Advertentie
sociaal / Nieuws

Schiedam succesvol in terugdringen bijstandsbestand

Schiedam is afgestapt van de langlopende re-integratietrajecten en investeert nu vooral in groepstrainingen voor werkzoekenden en bijstandsgerechtigden.

06 februari 2013

De gemeente Schiedam is er vorig jaar in geslaagd het aantal bijstandsgerechtigden flink terug te dringen. Landelijk stijgt het aantal mensen met een Wwb-uitkering, maar zo niet in Schiedam.

Langlopende re-integratietrajecten
Met een daling van 12 procent (bijna 300 mensen) doet Schiedam het landelijk gezien goed. In de regio RIjnmond is het zelfs een van de grootste dalers. Wethouder Stam van Sociale Zaken is verheugd over het resultaat. Hij ziet dat de Schiedamse aanpak goed gewerkt heeft. Schiedam is afgestapt van de langlopende re-integratietrajecten en investeert nu vooral in groepstrainingen voor werkzoekenden.


Kritisch kijken

'We zien bij deze trainingen dat mensen elkaar gaan helpen en elkaar motiveren', aldus Stam. 'Mensen worden aangesproken op hun talenten in plaats van hun belemmeringen. Doordat we afspraken hebben gemaakt met bedrijven en instellingen kregen we mensen aan het werk.' Niet iedereen heeft een betaalde baan gekregen. Soms werken mensen met behoud van uitkering om ervaring op te doen. 'Daarnaast hebben we heel kritisch gekeken naar de aanvragen voor een uitkering en geen uitkering toegekend aan mensen die geen recht hebben op een uitkering.'

 
2013
Voor 2013 zijn de vooruitzichten, zoals ook elders in het land, niet gunstig. Veen mensen met een WW-uitkering zullen in de bijstand vervallen. Ook zal de komst van de nieuwe Participatiewet het aantal mensen in de bijstand doen toenemen, vreest de gemeente.

 
In BB Magazine kunt u een serie verhalen lezen over hoe gemeenten de werkloosheid aanpakken. (inlog) 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jelmer Groeneveld / maatschappelijk werker
Opmerking van wethouder Stam: 'Daarnaast hebben we heel kritisch gekeken naar de aanvragen voor een uitkering en geen uitkering toegekend aan mensen die geen recht hebben op een uitkering.'



Schiedam gaat hier toch niet vertellen dat er voorheen niet kritisch werd gekeken naar de aanvragen en er toen nog uitkeringen werden verstrekt aan mensen die daar helemaal geen recht op hebben?



Als dat wel zo is, wat is dan feitelijk nog de prestatie van Schiedam waarover dit artikel gaat?







O. ten Hove
Let op de gemeente Den Haag... die heeft straks een terkort aan uitkeringsgerechtigden. Alles moet digitaal wat al mensen uitsluit die geen DigiD hebben (immers niet verplicht zoals een sofinummer), computervaardigheden hebben of gewoon digibeet zijn, De directeur neemt zichzelf als maat: ik heb een computer, dus iedereen heeft dat, ik heb een DigiD dus iedereen heeft dat. Of hij digibeet is, is niet aan mij om te beoordelen. Dus mensen met recht op een uitkering levensonderhoud of WMO kunnen hierdoor afhaken. Dit heet selecteren aan de poort; maar de selctiemiddelen zijn fout. Deze drempel is onrechtmatig.



Daarnaast hebben ze de vaste consulent afgeschaft dus niemand is verantwoordelijk voor een dossier. Ook het telefonisch spreekuur is afgeschaft en verangen door een call center. En als die je niet kunnen helpen wordt je teruggebeld. Maar door wie? Je hebt geen consulent meer, dus niemand is verantwoordelijk voor een dossier en ook niet voor het terugbellen. Men vermoedt tijdswinst, maar dat vervalt als de bijstandsmedewerker iedere keer een vreemd dossier moet doornemen voordat hij kan bellen en zaken moet uitleggen waarvoor hij niet verantwoordelijk is.



En dan het terugbellen. De dienst bepaalt wanneer men terugbelt en dat gebeurt in een termijn van drie dagen. Je kunt geen voorkeur opgeven van morgenochtend ben ik thuis. Neen, omdat de gemenete ervan uitgaat dat ene bijstandstrekker geen sociaal leven heeft, op zoek is naar wek of eventueel partime werkt, kinderen van school moet halen, boodschappen moet doen noem maar op. En ze bellen maar éénmaal terug. Ben je er niet, pech gehad. Dan kun je weer bellen en dan gaat de termijn van drie dagen weer in. De directeur denkt dat iedereen wel een voice mail of een mobieltje heeft (neemt zichzelf weer als maat wat je als je voor de bijstand werkt nooit moet doen).



Gevolg mensen kunnen hierdoor in de problemen rakenomdat ze dan volgens de dienst (die zichzelf onbereikbaar maakt) niet aan de wetgeving voldoen en daardoor geheel of gedeeltelijk hun uitkering verliezen.



Hier is over nagedacht en als dit de bedoeling is dan spoort het beleid in Den Haag niet... Maar let op. Den haag zal straks een gigantische terugval in uitkeringen laten zien op oneigenlijke gronden.



Alfred
Ik begrijp de trots niet. Is het aantal uitkeringen een doel? Volgens mij moet het doel zijn: Het aantal langdurig werklozen moet kleiner worden, zodat mensen voor zichzelf kunnen zorgen. Of: De armoede is grotendeels de stad uit. Daar is de bijstandswet voor. Niet om zo min mogelijk te verstrekken.



Ik word een beetje narrig van de omgekeerde redenaties bij gemeenten. De hulpvragende is niet meer centraal, maar de bureaucratie en de financiën van de gemeente.



Gemeenteraadsleden ....doe er wat aan!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Goede opmerking van Joschke. Door de steeds killere en onpersoonlijke benadering van burgers door de overheid is het niet gek dat de burger steeds meer het vertrouwen in politiek en bestuur verliest. Alles draait nog slechts om cijfertjes en om geld. Volstrekt stuitend zijn de opmerkingen van Diederik Samson over de 'rijke ouderen'. Die mensen hebben hun leven lang premies betaald en nu worden ze ook nog geschoffeerd door dat kale, kille, arrogante mannetje. Op zulke momenten gun ik Henk Krol wel 25 zetels. Het is lang geleden, maar ik kan me nog vaag herinneren dat de PvdA een partij was voor de gewone man, nu is het de Partij van de Armoe.
A.J.T. de Jong / Vice-voorzitter de Erker Overigens doet niet terzake
Ik begrijp dat de wethouder dit enige tijd terug heeft geschreven. Ik denk dat het tijd wordt dat deze wethouder eens een intern onderzoek start naar het reilen en zeilen van zijn ambtenaren. Enige punten:

a. zoekraken van bewijslast.

b. afkoopverplichting voor pensioenverplichting.

c. achteraf blijkt duizenden euro's nodeloos weggegooid

d. doorbetaling van bijstand terwijl betrokkene zelf bemiddeld was door gemeente.

e. Na 3 mailtjes en 3 maanden later na sommatie de gemeente eindelijk reageerde en de gedupeerde nu met een dubbel inkomen zit die allerlei vervelende bijwerkingen heeft.

f. De juridische medewerker bij de hoorzitting toezegde betreffende vragen zelf te behandelen en dat volgens een collega naliet. Na een nieuwe aanmaning telefonisch contact gezocht met de andere juridische medewerker. Zij begreep niet dat je enige kritiek kan hebben op haar, dus uw organisatie.

Het spreekt voor zich dat ik graag met deze wethouder even van gedachte wil wisselen. Bij de Erker heb ik al kennis gemaakt.
Janske / Schaduwfractielid
Als Schiedam de zelfde manier gaat gebruiken als een wethouder in Vlagtwedde, dan heeft het een kort leven tegaan, en dan stromen de sociale bakjes weer vol.
mohamed
trainingen geven, workshops geven wat Schiedam nu doet om zogenaamd mensen uit de bijstand te halen is natuurlijk onzin! dat snapt een ieder wel die beetje verstand heeft en de praktijk gezien heeft van de arbeidsmarkt waar racisme en islamofobie hoogtij viert.



de wethouders moeten mijn inziens concrete afspraken maken met bedrijven en daar mensen plaatsen zodat ze daar uiteindelijk voor een salaris kunnen gaan werken of ervaring opdoen/omgeschoold kunnen worden naar een andere functie.



alleen zo kan je echt mensen aan het werk helpen en niet dmv te laten schoffelen of ergens te laten werken waaraan zo een persoon die in de bijstand zit meer de pest van de gemeente en overheid krijgt! waarvan uiteindelijk bedrijven beter worden en de burger niks maar ook niks opschiet!



de wethouders moeten eens keer achter hun bureau's vandaan komen en eens keer zich verdiepen hoe het aan toe gaat in de praktijk ipv beleid verzinnen maar geen ene donder weet van de praktijk!
Advertentie