VNG wil duidelijke veiligheidseisen voor tunnels
VNG vreest vertraging bij aanleg van tunnels, het kabinet heeft wel de veiligheidseisen voor de rijkstunnels, maar niet voor gemeentetunnels gespecificeerd.
De VNG vreest vertraging bij de aanleg van tunnels, nu het kabinet wel de veiligheidseisen voor de rijkstunnels, maar niet die voor gemeentetunnels heeft gespecificeerd. Het tegelijkertijd opheffen van de landelijke Commissie Tunnelveiligheid noemt de VNG verder ‘geen goed idee’.
Normen niet op papier
De vereniging reageert hiermee op het voorstel van minister Schulz van Verkeer om de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels te wijzigingen. In het nieuwe voorstel dat nu bij de Kamer ligt, somt het ministerie keurig de veiligheidscriteria op waaraan rijkstunnels moeten voldoen. ‘Maar de normen voor verkeersveiligheid in gemeentetunnels zijn niet op papier gezet. Dat leidt op zijn minst tot onduidelijkheid’, aldus VNG woordvoerster Asha Khoenkhoen.
Op elkaar wachten
Zij vreest dat gemeenten die een nieuwe tunnel hebben aangelegd of een oude hebben gerenoveerd, zullen afwachten met de opening hiervan, totdat de eisen klip en klaar zijn. ‘Iedereen zal een beetje op iedereen gaan wachten, niemand wil het risico lopen een tunnel te hebben opengesteld die niet aan alle veiligheidseisen blijkt te voldoen’.
Opheffen
Daar komt bij dat het kabinet ook nog eens de Commissie Tunnelveiligheid wil vervangen door een kenniscentrum Tunnels. De commissie botste regelmatig met Rijkswaterstaat over de veiligheid. Maar volgens de VNG mag dat geen reden zijn om de commissie dan maar op te heffen.
Niet efficiënter
Ook hierdoor wordt het er niet duidelijker of efficiënter op verzucht Khoenkhoen. ‘Nu moet elke gemeente zijn eigen kennis vergaren en op zoek naar de juiste eisen. Dat vergt expertise die de commissie gewoon al heeft, om over de kosten maar te zwijgen’.
Geen lappendeken
Ze denkt niet dat er een lappendeken ontstaat waarbij de burger maar moet afwachten hoe veilig de ene tunnel tegenover de andere is. ‘Zover komt het niet, niemand wordt door een onveilige tunnel gestuurd. Het zal eerder tot vertraging bij de oplevering leiden. En tot hogere kosten’.
De ene tunnel is de ander niet
Maar waarom niet gewoon de wel uitgeschreven criteria voor rijkstunnels ook geldig verklaard voor gemeentetunnels? Dat gaat volgens de VNG niet zomaar. Voor de reiziger lijkt een tunnel een tunnel, maar nee: ‘Een rijksweg is anders dan een gemeenteweg, de verkeerstromen zijn anders, de hele inrichting kan anders zijn. Dat vraagt wel degelijk om een eigen, gespecificeerd veiligheidsregime.’
http://europa.eu/legislation_summaries/transport …
Men kan ook de Europese veiligheidseisen volgen.