‘Sta permanente bewoning recreatieparken toe’
‘Er zou net zoveel inzet moeten zijn vanuit de rijksoverheid voor permanente bewoners van recreatieparken als voor Roma en Sinti.' Dat stelt Floor Drost, voorzitter van Coöperatie Chaletpark “De Konijnenburg” in Putten. Permanente bewoning op een recreatiepark moet volgens hem kunnen als het bouwbesluit en de veiligheid zijn gewaarborgd en handhavingsbeleid wordt omgezet in toezicht.
Permanente bewoning op een recreatiepark moet kunnen als het bouwbesluit en de veiligheid zijn gewaarborgd en handhavingsbeleid wordt omgezet in toezicht. Dat stelt Floor Drost, voorzitter van Coöperatie Chaletpark “De Konijnenburg” in Putten. ‘Er zou net zoveel inzet moeten zijn vanuit de rijksoverheid voor permanente bewoners van recreatieparken als voor Roma en Sinti.’
Hoe groot is uw recreatiepark?
‘We hebben 60 staanplaatsen. Tien jaar geleden hebben we als eigenaren de het beheer van het park overgenomen in een coöperatievorm. Ieder lid bracht een bedrag in. We hebben een dekkingsgraad van 99 procent. Het is een echt chaletpark, een tweede woningenpark zonder voorzieningen als zwembad, parkwinkel of clubhuis. Er zijn veel meer van deze parken die niet worden vertegenwoordigd door brancheorganisatie Recron. Zij zijn meer gericht op parken met commerciële functies.'
Wat voor mensen staan hier zoal?
'Hier staan veel 50-plussers. Zij woonden in stad en hebben een chalet gekocht. In de jaren ’00 zijn een aantal hier komen wonen vanwege de woningnood. Ze mogen daar zitten met een gedoogverklaring. De gemeente Putten handhaaft regelmatig. Een aantal kavels wordt permanent bewoond. Andere kavels eerder ook, maar die hebben na dwangsommen noodgedwongen moeten vertrekken. Het was beleid van de gemeente dat personen in nood er wel mochten wonen volgens de zeven kenmerken van levensperspectief, zoals inkomen, gezondheid en “buitenwoners". Dat werd getouwtrek. Er kwam nooit duidelijkheid over. In 2010 wilde minister Guusje ter Horst er beleid op maken, in 2017 Plasterk ook. Maar het kwam nooit voor het eind van de kabinetsperiode. Er zijn aanzetten geweest, maar het was te versnipperd. Er zijn teveel partijen bij betrokken.’
Uw gemeente stimuleerde permanente bewoning eerst?
‘Ja, ik woon er ook, maar ik gebruik het als tweede woning. Als ik me in de gemeente wil inschrijven, dan kan dat. Het gaat in tegen het bestemmingsplan, maar er is ook een inschrijvingsplicht. Je kunt dus mensen toelaten, terwijl het niet mag. In de jaren ’00 kwam een ambtenaar met zijn fiets het park op. Schrijft u zich maar in, zei hij. Maar hij vertelde niet wat de volgende stap moest zijn: een brief met een gedoogverklaring. Mensen die dat niet hadden waren de pineut en moesten eruit.’
Volgens u is er geen overlast op uw park?
‘Daar voeren we streng beleid op. Het park wordt snetjes onderhouden. Er is een parkreglement, er zijn camera’s en de AVG wordt nageleefd. We zijn eigenlijk een reclameblaadje over hoe een park wel kan functioneren. Er is dus ook permanente bewoning door mensen die niet in staat zijn om een huis te huren of kopen. We proberen dan wel de aansluiting op gas, water en licht zo goed mogelijk te doen.’
Handhavingsacties leidden volgens u juist tot leegstand en verwaarlozing?
‘Een ander park in de buurt is heel groot en heeft wel een zwembad. Daar staan ook kavels van particulieren met arbeidsmigranten er. Na handhaving zijn er geen arbeidsmigranten meer en is het een smerige bende geworden. Er is geen geld om investeringen te doen.’
U vindt dat permanente bewoning moet worden toegestaan?
‘Het kan wel. De gemeente Oldebroek heeft een voorstel gedaan aan parkeigenaren om hun kavels om te zetten in woonkavels. Ze moesten 25.000 euro bijbetalen en dat kwam in een toerismepotje. Dat staat los van hoe je gaat handhaven. Anders staan die 160.000 mensen op straat.’
Wordt uw standpunt gedeeld door andere recreatieondernemers?
‘Het is een algemeen beeld. De gemeente Putten wil nieuw beleid, maar oplossingen komen niet. Als het park niet meer geschikt voor toerisme, maak er dan een woonpark van. En het geld stop je in een potje toerisme. Je hebt zo 1,5 miljoen euro bij elkaar dat je kunt besteden aan toerisme.’
Tegen welke voorwaarden zou dit moeten?
‘Het moet wel voldoen aan het bouwbesluit en de veiligheid. Net als met die tiny houses. Je kunt controles houden en onderhoudscontracten vragen. De huidige leegstand scheelt de middenstand hier 80 miljoen euro op jaarbasis. Er is beleid op woonwagenbewoners, zoals Roma en Sinti, maar mensen die noodgedwongen permanent op een recreatiepark wonen hebben net zoveel rechten.’
Spreekt u hierover met de gemeente?
‘Dat is best lastig. Van overlast is geen sprake. Maar als het actieplan doorgaat, krijg je een koude sanering nu. Dan worden alle parken ontbonden of krijg je alleen parken met zwembaden. Maar weet dat er ook mensen wonen in hun tweede huis. Dat zijn geen toeristen. 25 procent woont hier zelfs permanent.’
Er komt een landelijke top. U weet daar niks van?
‘Ik zou daar graag mijn zegje willen doen. Het is toch jammer dat mensen op hun ouwe dag met een dwangsom worden geconfronteerd? En waar ga je die 160.000 mensen huisvesten? Er zou net zoveel inzet moeten zijn voor permanente bewoners van recreatieparken als voor de Roma en Sinti. Je zou de hele problematiek landelijk moeten oppakken, zodat er geen verschillen zijn tussen gemeenten.’
Reacties: 15
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Die slimme gedoogregeling zou dit probleem toch al tien jaar geleden oplossen? Maar waar zijn die handhavende gemeenten gebleven die voor succes hier nodig zijn? Er is vast alle reden daar eens stevig achter heen te zitten.
Want kijk eens rond in Nederlands buitengebied: overal waar tien jaar geleden nog een kleine camping was, is nu een chaletpark of vakantiebungalowpark ingericht.
Dat zijn de etterpuisten in het landschap van over 10 of 20 jaar, de nu verloederde plekken zijn ook steeds mooi begonnen.
Verdient niet de zorg voor het buitengebied een echt andere benadering, weg van profijt en hooggeachte vrijheid, die immers zo vaak ten koste gaat van het algemene belang?
De BelangenVereniging Vrij Wonen promoot al jaren de z.g. dubbelbestemming ofwel uitbreiding van het bestaande bestemmingsplan met daarin alleen als toevoeging dat er naast gebruik voor recreatie ook permanent gewoond mag worden. Laat mensen zelf beslissen wat ze met hun eigendom doen.
Huurders van een vakantiewoning voelen zich bovendien helemaal niet thuis op een recreatiepark met permanente bewoning. Niet doen dus!
Sommige parken verdienden veel geld aan prostituees wat nog veel meer opleverde.
Ik woonde zelf tussen 2002 en 2012 0p zo'n park met 200 losstaande prima koop woningen, die niet onderdeden voor gewone legale woningen. We woonden daar gewoon permanent, betaalden de gemeentelijke belastingen en hadden voor veiligheid een wijkagent.
In 2004 vaardigde de toenmalige minister uit dat "Gemeentes zelf moesten gaan bepalen of parken in hun gemeente legaal of illegaal permanent bewoond mochten worden"
Na 2004 werd hier dus een gemeentewet voor gemaakt MAAR er schuilde een addertje onder het gras...Groeigemeentes waar nog gebouwd werd kregen bijv geen subsidie meer voor bijv 200 huizen als ze 200 huizen op een park voor permanente bewoning accepteerden.
Daarom gingen veel gemeentes dus over naar geen permanente bewoning meer op die parken, eigenlijk gedwongen door het rijk.
In de Europese wetgeving kent men geen onderscheid tussen vakantie woningen of andere woningen...een woning is een woning. Veel landen kennen daar dus ook geen apart beleid voor
Ook is er geen wel of geen GEDOOG beleid.