ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Onderzoek Wilhelminabrug Maastricht

Onderzoek Wilhelminabrug Maastricht

23 juni 2014
AfbeeldingTussen de Centrale Stations van Hasselt en Maastricht wordt een elektrische tramverbinding aangelegd over een lengte van 35 kilometer; Tram Vlaanderen-Maastricht. Het ontwerp van de tramlijn is geprojecteerd op de Wilhelminabrug te Maastricht. Van deze brug, die deels eigendom is van Rijkswaterstaat en deels van de gemeente Maastricht, dient onderzocht te worden of er aan de eisen van constructieve veiligheid kan worden voldaan. Antea Group gaat dit onderzoeken en in opdracht van de provincie Limburg uitvoeren. 

De Wilhelminabrug is een stalen brug over de rivier de Maas en werd gebouwd in de jaren 1930-1932. Slechts acht jaar na de opening werd op last van de Nederlandse legerleiding de stalen overspanning opgeblazen. De brug werd hersteld maar in 1944 door het zich terugtrekkende Duitse leger weer opgeblazen. Pas in de jaren 1957-1960 werd de Wilheminabrug herbouwd, echter niet in oorspronkelijke vorm. Het stalen gedeelte en de vijf stenen bogen werden vervangen door drie stalen overspanningen.

 

Antea Group gaat vooronderzoek uitvoeren ten behoeve van een FMECA-analyse. Er wordt daarna een verificatieberekening uitgevoerd waarbij rekening wordt gehouden met het beoogde gebruik, de omgevingsinvloeden en een restlevensduur van 30 jaar. Indien de constructieve veiligheid onvoldoende is, wordt een versterkingsadvies opgesteld inclusief SSK-raming. 

Contactpersoon: Peter Vos

Telefoon: (06) 51 40 26 35
E-mail: peter.vos@anteagroup.com

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.