Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Verdeling 300 miljoen euro voor regionaal ov door provincies

De prijzen van trein- en buskaartjes dreigden komend jaar omhoog te gaan, met bijna 12 procent, maar de Tweede Kamer wist dat te voorkomen.

ANP
30 november 2023
Bushalte op het platteland
Shutterstock

De provincies hebben een verdeling gemaakt van de 300 miljoen euro die het kabinet beschikbaar heeft gesteld om prijsstijgingen in het regionale openbaar vervoer te voorkomen. De twee grote vervoerregio's in Nederland, Amsterdam en Rotterdam/Den Haag, krijgen gezamenlijk ruim de helft van dat bedrag. Gelderland ontvangt van de provincies het meeste geld: bijna 21 miljoen euro.

Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Gemeente Den Haag
Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

JS Consultancy
Incidentmanager Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS)

300 miljoen voor stads- en streekvervoer

De prijzen van trein- en buskaartjes dreigden komend jaar fors omhoog te gaan, met bijna 12 procent, maar de Tweede Kamer wist dat te voorkomen. In september werd een motie van ChristenUnie-leider Mirjam Bikker aangenomen. Zij stelde voor om 420 miljoen euro beschikbaar te stellen, waarvan 300 miljoen voor het stads- en streekvervoer. Dat geld is niet alleen bedoeld om de prijzen van de kaartjes gelijk te houden, maar ook om het regionale ov na de coronajaren ‘structureel te verbeteren’ en het aantal reizigers weer te laten toenemen. Het demissionaire kabinet gaf in oktober gehoor aan de wensen van de Kamer.

Verdeling

Via een verdeelsleutel, op basis van het aantal reizigers en het aantal gereden kilometers, is de 300 miljoen euro nu toegewezen. Vervoerregio Amsterdam krijgt ruim 85 miljoen, Metropoolregio Rotterdam Den Haag bijna 73 miljoen. Van de twaalf provincies ontvangt Zeeland het minste geld: zo'n 3,2 miljoen.

Zuid-Holland ontvangt zo'n 16,2 miljoen euro, iets minder dan Utrecht (17,6) en Noord-Brabant (17,0). Limburg krijgt via de verdeelsleutel bijna 14 miljoen euro, Overijssel 13,3 miljoen, Groningen 11,6 miljoen en Friesland een kleine 10 miljoen euro. Noord-Holland (7,8), Flevoland (6,2) en Drenthe (4,5) staan met Zeeland onderin de lijst. De overige 120 miljoen euro uit de motie-Bikker gaat eenmalig naar de NS, zodat de prijs van de treinkaartjes komend jaar gelijk kan blijven.

Studenten

De provinciale ov-bestuurders vreesden onlangs dat het effect van de 300 miljoen euro weer grotendeels zou verdwijnen, omdat het ministerie van Onderwijs de jaarlijkse bijdrage voor het studentenreisproduct met zo'n 200 miljoen wilde verminderen. Na een lobby vanuit de provincies en een motie in de Tweede Kamer is dat voor volgend jaar echter voorkomen.

Bereikbaarheid steden en dorpen

‘Dit is een belangrijke stap voor de bereikbaarheid van dorpen en steden. We zijn blij dat de prijs van je buskaartje gelijk blijft in een tijd waarin andere dingen steeds duurder worden’ zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Het is de taak van het Rijk en de Provincies om het openbaar vervoer (bus, tram, trein) en het vliegverkeer zodanig te (laten) beprijzen dat er een evenwichtiger verhouding en beter speelveld gaat ontstaan in relatie met alle andere vormen van vervoer (gemotoriseerd verkeer).
Advertentie