Dreigende rechtszaak door ontlopen winkelstraat
Wil je de trein pakken in Utrecht, moet je dwars door Hoog Catharijne. Het duurt nog even, maar tegen 2023 kun je via de Rabobrug de trap nemen.
De loop- en fietsbrug die over het nieuwe station van Utrecht zal worden aangelegd, krijgt toch trappen naar de perrons. Uiterlijk vanaf 2023 hoeven treinreizigers dan niet meer verplicht om te lopen door winkelcentrum Hoog Catharijne. De gemeente riskeert hiermee wel een rechtszaak van projectontwikkelaar Corio.
Rabobrug
Na jaren van gesteggel heeft het College van B&W deze week aan de gemeenteraad laten weten dat de zogenoemde Rabobrug in de toekomst toch via trappen rechtstreeks op de perrons van het centraal station zal worden aangesloten. De brug wordt deels betaald door de Rabobank, die in het stationsgebied het hoofdkantoor mocht bouwen. De traverse is bedoeld om fietsers en voetgangers veilig en snel van de ene kant van het stationsgebied naar de andere te laten reizen.
Corio vreest omzetverlies HC
De planning en het debat over de brug verloopt al jaren moeizaam. Vooral het verzoek van de Rabobank – en vele reizigers- om de brug via trappen met de perrons te verbinden leidde tot een fel gevecht met projectontwikkelaar Corio. Als uitbater van het winkelcentrum Hoog Catharijne vreest het bedrijf veel omzetverlies als de treinreizigers niet langer verplicht door het winkelcentrum hoeven te lopen.
Raad voor, College in tijdsklem
Corio steekt ruim 400 miljoen in de ontwikkeling van het stationsgebied en Hoog Catharijne. De ontwikkelaar beroept zich er dat erin de plannen nooit sprake is geweest van een andere ontsluiting van het station. De gemeenteraad eiste dit toch, waardoor het college in een lastig parket kwam. Na lang aarzelen kwam het bestuur de laatste maanden onder tijdsdruk te staan. Het Rijk verstrekt subsidie maar alleen als de trappen worden aangelegd. Ook moet de bouw van de brug komend jaar beginnen, om parallel te lopen met werkzaamheden van prorail aan het spoor. Mist Utrecht dit tijdslot, dan is de aanleg wegens te grote verstoring van het treinverkeer voor jaren lang onmogelijk.
Compromis: trappen uiterlijk in 2023
Het compromis is nu dat de trappen pas een paar na de oplevering van de brug en het winkelgebied zullen worden aangelegd. Tegen die tijd heeft het publiek zijn loopje naar het station al gevonden en zal de schade voor HC mogelijk meevallen, zo hopen de betrokken instanties. Het Rijk en andere geldschieters hebben ingestemd met de vertraging.
Nog geen bezwaar ingediend
Corio heeft al eerder een zienswijze ingediend tegen de wijziging van het bestemmingsplan die de brug –met trappen- mogelijk maakt. Volgens een woordvoerster van de gemeente is er nog geen beroep tegen het inmiddels vastgestelde plan ingediend, laat staan een rechtszaak aangespannen. Het college heeft de raad laten weten juridisch sterk te staan. ‘We hopen dat het niet zover komt, maar een eventuele rechtszaak wegens contractbreuk zien we met vertrouwen tegemoet,’, aldus de woordvoerster.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Corio kan niet zomaar omzetverlies hard maken denk ik (tenminste, niet als gevolg van die ontsluiting... ). Het zal inderdaad wel gaan om het contract open te kunnen breken. Er konden wel eens andere redenen zijn voor het omzetverlies en dan is dit een mooi argument om dat probleem bij de gemeente te leggen.
Overigens kan de brug ook nuttig zijn voor overstappers van het busstation westzijde naar het bus- en tramstation aan de centrumzijde. Dus niet alleen maar trappen naar de treinperrons, maar ook naar de trams en de bussen.