1000 mensen uit de bijstand aan het werk
Hoe je mensen uit de bijstand aan het werk krijgt? Met een persoonlijke en positieve aanpak. Toen VDL Nedcar vorig jaar 1250 nieuwe werknemers zocht, ‘hoopten’ ze 150 bijstandsgerechtigden te kunnen vinden. Dat bleek geen probleem, na 3 maanden waren er 350 en na een jaar zijn nu 1000 mensen uit de bijstand aan het werk bij de autofabriek.
Hoe je mensen uit de bijstand aan het werk krijgt? Met een persoonlijke en positieve aanpak. Toen VDL Nedcar vorig jaar 1250 nieuwe werknemers zocht, ‘hoopten’ ze 150 bijstandsgerechtigden te kunnen vinden. Dat bleek geen probleem, na 3 maanden waren er 350 en na een jaar zijn nu 1000 mensen uit de bijstand aan het werk bij de autofabriek.
Flyeren
Lieve Schouterden werd in opdracht van de gemeente Sittard-Geleen projectleider namens alle Limburgse gemeenten. ‘Nedcar had mensen nodig en in plaats van ze met bussen uit Polen te halen, wilden we echt werk maken van het vinden van mensen met een uitkering. Om dat te doen, hebben we het projectmatig aangepakt. We flyeren, gaan kandidaten ophalen bij de gemeente, huren een bioscoop af, houden ons verhaal en laten een filmpje zien. De boodschap is “er is een baan voor je”. We doen echt een appel op mensen, en spreken ze persoonlijk aan. En dan komen ze wel.’
Leaseauto
Volgens Schouterden hebben de gemeenten ook goed ingespeeld op zaken die nodig zijn om mensen aan het werk te helpen. Bijvoorbeeld als het gaat om het regelen van vervoer. ‘Als het voor mensen ver weg is en ze moeten om 4 uur ’s nachts beginnen, dan is dat een probleem. Daarom hebben we leaseauto’s geregeld. Heerlen heeft daar bijvoorbeeld een pool voor gemaakt. De gemeente betaalt een jaar lang 100 euro per maand mee aan de leaseauto, de werknemer betaalt ook 100 euro per maand en kan naar zijn werk. Hij levert daarvoor wel zijn uitstroompremie in, dus feitelijk kost het de gemeente niets extra’s. Maar de werknemer is er enorm mee geholpen.’
Opleiden
Het project is samen met de fabriek opgezet. Alle kandidaten stroomden in in een praktijkschool. Afhankelijk van de achtergrond van de kandidaat werden ze daar in één dag tot maximaal vier maanden opgeleid tot autobouwer. Dit gebeurde met behoud van uitkering. Daarna stroomden ze door naar de fabriek. ‘In het begin was er nog niet genoeg werk voor een hele nieuwe ploegendienst. Maar toch zette Nedcar ze aan het werk’, vertelt Schouterden. ‘Op die manier raakten ze hun vaardigheden niet kwijt en bleven ze ook in het werkritme.’ Toen er voldoende mensen waren kon er een nieuwe ploegendienst opgezet worden. Vanaf 1 januari gingen de banen echt van start. Omdat de autofabriek extra opdrachten voor het produceren van een BMW binnenhaalde, zijn inmiddels nog meer mensen nodig.
Jaloers
Het project is zo succesvol dat alleen al aan uitkeringskosten minstens 12 miljoen is bespaard, weet Schouterden. Bovendien is het effect dat uitkeringsgerechtigden steeds makkelijker komen naar haar bijeenkomsten. ‘Iemand die nu aan het werk is, wil de volgende keer zijn vrouw meenemen, of zijn zwager. Het enthousiasme werk door en het verhaal doet inmiddels de ronde.’ Andere sectoren waar laaggeschoold personeel nodig is kijkt daarom met enigszins jaloers naar het project. Daarom wordt de aanpak ook geïntroduceerd in de logistiek en de bouw. Voor de koepel van Bouwend Nederland waren 39 mensen nodig. Na één sessie volgens de ‘Nedcarmanier’ werden daarvoor 61 geschikte kandidaten gevonden.
Wim van der Leegte in het kabinet? Zou wel héél mooi zijn en tot resultaten leiden. Of hij er zin in heeft valt echter te betwijfelen!