Advertentie
ruimte en milieu / Column

Freude am Fahren

Er zijn SUV-rijders die denken dat de laadpaal van hen is en laten de stekker er rustig drie dagen in zitten: de laadpaalklever! En als je de stekker van aanbieder E.ON in je ID.3 inplugt, krijg je hem echt nooit meer los.

05 oktober 2021

Was het onvermoed masochisme of pure nieuwsgierigheid? Voor onze vakantie vervingen we onze benzineauto door een elektrische VW ID.3. Niet tanken, maar laden. En dat 1.350 kilometer lang, dwars door Duitsland en Oostenrijk. Gewapend met 5 laadpassen, 7 apps en een noodkabeltje gingen we op pad. Hoe zal het ons bevallen?

De verhuurder vindt het maar een raar plan. Zijn klanten willen meestal een benzineauto huren voor hun vakantie. Want elektrisch op vakantie is toch zo’n gedoe? En heel eerlijk: het vergt enige voorbereiding. Nederland is een laadparadijs, maar in Duitsland en Oostenrijk is fossiel de norm. Dus verdiepen we ons in aanbieders, locaties en tarieven. Want dat is leerpunt één: de stroomprijzen variëren enorm.

 

Thuis betaal je een vast tarief van circa 22 cent per kilowattuur. Maar onderweg is je tarief afhankelijk van de laadpaaleigenaar, het pasje of de app waarmee je afrekent en de snelheid waarmee je laadt. De tarieven variëren van 35 cent tot maar liefst 81 cent. Daarbij moet je opletten op het type stekker en stopcontact. Bij onze ID.3 konden we snelladen met de CCS-stekker en normaal laden met Type 2. Daarnaast hadden we nog een 230 volt adapter voor het gewone trage stopcontact.

 

Het plannen van laadmomenten is dus een ware uitdaging voor zuinige Hollanders. Maar let op: je draaiboek wordt soms bruut verstoord. Er zijn SUV-rijders die denken dat de laadpaal van hen is en laten de stekker er rustig drie dagen in zitten: de laadpaalklever! En als je de stekker van aanbieder E.ON in je ID.3 inplugt, krijg je hem echt nooit meer los.

Klantenbinding pur sang. Dus: noodknop, ‘anrufen’, noodontgrendeling, herstarten van de laadpaal op afstand. En als E.ON al stroom levert, dan met een slakkengang. Die strepen we door op onze lijst met favorieten.

 

Ook de laadsnelheid varieert. De maximale snelheid haal je eigenlijk nooit: hoe voller je accu, hoe trager het gaat. Vullen tot 80 procent blijkt het meest efficiënt, daarna hebben de elektronen er geen zin meer in. En dan is er nog een dilemma voor mensen met haast: hoe harder je rijdt, hoe hoger het verbruik en hoe sneller je weer aan de laadpaal moet. Rijden we 100, dan verbruiken we circa 17Kwh per 100 kilometer. Bij 130 schiet het verbruik onevenredig omhoog. Ons optimum ligt op 115 kilometer per uur, een snelheid waar niet alle Duitsers het mee eens zijn.

 

Een negatieve conclusie dus? Welnee, elektrisch rijden is geweldig. Ons VW-tje trekt sneller op dan patserige Porsches. En in de bergen zoef je met gemak omhoog en wek je naar beneden weer stroom op. En wat het laden betreft: na een paar missers weet je precies welke laadpalen en apps het beste werken. Bovendien kun je bij veel hotels gratis laden. De auto stinkt niet, is stil en tanken wordt rusten. Erg Yin-Yang. We weten het zeker: volgend jaar gaat onze fossiele Ford met pensioen. Want als echte Hollanders wachten we natuurlijk even af tot de subsidiepot voor elektrisch rijden weer gevuld is.

René Notenbomer
Lees hier meer columns van René Notenbomer 

 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie