Aanbesteders zorg en welzijn houden kruit droog
Rechtszaken over aanbestedingen in het sociale domein waren in het overgangsjaar 2015 nauwelijks te verwachten, zeggen Elise Zeelenberg en Matthijs Mutsaers. Beide zijn advocaat en aanbestedingsspecialist bij resp. Hekkelman Advocaten en Notarissen en Nysingh Advocaten-Notarissen.
De decentralisaties in het sociale domein hebben nauwelijks geleid tot rechtszaken over aanbestedingen. In 2016, als er onder zorg- en welzijnsaanbieders echt verliezers en winnaars zijn, zullen betrokken partijen vaker tegenover elkaar komen te staan, is de verwachting.
Rechtszaken over aanbestedingen in het sociale domein waren in het overgangsjaar 2015 nauwelijks te verwachten, zeggen Elise Zeelenberg en Matthijs Mutsaers. Beide zijn advocaat en aanbestedingsspecialist bij resp. Hekkelman Advocaten en Notarissen en Nysingh Advocaten-Notarissen. Gemeenten zetten het afgelopen half jaar alle ballen op de (verplichte) continuïteit van zorg en kwamen nauwelijks toe aan de uitwerking van nieuwe inkoopstrategieën. Er zijn vooral contracten gesloten met zittende partijen en grote marktverschuivingen bleven uit.
Nieuwe richtlijnen
Per 18 april 2016 moet Nederland nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijnen wetgeving geïmplementeerd hebben en dit leidt vermoedelijk tot meer beweging én procedures. Overheidsopdrachten voor sociale en andere specifieke diensten met een contractwaarde vanaf 7,5 ton dienen dan Europees gepubliceerd te worden. Nederland kiest er vooralsnog voor om aanbestedende diensten bij de gunning van dat soort opdrachten vrij te laten in hun keuze voor een gunningscriterium, maar heeft meer in het algemeen gekozen voor de verplichting in principe te gunnen op basis van Economisch Meest Voordelige Inschrijving (‘EMVI’). Daarbij wordt prijs in verhouding tot kwaliteit beoordeeld. Gemeenten kunnen daar gemotiveerd van afwijken.
Proportionaliteit
Vooral de weging van het begrip kwaliteit en de beoordeling van proportionaliteit kunnen straks schermutselingen opleveren, denkt Mutsaers. ‘Na de implementatie van de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen kon het wel eens spannender worden.’ Een harde concurrentiestrijd sluit hij niet uit. ‘Pas na het overgangsjaar gaat de markt werkelijk open,’ zegt ook Zeelenberg. Zij houdt met betrekking tot de langdurige zorg en jeugdzorg rekening met een situatie vergelijkbaar met de eerste periode waarin huishoudelijke hulp is aanbesteed. Toen waren er veel procedures. Beide advocaten constateren dat aanbestedingen in het sociale domein, met gemeenten die op dit gebied nog weinig ervaring hebben, de kans op rechtszaken eveneens vergroot.
Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nummer 10 (inlog)
Ik ben het niet helemaal met hem eens. Alle ?zorginstellingen gewoon contracteren obv raamovereenkomsten kan nooit leiden tot een echte transformatie of tot belangrijke schaalvoordelen op inkoop.
Een rechtszaak aanspannen kan ook verband houden met poging tot lijfsbehoud of tijd kopen.Veel zorginstellingen hebben last van hun door veranderd rijksbeleid zeer onrendabele vastgoed. Dat moet dan op andere manier( o.a. via rendement op gemeentelijke opdrachten) door de achterdeur opgelost worden. Dus zullen ze knokken voor elk contract en kunnen vooral juridisch veelal vaag omschreven begrippen als kwaliteit en proportionaliteit worden benut als kapstok voor een procedure .