Veel reacties op snorfietsplan Amsterdam
De gemeente Amsterdam wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is sinds 1 juli mogelijk.
Ruim 4500 mensen en organisaties hebben gereageerd op de plannen van de gemeente Amsterdam om snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan te verplaatsen. Dat is een ‘ongekend hoog aantal’, schrijft de gemeente op de website. De komende tijd worden alle zienswijzen gelezen en bekijkt de hoofdstad wat dit betekent voor het definitieve verkeersbesluit, dat eind november wordt genomen.
Snorfietsen met helm naar rijbaan
De reacties komen van zowel voor- als tegenstanders, van Amsterdammers en van mensen buiten de stad, van particulieren en organisaties. De gemeente wil de snorfietsers binnen de ringweg A10 met helm op de rijbaan laten rijden, om de verkeersveiligheid in de stad te vergroten. Op de fietspaden wordt het steeds drukker en zijn er steeds meer ongelukken. De Tweede Kamer stemde vorig jaar in met een regeringsplan om gemeenten de mogelijkheid te geven snorfietsers naar de rijbaan te verplaatsen. Dit is sinds 1 juli mogelijk.
Gevaar voor snorfietser
Een snorfiets heeft een blauw kenteken en mag niet harder dan 25 km per uur. De bestuurder hoeft nu nog geen helm op, maar dat dus gaat veranderen. Het plan van de gemeente leidde al direct tot kritiek, onder meer van de RAI Vereniging. Die noemde het onbegrijpelijk. Volgens de organisatie is wetenschappelijk bewezen dat snorfietsers door deze maatregel juist in gevaar worden gebracht. (ANP)
De beste maatregel is het invoeren van de dienstplicht tussen 16 en 26 zodat het tuig de straat af is. We hebben geen scooterprobleem maar een verwende jongens probleem. Het ergste nog is dat t verwende tuig volwassen mannetjes worden en dan in het openbaar bestuur boevenstreken uithalen ten koste van ons allemaal.
Maar dan zijn ze van het fietspad af aan het plezierluchtbederven in een auto.
Je kan t ook oplossen maar dat is natuurlijk het stomste wat je kan doen, door het rijbewijs te vervroegen van 18 naar 16, dat het tuig meteen in de auto gaat, zonder de scooterfase. Waarschijnlijk gaan de pedogays die de baas hier zijn dat toch binnenkort een keertje toelaten. En dan na een jaar of tien is Nederland een woestijn.