ruimte en milieu / Partnerbijdrage

Soepeler spoorwegverkeer in Botlek dankzij CEF-subsidie

Soepeler spoorwegverkeer in Botlek dankzij CEF-subsidie.

Theemswegtrace-header.jpg

Bouwconsortium SaVe bouwt in het Botlekgebied bij Rotterdam aan het Theemswegtracé. Het spoorverkeer hoeft daardoor niet meer over de Calandbrug, maar gaat via een spoorwegviaduct. Zo heeft dit verkeer geen last meer van de scheepvaart. SaVe maakt voor dit project gebruik van de Europese subsidie CEF Transport, waarvoor RVO.nl de Nederlandse coördinatie verzorgt.

Met het Theemswegtracé wordt het eerste deel van de Betuweroute, de Havenspoorlijn, naar de Theemsweg verlegd. Het gaat om een verhoogd spoorviaduct met 2 stalen boogbruggen: 1 over de Rozenburgsesluis en 1 over de Thomassentunnel. Het project omvat ook het omleggen van bestaande wegen en fietspaden en het verlagen van het complete wegenknooppunt van de N15/Calandbrug boven de Thomassentunnel.


Goede voorbereiding

"Dit is een pittige klus, maar dankzij een goede voorbereiding loopt het traject keurig op schema en binnen budget", vertelt Dieter Behaeghel, namens Besix projectmanager bij SaVe. "Er komt veel bij elkaar. Vandaar ook dat het volledige project in de voorbereidingsfase in 4D BIM is uitgevoerd. Dit houdt in dat er een extra laag data aan het projectinformatiemodel is toegevoegd, waardoor je meer inzicht krijgt in alle aspecten van het bouwproject. Bovendien hebben we van het hele project een virtual reality-model gemaakt."


1700 heipalen

Het spoorwegviaduct is 4 kilometer lang. Het steunt op meer dan 1700 heipalen onder dik 100 betonnen pijlers en prefab liggers. Deze zijn samen goed voor 50.000 m3 beton en 9.200 ton wapeningsstaal. Ze worden onderbroken door 2 stalen bruggen van elk 4.500 ton.

Afbeelding

CEF-Transport

Eind 2021 moeten de eerste treinen over het tracé rijden. Met de bouw is een investering van ruim € 300 miljoen gemoeid. Dit geld is afkomstig van het Havenbedrijf, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Europese CEF-subsidie.

Connecting Europe Facility (CEF) is een financieringsinstrument van de EU voor meer groei, banen en concurrentievermogen. CEF Transport heeft voor de periode 2014 tot 2020 ruim € 24 miljard beschikbaar om projecten te ondersteunen, verdeeld over de verschillende calls. Het subsidiebedrag verschilt per projectdoelstelling en -uitvoering en kan variëren van 10 tot 50% van de totale projectkosten.


Meer weten?

Connecting Europe Facility (CEF) Transport

In opdracht van

Europese Commissie

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Ook interessant voor u

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.