Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noord-Holland werkt samen aan brugrenovaties

Tot het einde van de eeuw moeten 14.500 bruggen en viaducten worden vervangen in Noord-Holland. Het gaat om een bedrag van 15 tot 20 miljard

ANP
23 oktober 2024
De Zaanbrug tussen Wormer en Wormerveer
De Zaanbrug tussen Wormer en WormerveerShutterstock

Voor de renovatie en vervanging van bruggen en viaducten in Noord-Holland gaat de provincie nauw samenwerken met gemeenten, Rijkswaterstaat, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam. Dat moet leiden tot besparing van kosten, grondstoffen en menskracht. Onder het motto Samen Slimmer Renoveren en Vervangen (SSRV) worden tot het einde van de eeuw de ruim 14.500 bruggen en viaducten in Noord-Holland gerenoveerd of vervangen.

 

Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Gemeente Den Haag
Adviseur Mobiliteit en Verkeer

Projectmanager Stadspark

JS Consultancy
Projectmanager Stadspark

Gelijktijdig aanbesteden

Binnen het samenwerkingsverband wordt een aanpak ontwikkeld voor bruggen en viaducten die op elkaar lijken. De renovatie daarvan kan dan bijvoorbeeld tegelijk worden aanbesteed. Ook kunnen delen van bruggen en viaducten worden gestandaardiseerd en onderdelen samen worden beheerd om toekomstige reparaties makkelijker te maken.

Miljarden

‘Samenwerking is noodzakelijk als we ons wegen- en vaarwegennet beschikbaar willen houden’, zegt gedeputeerde Jeroen Olthof. Gohdar Massom, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat West-Nederland Noord, benadrukt de omvang van de onderhoudsoperatie in onder meer Noord-Holland. ‘Heel fijn dat de provincie het initiatief heeft genomen om te kijken waar we de krachten kunnen bundelen.’

Volgens de provincie zou het tussen de 15 miljard en 20 miljard euro kosten als alle bruggen en viaducten in Noord-Holland zouden worden vervangen.
 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Bij een onderhoudspercentage van 1% betekent dat er in de renovatieplannen van de Overheden jaarlijks totaal ca. 140 tot 200 miljoen euro moet zijn opgenomen. Bij een onderhoudspercentage van 1,5% wordt dat 210 tot 300 miljoen euro. Als er sprake is van achterstallig onderhoud kan dat (veel) meer zijn.
Hielco Wiersma
Herstel: het betreft hier enkel nog maar Noord-Holland. Er is in de reactie uitgegaan van 14 miljard euro; bij 15 miljard euro onderhoudskosten zijn deze bedragen uiteraard respectievelijk 150 miljoen (bij 1%) en 225 miljoen euro (bij 1,5%).
Hielco Wiersma
En.......dan hebben we het alleen nog maar over (groot) onderhoud aan bestaande bruggen en niet eens over nieuwe bruggen.
Een al vele jaren bestaande wens bijvoorbeeld voor een brug over het NH-kanaal bij Akersloot zou geen overbodige luxe zijn. Als gevolg van problemen rond het groot onderhoud, uiterst moeilijke omstandigheden om aan bemensing te komen is het ter plaatse aanwezige pontje zéér regelmatig uit de vaart. Een 'normale' verbinding van delen van Noord Noord-Holland (o.a. Kust en Kop van Noord-Holland e.v.) met West Friesland en Amsterdam staat al veel te lang op de tocht. Daarnaast worden bedrijven en bewoners die -regelmatig- die kant op moeten opgezadeld met steeds hogere kosten. Een vergelijking met bijvoorbeeld het gebruik van de kostbare tunnels in ons land is voor deze burgers volledig zoek.
Advertentie