Opdrachtgevers moeten vragen om emissieloze bouw
Bouwbedrijven nemen nog maar weinig maatregelen om de uitstoot van CO2 op de bouwplaats te reduceren. Opdrachtgevers, waaronder ook overheden, stellen in aanbestedingen nauwelijks eisen aan bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor investeren bouwbedrijven nauwelijks in schonere shovels, graafmachines en trucks.
Bouwbedrijven nemen nog maar weinig maatregelen om de uitstoot van CO2 op de bouwplaats te reduceren. Opdrachtgevers, waaronder ook overheden, stellen in aanbestedingen nauwelijks eisen aan bijvoorbeeld het gebruik van elektrisch bouwmaterieel. Daardoor investeren bouwbedrijven nauwelijks in schonere shovels, graafmachines en trucks.
Graafmachines
Dat blijkt uit de jaarlijkse rapportage van de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO). De SKAO ziet dat bouwbedrijven de eigen kantoren wel verduurzamen, maar dat het op de bouwplaats nog niet erg opschiet. Vooral de elektrificatie van bouwmaterieel als graafmachines en trucks loopt achter, zegt SKAO-directeur Gijs Termeer. ‘We zien dat de elektrificatie van materieel dit jaar niet is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. Soms is het zelfs afgenomen. Gezien de urgentie om de sector te verduurzamen was de verwachting dat elektrificatie sneller zou gaan.’ De bouwbedrijven die al wel hebben geïnvesteerd in elektrisch materieel, hebben dat slecht voor één of twee voertuigen gedaan.
Aanbesteden
Maar dat ligt niet alleen aan de bouwers. De aanschaf van elektrische alternatieven vraagt een flinke investering. Maar als de opdrachtgever het gebruik van emmissieloze voertuigen niet beloond bij een aanbesteding, zijn er voor een bouwbedrijf weinig prikkels om die extra investering te doen. Termeer: ‘Zonder zicht op opdrachten waarin werken met minder emissies of emissieloos werken wordt beloond, kunnen bouwbedrijven niet de benodigde investeringen doen in emissieloos materieel. Hierdoor komt de vraag ernaar ook niet op gang.’
Routekaart
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat de stikstof- en CO2 -uitstoot van bouwwerkzaamheden in 2030 naar nul moet. Dit jaar moeten de verschillende sectoren in de bouwketen, waaronder bouwers, fabrikanten, overheden en opdrachtgevers een routekaart hebben opgesteld waarin staat op welke manier ze dat doel gaan uitvoeren.
Reacties: 2
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.