Noordelijke bus biedt minder gemak
De bereikbaarheid van voorzieningen in centrumkernen is niet in het geding. Wel is het busvervoer in de perifere gebieden in het noorden minder gebruiksvriendelijk geworden.
De bereikbaarheid van voorzieningen in centrumkernen is niet in het geding. Wel is het busvervoer in de perifere gebieden in het noorden minder gebruiksvriendelijk geworden. Dat concludeert de Noordelijke Rekenkamer in het rapport Met de bus naar de stad, waarvoor het busvervoer in de drie noordelijke provincies in de periode 2010-2015 tegen het licht werd gehouden.
Toenemende kloof
De Rekenkamer constateert in Groningen en Drenthe een toenemende kloof tussen het succesvolle hoogwaardig openbaar vervoer (de zogenaamde Q-liners die grotere kernen verbinden) en de kleinere buslijnen in perifere gebieden. Die laatste categorie wordt in toenemende mate vervangen door LijnBelBus en Regiotaxi.
Versnipperd
Volgens de Rekenkamer is de informatie over dit vervoer op maat nog sterk versnipperd. Telefoonnummers en tarieven zijn moeilijk te vinden. En omdat dit vervoer van tevoren moet worden besteld en minder frequent rijdt, neemt het gebruiksgemak af. Vooral op zondag is de reistijd voor de busgebruiker een stuk langer.
Opstapper
Ook in Friesland werden veel reguliere buslijnen vervangen door vraaggestuurd vervoer. In theorie is daardoor de bereikbaarheid van perifere gebieden verbeterd, maar in de praktijk wordt de Friese variant van de LijnBelBus, de Opstapper, weinig gebruikt. De reiziger moet van tevoren bellen, en bovendien is de Opstapper door zijn vaste dienstregeling minder flexibel dan de Regiotaxi.
Provincie ambivalent
De Noordelijke Rekenkamer stelt bij de drie provincies, opdrachtgever van het busvervoer, een ambivalente houding vast. Enerzijds moeten Opstappers en Regiotaxi’s een vangnet voor reizigers vormen in gebieden waar de vaste buslijnen sterk werden teruggebracht. Maar een te fors stijgend gebruik van dergelijk vervoer brengt voor de provincie financiële risico’s met zich mee. De Rekenkamer beveelt duidelijker keuzes aan. Onder meer door de kosten van perifere lijnen inzichtelijk maken en ook de maatschappelijke gevolgen van veranderingen in de dienstregeling beter te onderzoeken.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.