Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

BN’ers ingezet voor waterschapsverkiezingen

Waterschap Vechtstromen probeert burgers over te halen om te gaan stemmen met het inzetten van BN'ers. Ze hopen hiermee een opkomst van zo'n 25 procent te halen.

14 november 2013

Voor verkiezingen voor de Tweede Kamer of gemeenteraad is de Nederlander meestal nog wel te porren. Maar wanneer er voor de Provinciale Staten of het Waterschap gekozen moet worden laat de kiezer het vaak afweten. Waterschap Vechtstromen zet daarom een oeroud middel in: de Bekende Nederlander.

Nieuwe campagnemethode
Ex-Miss Universe Kim Kötter, zangeres Ellen ten Damme, zanger Jannes en voetballer Peter Wisgerhof moeten Twentenaren en Drentenaren overhalen te gaan stemmen. Vanaf glossy posters sporen ze het electoraat aan hun stem uit te brengen. Het is een nieuwe campagnemethode voor een waterschap.
 
Niet onzichtbaar 

‘We willen reuring, aandacht,’ zegt woordvoerster Annelies Goedhart van Waterschap Vechtstromen. ‘Het waterschap moet niet onzichtbaar zijn. Het inzetten van bekende Nederlanders kan net de blik van de burger naar het woordje verkiezingen trekken.’
 
Sexy imago 

Waterschappen hebben van oudsher geen opvallend imago. Veel mensen hebben geen idee wat ze doen en er zijn zelfs geluiden geweest om de bestuurslaag af te schaffen. Toch ontkent Goedhart dat de glamoureuze campagne bedoeld is om het een sexy imago te geven. ‘Het is echt bedoeld om mensen te informeren dat er waterschapsverkiezingen zijn en er ook echt wat te kiezen valt. Vaak wordt gedacht dat het werk van het waterschap vanzelf gaat, maar het is een democratisch orgaan.’


Hoge opkomst

Het gebied van Waterschap Vechtstromen telt zo’n 800 duizend potentiële kiezers. Zij krijgen een stembiljet met retourenvelop in de brievenbus. Het waterschap hoopt op een hoge opkomst. ‘bij 20 tot 25 procent zijn we erg tevreden.’

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rosemarie Merz / lijsttrekker Algemene Waterschapspartij
Natuurlijk moet duidelijk gemaakt worden waar het bij waterschap Vechtstromen om draait. Dat er wat te kiezen valt voor burgers. En daar krijgen wij als kandidaten niet echt veel kansen voor. Wij sturen als onafhankelijke apolitieke Algemene Waterschapspartij vele persberichten rond met uitnodigingen bij activiteiten. Daar is weinig tot geen respons en het wateschap profileert zich steeds met de watergraaf. Morgenmiddag zijn we in Enschede. Dan willen we graag toelichten wat wij te bieden hebben, ook onze waternimf ! Rosemarie Merz
O. ten Hove
Nog nooit van Kim Kötter gehoord...
Dirk Jan Koppen / gepensionneerd
Geen wonder als men de ingelanden volkomen stilzwijgend buiten spel zet en politieke partijen gaan uitmaken wie er voor het waterschap in aanmerking komen om in het bestuur te komen. Weet wel hoeveel tijd wij altijd hebben besteed aan de kieslijsten, alvorens wij gingen stemmen. We weten nu niet meer wie geschikt is voor de job; dat bepaalt nu de kleur van een politieke partij, die zo hun afgevoerde functionarissen weer aan een baantje moeten worden geholpen
de gebeten hond / netto betaler
Geen idee wat die BN'ers ons kosten. Want gratis halen die snaken niet eens adem. Ook typisch voor waterschappen, naast dit smijten met geld, is dat niemand, echt niemand ze kent. Hun BN'ers niet en ook die Annelies niet: houden zo.

Waterschappen zijn mastodonten van net na de ijstijd die al lang opgeheven hadden moeten worden. Maar ja als parkeerplaats voor politiek schroot hebben ze een kostbare functie. Net als vorige keer hebben ze ook nu een kiessysteem bedacht waarvan de Hond geen brood lust; zoiets van tasje er om ?

Maar ja spelen met water is erg saai dus doen ze steed meer heeeeel belangrijke andere dingen zoals fietsroutes maken en subsies geven aan niet-waterdragende zaken. Echt triest.
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Het is toch eigenlijk best wel heel triest wanneer echte inhoud afhankelijk is van de zogenaamde "BN-er"en ook de keuze een acteur/cabaretier/model !?!?!? Zijn we als Nederlanders echt zo afgedaald dat we ons door dergelijke verpakkingen laten leiden zonder dat nog de echte boodschap er toe doet? Of weet de overheid hun boodschap gewoonweg niet meer doelgroepgericht aan te laten komen?!?!?! Wellicht dan misschien toch op zoek naar iemand die de boodschap ook zonder de "glossy strik" over kan laten komen?
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
PS. wat kost die onzin van BN-er-inzet wel niet; wij betalen immers en ik persoonlijk zou eigenlijk best graag inzage hebben in dergelijke onnodige bestedingen.
Henk Pot / ZP-er
Bovenstaande reacties hebben helemaal gelijk. De burger betaalt zich suf aan watersysteemheffing ingezetenen, watersysteemheffing eigenaren, zuiveringsheffing aan waterschappen en dan nog rioolheffing aan de gemeente via het waterbedrijf. En zie, nieuwe prachtige kantoren, onnodige en dure bestuursverkiezingen en nu ook nog verkiezingsmotivatie door inzet van BN-ers. En niemand die er om vraagt.
Kop
Waterschappen als aparte bestuurslaag met eigen verkiezingen zijn natuurlijk een volstrekt achterhaald fenomeen. Opheffen ligt voor de hand. Helaas hebben we van een VVD-minister geen visie te verwachten, En dat geldt helemaal voor Schultz, zij voert slechts braaf uit wat anderen haar opdragen.

Advertentie