Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Rijkswaterstaat meet files Brabant anders dan Randstad'

Rijkswaterstaat gebruikt een verkeerde methode om filezwaarte te meten, vindt de provincie.

16 april 2013

Automobilisten in Brabant hebben meer last van files dan het ministerie denkt. De methode die Rijkswaterstaat gebruikt om files te meten pakt ongunstiger uit voor de regio dan voor de Randstad, zeggen Brabantse provinciebestuurders. Rijkswaterstaat ontkent de bewering.

Randstad krijgt onterecht voorrang

Het Rijk hanteert een verkeerde meetmethode, betoogden gedeputeerde Ruud van Heugten (Mobiliteit en Financiën) en commissaris van de koningin Wim van de Donk zaterdag in het Eindhovens Dagblad. De Randstad krijgt daardoor onterecht voorrang bij de aanpak van knelpunten. De bestuurders pleiten voor een andere methode om de fileproblemen in kaart te brengen.

NoMo-norm is oneerlijk

Volgens woordvoerster Cathelijne Thomassen van de provincie gaat het om de methodiek die Rijkswaterstaat gebruikt om filezwaarte te meten, de zogenoemde NoMo-norm. ‘Rijkswaterstaat kijkt daarvoor onder andere naar de lengte van trajecten en die zijn in de Randstad korter dan bij ons.’Omdat reistijdverlies op een kort traject zwaarder weegt, komen knelpunten in de Randstad hoger in de Top 50.

Verbreding snelwegen uitgesteld

Oneerlijk, vindt Noord-Brabant. Ook omdat lang niet alle reizigers dat hele traject afleggen; veel medewerkers van grote bedrijven als ASML en VDL komen uit de regio en zijn bij knooppunt Leenderheide elke dag relatief veel reistijd kwijt in de file, aldus Thomassen. Noord-Brabant is om die reden ook ontstemd over het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen om verbreding van de snelwegen A67 en A58 uit te stellen.

Trajecten in Brabant niet langer

Volgens persvoorlichter Jules van de Ven van Rijkswaterstaat zijn de berekeningen niet oneerlijk. ‘Rijkswaterstaat kijkt voor de trajecten naar herkomst en bestemming. De gemiddelde lengte van trajecten in Noord-Brabant is niet langer dan in de rest van Nederland.’ Specifieke cijfers over de Randstad heeft hij niet. Overigens was de filezwaarte niet de enige afweging in het besluit van de minister om verbreding van de Brabantse wegen uit te stellen. Ook het economisch belang in de regio telt volgens Van de Ven zwaar mee. ‘En juist de korte trajecten die mensen afleggen op de ring Eindhoven, hebben wel prioriteit. Die ring is één van de drie prioriteitsregio’s in Nederland.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Frank
@ John

Klopt helemaal. Ook in de aangehaalde reactie van Rijkswaterstaat zie je hetzelfde gebeuren. Het economisch belang telt zwaar mee. Zo creëer je dus een vicieuze cirkel. Vanwege het bestaande economische belang los je knelpunten op en dat leidt tot een economische stimulans waardoor het economisch belang nog groter wordt, etc.
John / Adm. medewerker
Niets nieuws onder de zon.



Rijkswaterstaat heeft jaren geweigerd de files op de A2 bij Maastricht op te nemen in hun lijst, zodat men vanuit de provincie jarenlang heeft moeten lobbyen om erkenning te krijgen. Toen men in Den Haag eindelijk van het feit was doordrongen, dat er een probleem was, duurde het nog heel lang voordat de huidige oplossing, ondertunneling, in zicht kwam. Ook daarna heeft den Haag nog geprobeerd om de aanpak van het probleem op de lange baan te schuiven. Het is inderdaad altijd hetzelfde verhaal: Niets wat zich buiten derandstad afspeelt heeft prioriteit. Kijk eens naar de sluiting van de gevangenissen. Waar blijven de meeste open? Juist ja....
Advertentie