Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Structureel geld nodig voor verkeersveiligheid'

Aan de vooravond van een commissiedebat verlangen de decentrale koepels extra budget voor lokale verkeersveiligheid.

07 februari 2025
fietsongeluk
Shutterstock

Nadat het aantal verkeersdoden jarenlang rond de 600 schommelde, neemt het de laatste jaren weer toe. Vooral fietsers dragen daaraan bij. Volgens de VNG en het IPO zijn structurele maatregelen nodig om de trend te keren. En die vereisen verlenging van de huidige, in 2026 vermoedelijk uitgeputte Investeringsimpuls SPV én actievere handhaving.
 

Projectleider Openbare Ruimte / Civiele Techniek

Yacht
Projectleider Openbare Ruimte / Civiele Techniek

Interim Unitmanager Services

JS Consultancy
Interim Unitmanager Services

Bodem

Momenteel investeren decentrale overheden ongeveer 100 miljoen euro per jaar aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Maar de bodem van het voor het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) vrijgemaakte budget van 500 miljoen raakt in zicht. ‘Er is behoefte aan een stabiele en toekomstbestendige financiële basis om niet stil te vallen’ schrijven gemeenten en provincies in een position paper. Ze willen dat die 100 miljoen structureel wordt.

Daarnaast zien VNG en IPO dat het bedrag vooral aan infrastructuur wordt besteed. Daardoor blijven andere componenten achter: campagnes die gedragsverandering van aan het verkeer deelnemende burgers stimuleren en (vooral) betere handhaving.

Minder boetes

Onlangs bleek uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau dat er vorig jaar een half miljoen minder verkeersboetes zijn uitgeschreven dan in 2023: 7,9 in plaats van 8,5 miljoen. Deze daling is volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid toe te schrijven aan onder meer de cao-acties van de politie en de vervanging van vaste flitspalen waardoor deze vaker uitstaan. Ook focust de politie zich meer op zwaardere verkeersdelicten.

Capaciteit

Volgens VNG en IPO hebben gemeenten hebben onvoldoende capaciteit om plannen in te dienen en een meer risicogestuurde werkwijze door te voeren. ‘We zien graag dat de gemeenten aanvullende ondersteuning krijgen.’ Ook verlangen ze dat verkeersdata sneller beschikbaar komen. ‘Uniforme mobiliteitsdata over infrastructuur, snelheden, het gedrag van verkeersdeelnemers en registratie van ongevallen is essentieel om risico gestuurd te werken en daarmee effectieve maatregelen te kunnen nemen.’

Boa's

Verder vinden gemeenten dat boa’s meer bevoegdheden zouden moeten krijgen op het gebied van verkeershandhaving. ‘Hierdoor kunnen zij effectiever optreden tegen verkeersovertredingen, wat bijdraagt aan een verhoogde pakkans en betere handhaving van de verkeersregels.’ Naast al bestaande specialisaties áls jeugdboa, wijkboa en ondermijningsboa, zou er zo ook een specialisatie verkeersboa kunnen ontstaan.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. D.
Daar heb je het, wéér een taak voor de gemeentepolitie, ik bedoel BOA's, erbij! Nog even en de cyclus is rond, dan is de Nationale Politie weer de Rijkspolitie en hebben grotere gemeenten eindelijk weer hun eigen gemeentelijke politiekorpjes. Dan heeft de burgemeester eindelijk weer wat te zeggen over de lokale inzet van politie. Totdat dat wéér wordt wegbezuinigd ;-)
Gert Timmerman
Zo maar een van de belangrijkere punten: de wegbeheerders, waarvan m.n. de provincies hebben oog voor maar één doelgroep: de automobilist, daarvoor moet en zal alles en iedereen wijken. Veiligheid van burgers en andere groepen weggebruikers staat niet op hun netvlies. Kortom de V van veiligheid komt niet voor in de afkorting van de politieke partij die dit beleid van de wegbeheerders kennelijk bepaald of beïnvloed.
Advertentie