Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Wgr-plusregio's worden opgeheven

De Wgr-plusregio's verdwijnen per 2012, heeft het kabinet besloten. De verkeer- en vervoerstaken worden overgeheveld naar de provincies.

02 maart 2012

Het kabinet heeft besloten de Wgr-plusregio’s (samenwerkingsverbanden van gemeenten) met ingang van 1 januari 2013 op te heffen. De verkeer- en vervoerstaken worden overgeheveld naar de provincies.

Randstad

In de Randstad echter wordt gekozen voor twee vervoerregio’s. De ene moet in het noorden leiden tot een betere bereikbaarheid op de as Schiphol-Amsterdam-Almere. In het zuiden gaat het om een betere aansluiting van de vervoerssystemen van de agglomeraties Rotterdam en Den Haag. In totaal is met de verkeer- en vervoerstaken 1,7 miljard euro gemoeid.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kritikus / Geen Hagenees
Prima maatregel van het kabinet.

Deelraden blijken ondingen in de lokale democratie te zijn. Broeinesten van cliëntelisme en nepotisme. Hoe eerder opheffen, hoe liever.
Frank van den Hoven / Redacteur
Het zou wel zo lezersvriendelijk zijn geweest om er even bij te vermelden wat die WGR-plusregio's dan wel zijn, want dat heeft vast niet iedereen paraat. Dan wordt het wat concreter als de lezer weet om welke gebieden het gaat, nu blijft het zo abstract en weinig zeggend. Als auteur van zo'n stukje zou je de lezer niet met zo'n vraag achter moeten laten. Ik heb wat geGoogled en het gaat om de volgende gebieden:

"Deze zeven kaderwetgebieden betreffen de regio’s rondom Amsterdam (Regionaal Orgaan Amsterdam), Rotterdam (Stadsregio Rotterdam), Den Haag (Stadsgewest Haaglanden), Utrecht (Bestuur Regio Utrecht), Arnhem en Nijmegen (Knooppunt Arnhem-Nijmegen), Eindhoven en Helmond (Samenwerkingsverband regio Eindhoven) en Enschede en Hengelo (Regio Twente). In 2003 behoorden in totaal 129 gemeenten tot deze kaderwetgebieden."

En volgens deze site hoort Parkstad Limburg daar ook nog bij: http://stadsregios.nl/
Marius Keij
Het gaat dus niet om de binnengemeentelijke deelgemeenteraden (Amsterdam en Rotterdam), die overigens democratisch worden gekozen, maar om de bovengemeentelijke regelingen, die als "verlengd bestuur" worden aangemerkt. Zonder deze constructies zal de samenwerking tussen centrum- en randgemeenten moeilijker worden. De kleinere randgemeenten zullen zich voorts snel over hun bestaansrecht moeten uitlaten, omdat sommige gemeentelijke taken niet meer zijn uit te voeren zonder samenwerking.
G.C.H. Mars / senior projectleider Ruimtelijke Agenda
Ook zonder WGRplus kunnen gemeenten prima samenwerken in een 'vrijwillig maar niet vrijblijvend' samenwerkingsverband. Alleen is de regio dan dus geen vervoersregio, maar er valt nog wel op meer dossiers samen te werken: ruimtelijke ordening, groen, leerplicht, enz. Zuid-Holland bv zijn alle gemeenten aangesloten bij een van de samenwerkingsverbanden.
Advertentie