Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Schiphol wil stikstofrechten boeren opkopen

Het opkopen van de stikstofrechten moet de Schiphol Group ruimte geven voor een natuurvergunning voor Lelystad Airport.

ANP
05 december 2022
vliegtuig-lawaai.jpg

Schiphol Group wil boeren uitkopen om extra stikstofruimte te krijgen voor Lelystad Airport. Dat bevestigt een woordvoerster van de luchthavenuitbater na eerdere berichtgeving door televisieprogramma EenVandaag. De beoogde luchthaven in de polder kreeg nog geen natuurvergunning omdat de berekeningen over de uitstoot van stikstof door vliegtuigen niet klopten.

Senior redacteur/ speechwriter

Gemeente Maastricht
Senior redacteur/ speechwriter

Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

JS Consultancy
Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

Natuurvergunning

Eerder meldde EenVandaag al dat Schiphol zelf ook op zoek is naar boeren die zich willen laten uitkopen. De luchthaven heeft ook een natuurvergunning nodig en was op zoek naar boeren in Noord-Holland en Utrecht om stikstofruimte te verwerven.

Voorkeursrecht

Dat bedrijven en overheidsdiensten zelf boerderijen opkopen is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht krijgen bij de uitkoop van boeren en andere bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie binnen het beleid.

Duidelijkheid

Schiphol laat weten voorstander te zijn van zo'n gecoördineerde aanpak vanuit de overheid. Het kabinet wil de plannen in 2023 uitwerken en Schiphol zegt dan te kijken ‘wat dit precies betekent voor onze stikstofopgave en ons initiatief om veehouders te benaderen’. Tot er meer duidelijkheid is wil de luchthavenuitbater blijven werken aan ‘maatregelen voor de aanvraag van een natuurvergunning, volgens het huidige beleid’.

Draagvlak

De beslissing om van Lelystad een overloopluchthaven voor Schiphol te maken stamt al uit 2008. De opening van Lelystad was door de coronacrisis al uitgesteld en liep mede door de trage voortgang van de formatie verdere vertraging op. Ook het politieke draagvlak voor de capaciteitsuitbreiding voor de Nederlandse luchtvaart is de laatst tijd flink afgenomen. De bedoeling is, als Lelystad opengaat, dat er jaarlijks maximaal 45.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Maar volgens een eerdere ontwerpvergunning van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij zou dit op basis van de wet op de natuurbescherming om maximaal 10.000 vluchten gaan.

Cowboygedrag

Directeur Marjolein Demmers van Natuur & Milieu noemt het een ‘heel kwalijke zaak’. ‘Nederland heeft nu eerst fikse stikstofreductie nodig voor de natuur. Dat betekent zeker geen uitruil van stikstofuitstoot van boeren naar de luchtvaart.’ Demmers zegt dat alle sectoren een bijdrage moeten leveren aan het verminderen van stikstofuitstoot - ook de luchtvaart. Dat de Schiphol Group boeren wil uitkopen om zelf extra stikstofruimte te creëren vindt Natuur & Milieu ‘cowboygedrag’.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie