Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Rob Metz

Apeldoorn schakelt voor het einde van het jaar ’s nachts in alle reclameborden aan gemeentelijke lantarenpalen het licht uit. De gemeente hoopt zo geld te besparen en het milieu te dienen. Wethouder Rob Metz (VVD) heeft nog geen protesten gehoord.

24 oktober 2008

Het wordt donker ‘s nachts in Apeldoorn
Het wordt donkerder, maar niet pikkedonker, dat kan en mag niet. Vanaf elf uur ‘s avonds gaan de lampen in tweehonderd reclamebakken tot zeven uur ’s ochtends uit.

 

Waarom?
Het maakt veel uit in energiegebruik, genoeg voor 24 huishoudens, en we verminderen de lichtvervuiling. We besparen op die manier rond de twaalfduizend euro. Zo sluiten wij aan bij de Nacht van de Nacht die morgen wordt gehouden om aandacht te vragen voor donkerte. Op die avond zet ik symbolisch het licht in een reclamebak met led-verlichting uit, maar vanaf eind dit jaar wordt dat dus permanent. We accepteren in Nederland lichtvervuiling omdat we niet beter weten. Je kunt al veel doen met de technologie van vandaag. Ik ben zeezeiler geweest en je weet onmiddellijk wanneer je in de buurt van het Westland vaart. Heel lelijk, maar het kan ook anders. Er zijn kassystemen met nul lichtvervuiling. We moeten op zoek naar technologie die ervoor zorgt dat we geen last hebben van overdadig kunstlicht.

 

Is het niet een beetje modieus, dat gedoe over lichtvervuiling?
Nee hoor, mensen hebben er gewoon last van. Je merkt bij het plannen van bedrijventerrein dat omwonenden vooral te hoop lopen tegen de lichthinder van reclameborden. Er waren tijden dat we alle lampen vol aanzetten, nu kijken we of dat nodig is en of nieuwe technologie ons niet kan helpen. Ik zat in de Task Force Verlichting van minister Cramer voor besparingen zonder andere functies als sociale veiligheid en zichtbaarheid uit te schakelen. We experimenteren nu met led-verlichting en lichtdimming. Begin volgend jaar organiseren we als koplopergemeente een masterclass openbare verlichting voor omliggende gemeenten om te bezien hoe we met minder kunstlicht toekunnen.

 

Wat vinden adverteerders ervan dat ze ’s avonds onzichtbaar zijn?
We hebben gekeken naar de adverterende bedrijven op de borden en dan zie je dat de borden hoofdzakelijk een verwijzende functie hebben. 98 procent van deze bedrijven is ’s avonds niet open. Zij hebben er geen belang bij dat het reclamebord dan is verlicht. Die borden zijn niet functioneel en er rijdt nauwelijks verkeer langs. Doe het licht dan gewoon uit. Dat zijn we dus overeengekomen met het Nationaal Publiciteitsbureau en ik heb nog geen enkele klacht van een ondernemer gehoord.

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie