AVG compliceert analyse verkeersongevallen
Het strikt toepassen van privacyregels heeft gevolgen voor de mogelijkheden om verkeersongevallen te analyseren. Dat speelt ook bij wegbeheerders als Rijkswaterstaat, ziet minister Van Nieuwenhuizen (I&W).
Het strikt toepassen van privacyregels heeft gevolgen voor de mogelijkheden om verkeersongevallen te analyseren. Dat speelt ook bij wegbeheerders als Rijkswaterstaat, ziet minister Van Nieuwenhuizen (I&W).
Brabant
De minister reageert hiermee op kamervragen van de VVD over een eerder artikel in het Brabants Dagblad. Daaruit bleek dat het voor de provincie moeilijk is om te verklaren waarom het aantal verkeersdoden in de provincie in een jaar zo fors gestegen is. Voor een grondige analyse is het te lastig om de juiste data beschikbaar te krijgen, omdat bepaalde details altijd herleidbaar zijn tot een persoon. En dat is volgens de privacyregels niet toegestaan.
Grondslag
Ook Rijkswaterstaat levert verkeersanalisten data over incidenten op de weg, legt de minister uit. ‘Daarbij worden gegevens over individuele ongevallen verstrekt, zoals de locatie en omstandigheden van het ongeval, de vervoerswijzen, de letselernst en in welke leeftijdsklasse betrokkenen zich bevinden. Bijzondere persoonsgegevens kunnen op dit moment echter niet worden geleverd. Het gaat bijvoorbeeld om strafbare feiten, zoals rijden onder invloed. De reden daarvoor is dat er geen expliciete wettelijke grondslag bestaat, terwijl de AVG dat wel vereist.’
Wetsvoorstel
Van Nieuwenhuizen wil dat die wettelijke grondslag er wel komt, door een wetsvoorstel dat het gebruik van dit soort data wel mogelijk maakt. Volgens van Nieuwenhuizen is het maken van risicogestuurd beleid voor verkeersongevallen niet in gevaar. Ongevallengegevens zijn niet de enige bron van informatie voor het formuleren van verkeersveiligheidsbeleid, stelt ze.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.