Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Waterschappen: preventie moet hoogste prioriteit houden

De waterschappen steunen het nieuwe waterbeleid van minsister Schultz, waarbij adaptie belangrijk wordt. Maar de Unie lost wel een schot voor de boeg: vergeet de preventie niet.

03 mei 2013

De Unie van Waterschappen steunt het beleid van minister Schultz om bij het ophogen van dijken niet alleen naar de kans van een overstroming te kijken, maar de gevolgen ervan te laten meewegen. Zolang preventie maar wel het absolute uitgangspunt blijft. 

Schot voor de boeg
Een schot voor de boeg. Zo noemt dijkgraaf Jan Geluk van waterschap Hollandse Delta de waarschuwing aan de minister, zo hij al van een waarschuwing wil spreken. Als bestuurslid van de Unie van Waterschappen verantwoordelijk voor de portefeuilles  waterkeringen en crisisbeheersing wil hij echter wel stellen dat het voorkomen van een overstroming altijd beter is dan een gebied onder te laten lopen, hoe gecontroleerd dat ook zal  gebeuren. 'Ook al wonen er nog zo weinig mensen, de schade is bij een overstroming altijd heel groot'.

Meerlaagse veiligheid is ok

 Dat wil niet zeggen dat de unie de gedachte achter het nieuwe 'meerlaagse veiligheidsbeleid' van de minister niet steunt. Ze stuurde hier vorige week een brief over naar de Tweede Kamer. In 2015 zal er een definitief debat plaatsvinden.

Modern beheer

Geluk spreekt van modern en efficiënt waterbeheer.  'Het is goed om veel zaken in de ruimtelijke ordening op te lossen. Dus als het even kan niet bouwen in de allerlaagste putjes van ons land. En doe je dat toch, dan op palen, op terpen of met het woonhuis bovenop de garage'.

Adaptie

En ook het idee dat je kijkt naar de schade die een overstroming aanricht wordt door de Unie omarmd. 'Waarom zou je om elke polder met weiland en vijf huizen de dijken blijven ophogen? Het is dan veel goedkoper om te anticperen op de gevolgen van een overstroming: zorg dat de evencuatieroutes hoog liggen en dat de mensen weten wat ze moeten doen.'

Maar preventie blijft

Maar ook hier geldt: preventie moet het eerste uitgangspunt blijven. De kans op doorbraak moet zo klein mogelijk blijven, dat is waar het Nederlandse waterbeleid al eeuwen op stoelt.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Norman Waalre
Kritiek op Risicokaart.nl

De maximale overstromingsdieptes in Nederland staan vermeld op www.risicokaart.nl.



Maar de kleuren waarmee die maximale overstromingsdieptes daar worden aangeduid, zijn uiterst onduidelijk, evenals de locaties. En de blauwtinten van de overstromingsdieptes op de kaart komen niet overeen met de blauwtinten in de legenda.



Gebruik daarom liever verschillende kleuren om die verschillende dieptes aan te geven. Bijvoorbeeld drie tinten blauw en drie tinten lila/paars of geel/oranje. Kijk ook op internet hoe dat in andere landen vormgegeven is.



De opgegeven maximale overstromingsdieptes zijn op Risicokaart.nl ook te onnauwkeurig ingedeeld. En de software van die website werkt zeer onhandig, gebruiksonvriendelijk en traag. Dat kan in rampsituaties funest zijn voor velen. Burgers en beleidsmakers kunnen dan namelijk niet snel beschikken over eenduidige essentiële informatie.



Bepaalde gebieden hebben bijvoorbeeld een overstromingshoogte (-diepte) van meer dan 5 meter volgens Risicokaart.nl. Zet daar aub bij hoe diep de overstroming maximaal kan worden in een worst case scenario. Dat is cruciale informatie die tienduizenden levens kan redden! Waarom doet de overheid daar zo geheimzinnig over?



Koppel de gegevens van Risicokaart.nl visueel aan Google Earth of Bing Maps. Dat is veel duidelijker dan de huidige software. En maak er ook een gratis mobile app. van.



Bewaak vitale doelen

Dammen, dijken en belangrijke sluizen horen bij onze vitale infrastructuur. Laat die daarom permanent bewaken door veel gewapende militairen met pantserwagens, onbemande vliegtuigjes en autogyro's, oftwel gyrocopters. Dat geldt ook voor kerncentrales, tunnels, elektriciteitscentrales, havens, chemische fabrieken, ministeries, enzovoort. Verstop die pantserwagens daarbij achter verplaatsbare schermen.



De toekomst van oorlogvoering is asymmetric warfare. http://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_warfare



Dat vereist uitgebreide bescherming van burgers bij rampen en aanslagen, door heroprichting van de voormalige BB in EU-verband. Gebruik daarbij veel onbetaalde vrijwilligers, en jongeren via een verplichte sociale stage. Ons leger is nu veel te weinig ingesteld op rampenhulp qua deskundigheid en materieel.



Geef ook burgers uitgebreide motiverende cursussen over "disaster preparation“. Dat kan goedkoop en doelmatig via talkradio op de middengolf (MW), internetvideo’s en internetfora waar experts vragen beantwoorden.
adriana
Kijk eens naar wat er gebeurt in het kader van ruimte voor de rivier. Hele bedrijventerreinen worden ontwikkeld, bouwen in de uiterwaarden om geld in het laatje te brengen. Als compensatie worden uiterwaarden afgegraven. In de klankbordgroepen zitten bedrijven als BAM, van Uden logistisch en medewerkers van waterschappen, instemming is verzekerd, niks kritiek organiseren, kritiek wordt gesmoord door voorlichtingsavonden met mooien verhalen, waar de burgers de microfoon niet vast mogen houden. Schijndemocratie daar gaat alles kapot aan. Gemeenteraden weten amper wat er speelt, laat staan dat ze controleren wat er gebeurt. De burger betaalt hoe dan ook desnoods via een peperdure verzekeringspremie, waar iedereen wel bij vaart. De nieuwe Betuwelijn gaat nog meer kosten dan de vorige.
adriana
Kijk eens naar wat er gebeurt in het kader van ruimte voor de rivier. Hele bedrijventerreinen worden ontwikkeld, bouwen in de uiterwaarden om geld in het laatje te brengen. Als compensatie worden uiterwaarden afgegraven. In de klankbordgroepen zitten bedrijven als BAM, van Uden logistisch en medewerkers van waterschappen, instemming is verzekerd, niks kritiek organiseren, kritiek wordt gesmoord door voorlichtingsavonden met mooien verhalen, waar de burgers de microfoon niet vast mogen houden. Schijndemocratie daar gaat alles kapot aan. Gemeenteraden weten amper wat er speelt, laat staan dat ze controleren wat er gebeurt. De burger betaalt hoe dan ook desnoods via een peperdure verzekeringspremie, waar iedereen wel bij vaart. De nieuwe Betuwelijn gaat nog meer kosten dan de vorige.
Advertentie