ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Microplastics door autobanden verminderen langs snelwegen

Het gebruik van ZOAB in combinatie met regelmatige reiniging.

TNO
16 oktober 2024
autobanden

Microplastics zijn een groeiend milieuprobleem en slijtage van autobanden is een van de grootste bronnen van deze vervuiling. Elke keer dat een auto remt, optrekt of een scherpe bocht maakt, slijten de banden en komen er kleine plastic deeltjes vrij. Het is onmogelijk om deze slijtage volledig te voorkomen, maar er zijn manieren om de impact ervan te verminderen. In samenwerking met Heijmans onderzoekt TNO hoe het gebruik van Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) en het reinigen van snelwegen kunnen bijdragen aan het verminderen van microplastics in het milieu.

Onderzoek en bevindingen 

Het onderzoek richt zich op de rol van ZOAB, een type asfalt dat veel wordt gebruikt op Nederlandse snelwegen vanwege zijn geluidsreducerende en waterafvoerende eigenschappen. De open structuur van ZOAB blijkt ook effectief te zijn in het vasthouden van bandenslijtage. Door deze snelwegen regelmatig te reinigen, kunnen we voorkomen dat veel van deze microplastics in het milieu terechtkomen.

In een eerste onderzoeksfase hebben TNO-onderzoekers metingen uitgevoerd langs de A2, een snelweg met ZOAB, en vergeleken met de N201, een weg zonder ZOAB. De resultaten waren veelbelovend: in de berm naast de A2 werden aanzienlijk minder microplastics gevonden dan langs de N201. Dit suggereert dat ZOAB inderdaad helpt om slijtagedeeltjes vast te houden.

Concentratie microplastics 

Uit verder onderzoek blijkt dat de hoogste concentratie microplastics zich op en direct naast de weg bevindt. Op een afstand van 100 meter van de weg zijn bijna geen deeltjes meer te vinden. Dit betekent dat de focus voor het opruimen van deze deeltjes moet liggen op de weg zelf en de eerste meters ernaast.

Aanbevelingen voor beleid 

Op basis van deze bevindingen doet TNO enkele belangrijke aanbevelingen voor beleidsvorming:

  1. Uitbreiding van ZOAB
    Als vervolgonderzoek bevestigt dat ZOAB effectief is in het vasthouden van microplastics, wordt aanbevolen om dit type asfalt ook op provinciale wegen en in andere Europese landen toe te passen.
  2. Regelmatige Reiniging
    Het implementeren van een reinigingsprogramma voor snelwegen met ZOAB is cruciaal. Dit helpt de opvangcapaciteit van het asfalt te behouden en voorkomt dat microplastics in het milieu terechtkomen.
  3. Vervolgonderzoek
    Er zijn nog veel open vragen over de afbraak van bandendeeltjes en hun effecten op het milieu. Verdere studies zijn nodig om te begrijpen welke stoffen worden gevormd tijdens dit proces en hoe gevaarlijk ze zijn.

Het gebruik van ZOAB in combinatie met regelmatige reiniging kan een effectieve maatregel zijn om de uitstoot van microplastics door autobanden te verminderen. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten en handvatten voor beleidsvorming, gericht op het beschermen van het milieu tegen microplasticvervuiling. Door deze maatregelen te implementeren, kunnen we bijdragen aan een schonere en gezondere toekomst.

Tim Bulters - TNO
Tim Bulters - TNO

Meer informatie

Meer resultaten lezen? Lees hier: Oplossingen voor verminderen microplastics door autobanden.
Of neem contact op met Tim Bulters, Business developer Circulaire Plastics, TNO.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.