
Uit ervaringen put men kracht om wat voor anderen te kunnen betekenen in deze verharde maatschappij.

Graag zou ik een copie ter inzage willen ontvangen.
Wessel Agterhof / woordvoerder
UWV is ten onrechte genoemd in het artikel.
Ralph van den Bosch heeft mij persoonlijk laten weten dat hij voor zijn onderzoek alleen contact heeft gehad met werknemers van de gemeentelijke Sociale Diensten en niet met werkcoaches van UWV.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Het artikel en de discussie roepen twee vragen bij me op: 1. Wat is een "objectieve" test als het niet om NAW-gegevens, geboortedatum etc. gaat? Alleen al de selectie van aspecten waarop wordt getest, maakt volgens mij dat geen enkele test "objectief" kan zijn. Een beter woord zou zijn: "standaardtest" - waarmee ook meteen de beperkingen van zo'n test in zicht komen.

2. Wat is het beste: eerst een standaardtest en pas daarna gesprekken, of juist andersom? Ik denk dat je beter kunt beginnen met gesprekken. Daaruit kan dan eventueel de wenselijkheid van specifieke, niet-standaard-testen volgen, in goed overleg met de cliënt. Als je meteen met een (ongetwijfeld binnen de kortste keren "verplichte" of "noodzakelijke") standaard-test begint, druk je de cliënt in de rol van een object dat bestudeerd en vervolgens bewerkt moet worden. Dan kan zo'n cliënt drie dingen doen: zich onderwerpen (zichzelf onderdrukken), rebelleren, of (als-ie bepaalde vaardigheden heeft) marchanderen en manipuleren.

In elk van die drie gevallen besteedt de cliënt zijn energie op een weinig constructieve manier. Veel betere resultaten kun je boeken als de coach in persoonlijke gesprekken het vertrouwen en het respect van de cliënt weet te winnen, en de cliënt zover krijgt dat die op een authentieke manier op zoek gaat naar goede oplossingen.
Esther Weijmans / Operationeel Manager
Beste Ralph,

Is het mogelijk dat ik een kopie van jouw scriptie kan ontvangen of is kun jij jouw scriptie een keer hier komen toelichten? Ik hoor graag jouw reactie.

Met vriendelijke groet,

Esther Weijmans
Boan Kattenberg / DilemmaManager
De woordvoerder van het UWV laat uitdrukkelijk weten dat in het artikel ten onrechte de werkzoekenden van het UWV worden genoemd.
Bedoelt zij hiermee slechts een formeel punt te scoren of wil zij wellicht ook zeggen dat zij de uitkomsten in deze context in twijfel trekt?
J.Talaa-Hoogervorst / projectmedewerker Sociale Zaken
Graag ontvang ik ook een exemplaar van de scriptie. Via internet niet te vinden.
Hoor graag hoe ik er aan kan komen.
Glenn van der Heijde / Klantmanager
Heeft ook maar 1 van de reageerders gesproken met 1 of meer klantmanager(s)/reintegratiecoach(es) (lees: UITVOERDERS) of matigen we ons allemaal een ongefundeerde mening aan???
Zo worden bijvoorbeeld alleen al vandaag -gegeven de instroom van nieuwe klanten/werkzoekenden versus de huidige bezetting/capaciteit uit efficiencyoverwegingen- 8 werkintakes voor mij ingeroosterd...
Wellicht zou de stelling van de Ralph van den Bosch "Die intuïtie is bepaald niet feilloos" waar kunnen zijn, maar de titel van dit artikel "Begeleider snapt werkzoekende niet " vind ik nogal voorbarig!
Dit laat onverlet, dat de analyse van het onderzoek juist zou KUNNEN zijn, maar communiceer eerst even met de uitvoerders alvorens dergelijke conclusies wereldkundig te maken.
Lijkt me ietsje professioneler... Toch?
Elseline van den Assem / Eigenaresse, trainer & coach
Graag zou ik in contact willen komen met Ralph van den Bosch. Ik ben mede eigenaresse van het bedrijf Femergy. Wij richten ons op vrouwen en het in hun kracht zetten van vrouwen. Onze visie is dat omdat mannen en vrouwen verschillend zijn het belangrijk is dat de coaching en training die wordt aangeboden hierop is afgestemd. Daarom richten wij ons alleen op vrouwen om een effectieve ondersteuning te bieden. Wij begeleiden o.a. veel werkloze vrouwen, UWV en m.n.de bijstand. Hier merken wij ook dat onze specialistische aanpak succesvol is waardoor vrouwen weer vertrouwen krijgen en actief de arbeidsmarkt op gaan. Daarom zou ik het leuk vinden om contact te leggen en meer over het onderzoek en de resultaten te weten.
Catrien Funke / adjunct directeur
Ook ik zou de scriptie graag willen ontvangen. (Ralph, waar ben je?! Je scriptie vond ik helaas niet zo snel via internet.)

Ik vind zowel de conclusies uit het onderzoek als de reacties niet echt getuigen van vertrouwen in vermogen van klanten zelf om oplossingen te verzinnen en keuzes te maken. Het gevoel van machteloosheid bij klanten herken ik wel vanuit onze dagelijkse contacten met klanten. (Ons = welder, een onafhankelijk kenniscentrum dat onder meer via welderforum.nl mensen adviseert hoe zij meer zelf re-integratie naar hun hand kunnen zetten.) Het succes van een coach is denk ik afhankelijk van of hij zijn/haar klant wat zelfregie gunt en hem daarin faciliteert. Hoezo maakt de coach een plan? Hoezo de dokter stelt diagnose en stert behandelplan? Laat de klant daar zelf ook invloed op hebben, keuzes in maken. Nog beter: laat de klant zelf een plan maken. Stel de klant in de gelegenheid om te ondekken wat hij nodig heeft om aan de bak te komen. Goede testen kunnen daarin prima passen, maar laat de klant zelf nadenken wat de resultaten voor zijn/haar werktoekomst betekenen. Mijn overtuiging is dat als je klanten vanaf het begin zelf aan het roer laat / durft te laten zitten, de re-integratieinspanningen later minder kosten en meer opleveren.
Erik Sanders / Mentor werk
Uit hoofde van mijn functie wil ik graag inzage in dit afstudeer onderzoek.
Michael van Eck / Onderzoeker
Ik zou graag kennis willen nemen van dit onderzoek
N. van Koll / ambtenaar
Ik denk dat werkcoaches nog veel meer zaken niet weten van hun cliënten. DIt onderzoek is maar een klein onderdeel.
Rombout Schipper / Trainer/coach, registerarbeidsdeskundige
Interessant onderzoek! Ook ik ben geinteresseerd. Het afstemmen op een klant is een vak apart. Met inzet van Mindsonar (wat ik veel gebruik) kun je veel grip en inzicht krijgen in hoe iemand denkt en dat 'vertalen naar wat nodig is om aan werk te komen.
Robert Ploem / arbeidscoach, trainer, supervisor
Het onderzoek van Van den Bosch is me uit het hart gegrepen. Ik heb ook regelmatig de ervaring dat bij arbeidsreïntegratie er weinig oog is voor wat de klant nodig heeft... De een heeft stuctuur en duidelijke grenzen nodig, de ander juist ruimte om uit te vinden welke kant zijn/haar loopbaan moet gaan zodayt het beste uitzicht komt op plezier en zinvol werk.
Coaches kunnen naar mijn ervaring ook goed supervisie gebruiken: veel irritaties die cliënten bij hen oproepen worden direct teruggekaatst. Als de coach zelf op onderzoek uitgaat wordt op den duur de match veel beter. Maatschappelijk werkers en andere professionals met een agogische achtergrond, die een goede supervisie hebben gehad zullen dit herkennen. Graag verwijzing naar de auteur: ik wil het onderzoek graag bestuderen!
Jim Goedhuys / zzp-er reintegratie
Het onderzoek bevestigd hetgeen ik al jaren heb vastgesteld en voorgelegd heb bij diverse organisaties. Helaas is daar geen gehoor aangegeven. Ik pleit al jaren voor een uniforme diagnose test en niet op de willekeurige intuitie van begeleiders. Er bestaat al jaren een zeer goed ontwikkelde test. Deze zogenaamde RDA-test is ontwikkeld door CON7 in samenwerking met verschillende deskundigen en wordt nog steeds verder ontwikkeld nav nieuwe ontwikkelingen en bevindingen in het veld.
Ik hoop dat nu eens de ogen open gaan en er een halt wordt geroepen aan de vaak onnodige kosten voor trajecten die aan zijn gekoppeld.
Erik van den Bergh / medewerker gemeentelijk beleid
Interessant artikel. Zou graag weten waar de tekst te verwerven valt.
Henk-Jan Jansen / Beleidsadviseur RWI
N.a.v. de bovenstaande reacties: Ik weet niet of de afstudeerscriptie van de heer Van den Bosch digitaal beschikbaar is.

Ik heb wel een verwijzing naar het RWI-advies over diagnose, dat ook wordt genoemd:
http://www.rwi.nl/CmsData/Advies%20Diagnose%20bij%20re-integratie.pdf

Ook is er een onderzoek beschikbaar dat een 14-tal ontwikkelde diagnose-instrumenten beschrijft:
http://www.rwi.nl/CmsData/Onderzoeksrapport%20Naar%20de%20methodische%20diagnose.pdf
harry smits / programmamanager dienstverlening
Het onderzoek bevestigt mijn opvatting ten aanzien van het functioneren van de reïntegratie in brede zin. Succesvolle reïntegratie begint bij een goede, holistische klantkennis. Deze goede holistische klantkennis is in mijn opvatting gebaseerd op het achterhalen van de opvattingen en overtuigingen van de klant ten aanzien van zijn eigen perspectief op zijn toekomst. Dit eigen perspectief moet deskundig onderzocht worden op waarheids- en realiteitsgehalte. En dat vraagt om een aantal competenties die ik nog maar sporadisch bij de reïntegratiecoaches heb mogen ontdekken.
Het langzij komen bij mensen en het zich kunnen gedragen als een verleidenskunstenaar met wie mensen hun diepere gevoelens, opvattingen, overtuigingen willen delen is een competentie die veelal in scherp contrast staat bij het realiseren van resultaten op de korte termijn. Daarnaast lopen de overtuigingen en opvattingen van de reïntegratiecoaches ver uiteen met die van de klant. Hierdoor wordt er continue gemismatched.
Wat mij betreft kan het vraagstuk alléén worden opgelost indien er een andere, intensievere, holistische diagnose ten grondslag komt te liggen aan het reïntegratieplan waarvan de klant ook zelf de realiseerbaarheid van accepteert. Om deze kunst te kunnen bedrijven is het noodzakelijk dat reïntegratiecoaches vooral personalcoaches zijn die zich richten op het ontdekken en opheffen van allerlei blokkades bij de klant. Een voorbeeld is een klant die diep in de schulden zit zal geen enkele gedragen beweging maken richting arbeid als het perspectief van het oplossen van de schuld niet aanwezig is. En hier ligt de oorzaak van het falen van de huidige reïntegratievaardigheden van de reïntegratiecoaches. Dit ligt echter niet alléén aan de vaardigheden van de reïntegratiecoaches maar ook aan de opdrachten waarmee de reïntegratiecoaches rondlopen nml. scoren op gerealiseerde werkhervattingen en niet op het duurzaamheid verbeteren van de leefomstandigheden van de klant.
Boan Kattenberg / DilemmaManager
Veel re-integratie medewerkers worden in hun werk vaak met een zeer grote diversiteit aan problematiek geconfronteerd. Vaak zijn de oorzaken en omstandigheden door hen maar nauwelijks te beinvloeden binnen deze context, zeker indien betrokkenen hiertoe niet zelf gemotiveerd zijn.
Voor een adequate uitvoering van sociale zekerheid is het van belang dat betrokkenen zich serieus genomen voelen maar ook dat de ondersteuning bijdraagt aan het bevorderen van de autonomie van de 'klant'. Niet iedere begeleider is het gegeven hier op in te kunnen spelen, vaak ook vanwege persoonlijke zorg, stress, onzekerheid, onmacht en overmacht, vooral in het omgaan met weerstand en frustratie. Niet alleen deskundige, objectieve en onafhankelijke diagnose is essentieel. Veel onderzoeken bevestigen de noodzaak hiervan maar hier wordt maar nauwelijks op geanticipeerd.
De oorzaak is zeer voor de hand liggend.
Indien mensen geconfronteerd worden met zaken die zij niet kunnen beïnvloeden maar wel voor verantwoordelijk zijn (of voelen) heeft dit een zeer sterk negatief effect op hun zelfvertrouwen. De kans op effectief handelend optreden naar noodzaak en behoefte van de 'klant' neemt dan zienderogen af. Dit uit zich in de wens van consulenten zelf diagnose te stellen middels persoonlijke gesprekken.
Het is dus zaak dat wij meer inzetten op en investeren in de mentale vaardigheden van de medewerkers, zodat zij beter in staat zijn handelend op te treden, gebaseerd op zelfvertrouwen, assertiviteit en mentale weerbaarheid. Dan pas is er basis voor een meer professionelere uitvoering van ons sociaal beleid en zal er een vraag gaan ontstaan naar objectieve en onafhankelijke indicatiestelling.
Wat dus voor de 'klanten' van toepassing is is dus ook van toepassing voor alle begeleiders, coaches en conculenten!
m. Harmelink / werkbegeleider reïntegratie
Ik zou graag u onderzoek eens willen lezen, in het kader van mijn beroep
Advertentie