Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Data nodig over alle verkeersongelukken'

Oudere fietsers en toenemende verschillen in snelheid van weggebruikers zorgen voor meer verkeersslachtoffers. Hoe keren we de trend?

06 december 2022
fietsongeluk
Shutterstock

Het aantal verkeersslachtoffers zou in 2030 moeten zijn gehalveerd ten opzichte van nu. Maar vooralsnog stijgen de cijfers. Hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard (Rijksuniversiteit Groningen) over de position paper ‘Verkeersveiligheid’ van VNG en IPO. 'Je zou ook data van minder ernstige ongelukken willen hebben.'

Domeinmanager Bedrijfsvoering

Gemeente Molenlanden via Geerts & Partners
Domeinmanager Bedrijfsvoering

Juridisch Adviseur Privacy en Wpg

Yacht
Juridisch Adviseur Privacy en Wpg

Aanbevelingen

Dinsdagmiddag bespreekt een Tweede Kamercommissie waarom het niet lukt het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Naar aanleiding van die vergadering komen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg met een aantal aanbevelingen om de verkeersveiligheid te stimuleren.  

Infrastructuur

Gemeenten en provincies pleiten onder meer voor verlenging van de investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Die moet gemeenten en provincies ook op de langere termijn voldoende budget opleveren om de infrastructuur aan te pakken. Verder zou er meer op overtredingen moeten worden gehandhaafd, moet er snel duidelijkheid komen over de positie van Licht elektrische voertuigen (LEV) en wachten de gemeenten met smart op een kader met ‘inrichtingskenmerken’  voor een uitvalswegen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Nachtfietsers

De Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard houdt zich al jaren bezig met verkeersveiligheid en mobiliteitsvraagstukken. Hij deed eerder onder meer onderzoek naar ongevallen met nachtfietsers en vermoeidheid bij automobilisten.

BB Waarom gaat het zo moeizaam om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen?

DDW 

‘Nederlanders zijn in het algemeen zeer mobiel. De meeste ongevallen ontstaan door de diversiteit in verkeersmiddelen: mensen met sterk verschillende snelheden die dezelfde weg delen. En we worden ouder en blijven dankzij de elektrische fiets ook op hogere leeftijd mobiel. Maar ouderen zijn in het verkeer wel extra kwetsbaar.’

BB Gemeenten pleiten in de eerste plaats voor meer budget om de infrastructuur aan te pakken. Is dat terecht?

DDW 

’Ja. Het is duur, maar vaak wel de beste oplossing. Met de aanleg van verkeersdrempels kun je hardrijders dwingen hun rijgedrag aan te passen. Ook  shared spaces blijken zeer functioneel. Hier in Haren hebben we er ook zo’n gebied waar alle verkeersgebruikers dezelfde ruimte delen. Dan gaat de snelheid er gelijk bij iedereen uit. Ze zijn impopulair, maar dodelijke ongelukken zijn verdwenen.’

BB Gemeenten willen meer data over verkeersongevallen om de grootste risicogebieden als eerste aan te kunnen pakken. Waarom zijn die data er niet?

DDW 

‘De data die beschikbaar zijn, betreffen vaak de ernstige ongelukken waar bijvoorbeeld een ambulance aan te pas komt. Maar je zou ook data van minder ernstige ongelukken willen hebben. Die vinden vaak plaats op plekken waar als gevolg van vergelijkbaar gedrag later ook een ernstig ongeval kan plaatsvinden. Door gebrek aan juiste informatie kan een fietser die in de berm belandt makkelijk worden afgedaan als eenzijdig ongeval. Vaak blijkt er bij nadere bestudering toch een tweede verkeersdeelnemer bij betrokken waarvoor de fietser heeft moeten uitwijken. Die data zou je ook willen hebben.’

BB Moet de kwetsbare oudere fietser beter over de gevaren worden voorgelicht?

DDW 

‘Ik denk dat deze groep de gevaren wel kent. Wel zou je veel meer op appen en mobiel bellen door jongeren moeten handhaven.’

BB Gemeenten pleiten ervoor sneller regels voor Licht elektrische voertuigen en hun plaats op de weg af te spreken. Terecht?

DDW 

‘Natuurlijk. De diversiteit aan licht elektrische voertuigen is sterk toegenomen. Van de bakfiets tot de elektrische step. Ook de variatie in snelheid is groot, zeker omdat de elektrische voertuigen soms ook nog door gebruikers worden opgevoerd. Dus de noodzaak voor die regels is er absoluut. Maar tegelijkertijd is het een ingewikkelde klus om voor al die uiteenlopende voertuigen een eenduidig kader te ontwikkelen. Dus ik begrijp wel waarom die regels nog even op zich laten wachten.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie