Vrom-inspectie onderzoekt tips over corporaties
Meldpunt Integriteit Woningcorporaties wordt dagelijks gevoed met nieuwe informatie. Tot nu toe kwamen er tien serieuze meldingen binnen.
Het zes weken geleden geopende Meldpunt Integriteit Woningcorporaties heeft tot nu toe ongeveer tien serieuze tips binnengekregen. De Vrom-inspectie gaat hiernaar nader onderzoek doen.
Woordvoerder Gerard Westerhof van het ministerie van Vrom toont zich desgevraagd opgetogen over het feit dat tipgevers de weg naar het meldpunt weten te vinden. ‘Kennelijk heeft het een functie, en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Er komen dagelijks meldingen binnen, al zijn ze niet allemaal even relevant.’
De tien te onderzoeken tips gaan volgens Westerhof onder meer over het schuiven met grondposities, over mogelijk gesjoemel bij het toewijzen van woningen en over huisaannemers van corporaties die bij bestuurders thuis aan het klussen zijn.
Westerhof benadrukt dat voor geen van de gemelde gevallen vaststaat of er iets niet door de beugel kan: ‘Dat gaat de Vrominspectie nu eerst nader bekijken. Voor hetzelfde geld levert het uiteindelijk niets op, maar het kan ook tien keer bingo zijn. Dat zal in de toekomst moeten blijken.’
Het meldpunt werd in de tweede week van april in het leven geroepen door minister Eberhard van der Laan (Wonen, PvdA). Hij wil integriteitsschendingen bij corporaties hard aanpakken, en hoopt op die manier een ‘cultuuromslag’ te bewerkstelligen, zo schreef hij in een brief aan de Tweede Kamer.
Conflict
De oprichting van het meldpunt maakt deel uit van een breder pakket maatregelen. Zo onderzoekt het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting het integriteitsbeleid bij corporaties, en worden nevenfuncties van corporatiebestuurders in beeld gebracht.
De Vrom-inspectie gaat in gesprek met toezichthouders van corporaties waar het in het verleden fout is gegaan, om lessen te trekken voor de toekomst. Aan het Openbaar Ministerie heeft Van der Laan gevraagd om een hogere prioriteit toe te kennen aan de aanpak van integriteitsschendingen bij corporaties.
Behalve de tien meldingen over vermeende fraude of zelfverrijking, zijn bij het meldpunt de afgelopen weken ongeveer veertig anderssoortige klachten binnengekomen. Hierbij ging het bijvoorbeeld om mensen die een conflict hebben met een corporatie, of om huurders die protesteren tegen een aangekondigde herstructurering van hun wijk. De indieners van deze klachten krijgen nader bericht en worden zonodig doorverwezen, aldus Westerhof.
Meldpunt Integriteit Woningcorporaties is bereikbaar via het mailadres meldpuntcorporaties@minvrom.n l en via 070-3394975
Politie, GGZ wilden een urgentie. Corporatie Ymere blokkeerde dat volkomen.
Burgerbrieven VROM kon niks doen in praktijk, behalve op procedures wijzen.
Zelfs Minister Vogelaar aangeschreven en Tweede Kamer. Van de eerste is een nietszeggende reactie gekomen. Van de Vaste Kamercommisie op dit terrein een kennisnemingbericht. De klachtencommissie van Ymere is anti-huurder en pro-corporatie. Gemeentelijke ombudsman kan ook alleen op procedures letten, of die adequaat werken. Heeft geen macht over corporatie.
Klachtencommissie woonruimteverdeling heeft na een jaar een urgentieadvies vanuit politie en GGZ bevestigd. Geen verhuiskostenvergoeding!
Die huurders die nader bericht krijgen en zonodig worden doorverwezen geef ik geen hoop in elk geval!
Laat men de de klachtenaanmeldingen bekijken en hoe die gelopen zijn.
Nu haken veel moedeloos onderweg af.
Of men begint er niet eens meer aan, want imago verhuurder raakt wel bekend.
Dat komt goed van pas in de jaarverslagen!
Uiteindelijk halen alleen de sterken de eindstreep en nog maar gedeeltelijk hun recht. Geen verhuiskostenvergoeding.
Er is een reflex: waar rook is, is vuur, dus klager is onderdeel van dat vuur.
Daarnaast, burenoverlast vereist prioriteit bij politie. In de praktijk kan/doet men niet veel. Klager moet feitelijk zelf met bewijzen komen.