'Rijkswaterstaat meet files Brabant anders dan Randstad'
Rijkswaterstaat gebruikt een verkeerde methode om filezwaarte te meten, vindt de provincie.
Automobilisten in Brabant hebben meer last van files dan het ministerie denkt. De methode die Rijkswaterstaat gebruikt om files te meten pakt ongunstiger uit voor de regio dan voor de Randstad, zeggen Brabantse provinciebestuurders. Rijkswaterstaat ontkent de bewering.
Randstad krijgt onterecht voorrang
Het Rijk hanteert een verkeerde meetmethode, betoogden gedeputeerde Ruud van Heugten (Mobiliteit en Financiën) en commissaris van de koningin Wim van de Donk zaterdag in het Eindhovens Dagblad. De Randstad krijgt daardoor onterecht voorrang bij de aanpak van knelpunten. De bestuurders pleiten voor een andere methode om de fileproblemen in kaart te brengen.
NoMo-norm is oneerlijk
Volgens woordvoerster Cathelijne Thomassen van de provincie gaat het om de methodiek die Rijkswaterstaat gebruikt om filezwaarte te meten, de zogenoemde NoMo-norm. ‘Rijkswaterstaat kijkt daarvoor onder andere naar de lengte van trajecten en die zijn in de Randstad korter dan bij ons.’Omdat reistijdverlies op een kort traject zwaarder weegt, komen knelpunten in de Randstad hoger in de Top 50.
Verbreding snelwegen uitgesteld
Oneerlijk, vindt Noord-Brabant. Ook omdat lang niet alle reizigers dat hele traject afleggen; veel medewerkers van grote bedrijven als ASML en VDL komen uit de regio en zijn bij knooppunt Leenderheide elke dag relatief veel reistijd kwijt in de file, aldus Thomassen. Noord-Brabant is om die reden ook ontstemd over het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen om verbreding van de snelwegen A67 en A58 uit te stellen.
Trajecten in Brabant niet langer
Volgens persvoorlichter Jules van de Ven van Rijkswaterstaat zijn de berekeningen niet oneerlijk. ‘Rijkswaterstaat kijkt voor de trajecten naar herkomst en bestemming. De gemiddelde lengte van trajecten in Noord-Brabant is niet langer dan in de rest van Nederland.’ Specifieke cijfers over de Randstad heeft hij niet. Overigens was de filezwaarte niet de enige afweging in het besluit van de minister om verbreding van de Brabantse wegen uit te stellen. Ook het economisch belang in de regio telt volgens Van de Ven zwaar mee. ‘En juist de korte trajecten die mensen afleggen op de ring Eindhoven, hebben wel prioriteit. Die ring is één van de drie prioriteitsregio’s in Nederland.’
Klopt helemaal. Ook in de aangehaalde reactie van Rijkswaterstaat zie je hetzelfde gebeuren. Het economisch belang telt zwaar mee. Zo creëer je dus een vicieuze cirkel. Vanwege het bestaande economische belang los je knelpunten op en dat leidt tot een economische stimulans waardoor het economisch belang nog groter wordt, etc.