Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Hoekse lijn opnieuw uitgesteld

Problemen met de beveiligingssoftware zorgen ervoor dat het nog zeker tot eind maart 2019 voordat de eerste reizigers gebruik kunnen maken van de Hoekse lijn. Dat schrijft het Rotterdamse stadsbestuur aan de gemeenteraad.

19 december 2018

Problemen met de beveiligingssoftware zorgen opnieuw voor vertraging in de ingebruikname van de Hoekse lijn. Het Rotterdamse stadsbestuur schrijft aan de gemeenteraad dat dat het nog zeker tot eind maart 2019 duurt voordat de eerste reizigers over het lightrail-traject rijden.

Software

Het is opnieuw een maand vertraging ten opzichte van de stand van zaken in november. Inmiddels is er al anderhalf jaar geen spoorverkeer meer tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Het probleem is het softwaresysteem dat zowel de beveiliging op de baan, de bediening van de wissels en de besturing van de metrostellen moet regelen. Voor een metrolijn is het een complex traject, met beweegbare bruggen en gelijkvloerse overgangen. Bovendien moeten ook goederentreinen gebruik maken van de verbinding. De softwaremaker kan nog steeds geen veiligheidsverklaring afgeven en zolang die er niet is, gaat er geen trein de baan op. Daardoor wordt de einddatum telkens opgeschoven en wil geen van de beleidsverantwoordelijken zich nog vastpinnen op een definitieve einddatum.

Strand

De Hoekse lijn is een ombouw van de oude NS-spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland naar een lightrail-verbinding die past in het Rotterdamse metrosysteem van de RET. Door de lijn onderdeel te maken van het metronet, is er een directe verbinding tussen het centrum van Rotterdam en de badplaats. Over drie jaar moet de lijn zelfs zijn uitgebreid met een station op de strandboulevard.

Prijskaartje

Wat een relatief snelle verbouwing moest zijn, met een prijskaartje van bijna 400 miljoen euro, bleek toch ingewikkelder dan gedacht en 90 miljoen duurder. De problemen met de Hoekse lijn leidden begin 2018 tot een kritisch rekenkamerrapport en tot het aftreden van wethouder Pex Langenberg (D66). De NS-treindienst stopte al in de zomer van 2017, en sindsdien zijn de reizigers tussen Schiedam en Hoek van Holland aangewezen op busvervoer.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie