Advertentie
ruimte en milieu / Redactioneel

Te veel participatie

Betaald parkeren in Haarlem en het referendum doorover.

10 mei 2024

Gratis voor je eigen huis kunnen parkeren. Sommige mensen zouden eerder hun partner of huisdier willen opgeven dan dit privilege te verspelen. Ik moet toegeven: zelf heb ik ook een eigen huis en een eigen auto. En ik zet die auto bij voorkeur ook zo dicht mogelijk bij de eigen voordeur. Maar er zijn grenzen.

Het parkeerevenwicht op ons Haarlemse plein werd een jaar geleden ruw verstoord door de komst van twee laadplekken voor elektrische auto’s. Het werd met die twee wisselplekken ineens dringen. Wie ’s avonds als laatste thuiskwam, was de klos. Ook als je, zoals wij, maar één auto hebt, in plaats van zoals veel van onze buren twee.

Diezelfde tijd openbaarde de gemeente haar plannen voor een aangescherpt parkeerbeleid, indachtig de door de raad vastgestelde visie. Hard nodig voor een leefbare, groene stad. Parkeren werd betaald in veel grotere delen van de stad, ook op ons plein. Voor de eerste auto hoefde je op jaarbasis minder dan 100 euro te betalen; voor de tweede kon het op lopen tot meer dan 400. Wie pech had, was 500 euro kwijt.

De tegenstanders van het parkeerbeleid mobiliseerden zich en dwongen de gemeente een referendum af. In de campagne werd slechts hun visie gehoord, met argumenten die deels aantoonbaar onjuist waren en met foto’s van zogenaamd uitgedeelde, torenhoge parkeerboetes. De gemeente wilde zich neutraal opstellen en hield zich muisstil.

De Haarlemse burger en zijn auto hebben voorlopig gewonnen

Op de dag van het referendum zat ik met een paar andere Haarlemmers in de trein. Allemaal potentiële vóórstemmers die om tactische redenen besloten om niet te stemmen. Dan zouden we immers slechts de verwachte meerderheid van tegenstemmers aan de voor hen noodzakelijke kiesdrempel van 30 procent helpen. Toch werd die met 38 procent opkomst ruim gehaald. Bijna 82 procent van de stemmende Haarlemmers bleek tegen bredere invoering van betaald parkeren.

Zo zijn we terug bij af. De verwachte toename van het aantal Haarlemmers en de toevoeging van meer laadplekken zullen onherroepelijk leiden tot nog meer drukte op de stoep, tot minder groen en meer onveiligheid. Maar de Haarlemse burger en zijn auto hebben dankzij een uitgekiende lobby voorlopig gewonnen.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie