Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Stoeptegels veroorzaken jaarlijks duizenden ongevallen

Gemeenten pakken het probleem van losse tegels voortvarend op. Toch belanden jaarlijks 20.000 mensen bij de spoedeisende hulp.

03 oktober 2024
Struikelen over losse tegels
Shutterstock

Losliggende stoeptegels, boomwortels die door het trottoir groeien en schuine stoepen leiden jaarlijks tot ongeveer 20.000 enkelvoudige voetgangersongevallen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van VeiligheidNL, waarover Trouw bericht. Deze ongevallen zorgen voor gemiddeld negen ziekenhuisbezoeken per dag.

Teamcoach S15/S16

JS Consultancy
Teamcoach S15/S16

Teamleider Bestuursondersteuning, Ondermijning en Financieel Toezicht

Provincie Overijssel
Teamleider Bestuursondersteuning, Ondermijning en Financieel Toezicht

Vergeten verkeersslachtoffers

In 2022 bezochten naar schatting 20.000 mensen de spoedeisende hulp na een valpartij op de stoep. Dit aantal is zelfs hoger dan de 14.000 auto-inzittenden die in datzelfde jaar letsel opliepen. De slachtoffers van deze ongevallen zijn vaak oudere voetgangers, met name zestigplussers. Voor een groot deel van hen blijven de gevolgen niet beperkt tot een bezoek aan de eerste hulp. Ruim vijfduizend mensen moesten worden opgenomen in het ziekenhuis, meestal met botbreuken. Bijna honderd mensen overleden, een stijging ten opzichte van tien jaar geleden.

De oorzaken van de ongevallen zijn vaak een combinatie van factoren. Uit het onderzoek blijkt dat voetgangers vaak aangeven dat ze vermoeid waren of moeite hadden met hun evenwicht, maar bij 40 procent van de gevallen werd een onregelmatigheid in de weg als belangrijke factor genoemd. Losliggende stoeptegels, uitstekende boomwortels en schuine stoepen worden vaak genoemd als oorzaken.

Er wordt vaak gesproken over vergeten verkeersslachtoffers. Want volgens de officiële definitie zijn het geen verkeersongevallen. Een voetganger valt of botst die ergens tegenop, zonder dat er een andere verkeersdeelnemer bij betrokken is. Maar ze veroorzaken serieus leed en het zijn er ook veel, naar schatting een kleine 20.000 in het jaar 2022. Ter vergelijking, dat is fors meer dan de 14.000 inzittenden van auto's die in dat jaar gewond raakten. Het gaat dan steeds om het aantal mensen dat na een ongeval een bezoek bracht aan de spoedeisende hulp.

Gemeenten pakken het probleem aan

Veel gemeenten zijn zich bewust van de gevaren en moedigen bewoners actief aan om oneffenheden in de bestrating te melden. Zo ontvangt de gemeente Amsterdam jaarlijks 20.000 meldingen over defecte stoepen, straten en parkeerplaatsen. In negen van de tien gevallen wordt het probleem binnen een week opgelost.

VeiligheidNL roept op tot een gezamenlijke aanpak van wegbeheerders, beleidsmakers en voetgangers zelf om dit groeiende probleem aan te pakken. Het rapport benadrukt de noodzaak om meer aandacht te besteden aan deze vaak vergeten categorie ongevallen, omdat de gevolgen voor de volksgezondheid aanzienlijk zijn.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Bij veel Gemeenten is het herstraten/renoveren van trottoirs in geen enkel beleidsplan opgenomen met de hierboven geschetste problemen tot gevolg. Het is een gegeven dat troittoirs regelmatig klein onderhoud (gaten, omhoog komende tegels e.d.) behoeven.
Groot onderhoud (herstraten, renoveren) is om de 20-25 jaar noodzakelijk en behoort planmatig te worden uitgevoerd. De kosten daarvan behoren jaarlijks in de gemeentebegroting te worden opgenomen.
Advertentie