ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Rotterdam gaat voor slim en gezond

Rotterdam gaat voor slim en gezond. Een duurzaam, energiezuinig Rotterdam, met een betere luchtkwaliteit

17 juni 2019
-F5C0283-4311801--Photo-Casper-Hedberg-500--002-.jpg

Een duurzaam, energiezuinig Rotterdam, met een betere luchtkwaliteit. Dát is wat Rotterdam voor ogen heeft. Programmamanager Smart Mobility Michel Mostert: 'Willen we de stad schoner krijgen en daarnaast leefbaar en bereikbaar houden, dan moeten we de uitdaging aangaan en onze CO2-uitstoot drastisch verlagen en zorgen voor schone lucht.' 

Rotterdam is de stad van bouwen, werken en ondernemen. De groeiende economie heeft de afgelopen periode een mooie duw in de rug gegeven; de stad bruist, groeit en bouwt. Het toerisme neemt toe, net als het aantal nieuwe winkels en horecagelegenheden. In 2035 huisvest de stad Rotterdam ruwweg 65.000 inwoners meer dan nu. 'We willen dat al deze bewoners – samen met de bezoekers en bedrijven die hier zijn gevestigd – volop kunnen genieten van alles wat onze stad te bieden heeft,' vertelt Michel Mostert. Meer mensen betekent meer mobiliteit, meer beweging en meer verbindingen in de stad. 'Willen we de stad schoner krijgen en daarnaast leefbaar en bereikbaar houden, dan moeten we de uitdaging aangaan en onze CO2-uitstoot drastisch verlagen en zorgen voor schone lucht. Door in te zetten op slimme en gezonde mobiliteit leveren we daar een bijdrage aan.'

 

Mobiliteit verandert

Rotterdam is van oudsher een echte autostad', legt Mostert uit. 'Maar ze verandert ook. Het gebruik van fiets en openbaar vervoer neemt sterk toe. Er ontstaan nieuwe vervoersvormen en er is een toenemende behoefte aan flexibele en duurzame vervoersmogelijkheden. Een van de belangrijkste uitdagingen is om mobiliteit op een slimme en gezonde manier te organiseren op een wijze dat iedereen mee kan doen; dat vinden wij als stad heel belangrijk. Want uiteindelijk gaat mobiliteit niet over verplaatsing van A naar B, maar over verbinden. Het is een middel om mensen naar het werk te laten gaan, naar familie, de winkel of de sportvereniging. Door het creëren van ruimte voor innovaties en experimenten met nieuwe technologieën in de stad zet Rotterdam in op slimme mobiliteitsoplossingen die groei mogelijk maken en meebewegen met het veranderende gedrag en de voorkeuren van de Rotterdammers.'

Fietsers

Slimme mobiliteitsoplossingen zet de stad in op verschillende modaliteiten. Voor de fiets bijvoorbeeld worden slimme verkeerslichten ontwikkeld om de fietser comfortabeler door de stad te laten bewegen. Door elektrische deelfietsen te connecten met de verkeerslichten: door deze te volgen, kunnen we het verkeerslicht op tijd op groen laten springen zodat een fietser niet altijd meer hoeft te stoppen.'

Auto's

Maar ook voor het autoverkeer wordt geëxperimenteerd met slimme verkeerslichten. Als onderdeel van het landelijke programma Connected Transport Corridors werkt Rotterdam met Rijkswaterstaat, Havenbedrijf en het bedrijfsleven aan een proef in het Waal-Eemhavengebied.'Door middel van platooning  – dat wil zeggen verkeer op automatische afstand van elkaar laten rijden en prioriteit bij verkeerslichten te geven – willen we de doorstroom in dit gebied niet alleen verbeteren, maar streven we er ook naar de CO2-uitstoot omlaag brengen.'

Deelmobiliteit

Deelmobiliteit groeit in Rotterdam. Aanbod en de diversiteit neemt toe: naast deelfietsen verschijnen er ook deelscooters, Biro’s en andere Light Electric Vehicles. Rotterdam wil daarom ook inzetten op het Mobility As A Service (MAAS)-concept, zodat de verschillende mobiliteitsdiensten makkelijker toegankelijk zijn en makkelijker te combineren voor verplaatsing in de stad. Mostert:  'Essentieel hierbij is de uitwisseling van data, zodat er reisinformatie conform persoonlijke voorkeur kan worden gegeven, maar dit staat vooralsnog in de kinderschoenen.' Daarnaast zet Rotterdam in op het ontwikkelen van Automatisch vervoer op de laatste kilometer (AVLM). Samen met de metropoolregio (MRDH) en private partijen kijkt de gemeente naar het opzetten van een AVLM- traject tussen Metrostation Meijersplein en de Airport en op Katendrecht tussen metrostation Rijnhaven en de SS Rotterdam.

Samenwerken

Mostert noemt de samenwerking met de markt essentieel om smart mobility-ontwikkelingen tot  een  succes te maken. 'Marktpartijen hebben de technische kennis en creativiteit om nieuwe concepten te ontwikkelen. Als overheid is het belangrijk om vindingrijke initiatieven de ruimte te geven. Maar het is daarbij zaak om voor ogen te houden of het initiatief voldoet aan de behoefte die je als gemeente hebt. Draagt het echt bij aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van de stad? Daarnaast is het belangrijk om goede afspraken te maken over de randvoorwaarden. Hier in Rotterdam bijvoorbeeld zijn er verschillende initiatieven voor deelmobiliteit. Zo hebben we marktpartijen met deelscooters en deelfietsen in de stad. Het is belangrijk dat deze niet overal gaan rondslingeren en daarmee de leefbaarheid in het gedrang brengen. Blijf daarom in gesprek, zo houd je samen de stad mooi!'

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

E.F. van der Weg
Alles voor schone lucht, maar de cruise schepen zijn de vervuilers, niet de auto's en als men wil dat men meer met het openbaar vervoer gaat rijden maak het dan ook aantrekkelijk om de auto te laten staan en niet het steeds maar verhogen en ook de leeftijd van vrij reizen steeds maar te verhogen van 65 naar 67 om nog meer geld binnen te halen.
Henk van Bommel / omgevingsmanager
Ik reageer hierbij op persoonlijke titel. Ik vind het een prima gedachten van gemeente Rotterdam, maar het is mij nog iets teveel op de stad zelf gericht. Mijn vraag is en deze zal ik hier dan ook graag bij willen betrekken hoe krijgen we de mensen echt uit de auto en dan niet alleen in de stad maar ook op de snelwegen rondom Rotterdam. Hier staan de komende jaren grote onderhoudswerken gepland aan bruggen en tunnels. Wat tot langdurige afsluitingen zal leiden en ongemak voor weggebruikers.