Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Waar blijven de parkings voor vrachtwagens?

2200 parkeerplaatsen zijn er te kort voor vrachtwagens in Nederland. Het gevolg: trucks staan op bedrijventerreinen en in woonwijken.

05 juli 2019
vrachtwagen-geparkeerd---shutterstock.jpg

2200 parkeerplaatsen zijn er te kort voor vrachtwagens in Nederland. Het gevolg: trucks staan op bedrijventerreinen en in woonwijken. Voor een gemeente als Venlo is de problematiek groot. Soms staan er daar wel honderden vrachtauto’s verkeerd geparkeerd.

De problemen zijn groot, zegt Venlo, dat aan de A67 ligt, de doorgaande weg van Rotterdam het Roergebied in. Op zondag mogen vrachtauto’s niet in Duitsland rijden, dus zetten chauffeurs hun auto net voor de grens stil. In Venlo dus.

De parking aan de James Cookweg telt 225 plekken maar dat is bij lange na niet genoeg. ‘Soms staan ze op de vluchtstrook, soms blokkeren ze gewoon wegen’, zegt beleidsadviseur Leon Peters van de gemeente.. Volgens zijn inschatting staan er op zo’n feestdag maar liefst 300 tot 500 vrachtauto’s fout geparkeerd.

Doden
Het is gevaarlijk, zegt Peters. In de afgelopen twintig jaar heeft hij een keer of drie meegemaakt dat andere weggebruikers op de op de weg geparkeerde trucks klapten. Met de dood tot gevolg.

Verder is er veel ergernis dat chauffeurs hun behoeften langs de openbare weg doen – er zijn immers geen toiletten. Ze poepen en piesen niet alleen langs de weg, ze koken er zelfs, zegt wethouder Pieter Meekels (GOB) van Sittard-Geleen die met soortgelijke problemen kampt. Met VDL/Nedcar is inmiddels geregeld dat de chauffeurs de lading op het bedrijfsterrein mogen stallen tot die gelost kan worden, maar dan moeten ze de truck nog parkeren in een van de dorpen – dus rijden er nogal wat vrachtauto’s rond.

Er is in Sittard-Geleen wel een wegrestaurant waar ze kunnen parkeren, maar dan moeten ze consumpties gebruiken. Dat willen arme Oost-Europese chauffeurs niet. Meekels sprak op een beurs de transporteurs en toeleveranciers van VDL/Nedcar er op aan om hen te bewegen mee te denken aan een oplossing. ‘Maar die zien dat als een probleem van de gemeente,’ verzucht de wethouder.

Bekeuren
Een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) laat weten dat bedrijven wat betreft het laten parkeren tegen het verantwoordingsprobleem aanlopen en het daarom liever niet hebben. Handhaving is ook een probleem, zegt Meekels.. Beleidsambtenaar Peters ziet nog een ander probleem. Als er wordt gehandhaafd door de gemeente dan komen de kosten voor rekening van de belastingbetaler in Venlo, maar vloeien de opbrengsten in de rijkskas. Maar zelfs bij een actief handhavingsbeleid blijft het volgens wethouder Meekels dweilen met de kraan open. ‘Vrachtauto’s staan soms ook op nieuwe plekken dus dan is er weer een probleem: hoe vind je de daders snel?’

Co-financiering
Venlo zit echter niet bij de pakken neer en wil afspraken met alle betrokken partijen: provincie, rijk, EU en logistieke sector. Maar het blijkt complexe materie. Hoewel er miljoenen aan Europees geld beschikbaar zijn – 180 miljoen euro is er vorig jaar door de EU beschikbaar gesteld – stokt het nogal bij de binnenlandse uitvoering. Doordat er nog geen concrete afspraken zijn met de Nederlandse partijen, zijn de planning, de planologische randvoorwaarden en de co-financiering dus ook nog niet rond. Tegelijk zeggen alle betrokken partijen het een belangrijk probleem te vinden. Vooral het rijk mag wat sneller aansluiten, zegt Venlo.

Europees geld
De provincie Limburg werkt intussen aan locaties voor truckparkings, naast de uitbreiding van de parking aan de James Cookweg in Venlo. Limburg heeft vier locaties op het oog. Welke vier dat zijn, wil Limburg nog niet kwijt. Tot dusver is alleen de parking aan de James Cookweg in Venlo aangelegd. De gemeente wil graag een uitbreiding met 185 plaatsen, het Europese geld daarvoor is beschikbaar.

Leon Peters van Venlo heeft er een hard hoofd in dat uitbreiding dit jaar aan de orde is. Hij gaat voor het rondkrijgen van de besluitvorming. Dan moet er misschien Europees worden aanbesteed en dan moet het planologisch traject volgen, met inspraakprocedures. ‘Tweeënhalf jaar komt dichter in de buurt.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 13 van deze week (inlog)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jelleke Bosma / Beleidsmedewerker duurzaamheid
Een idee: Is het een idee om 's avonds en in het weekend de parkeerplaatsen bij het gemeentehuis beschikbaar te stellen voor de vrachtwagens? Bijvoorbeeld de parkeerplekken voor personeel die dan toch leeg zijn. Ook lege parkeerterreinen van bedrijven kunnen misschien gebruikt worden.
Advertentie