Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Limburgse bestuurders vragen om intercity

Met het aanbieden van een symbolisch treinkaartje voor de intercity Amsterdam-Heerlen-Aken aan de Tweede Kamer willen Limburgse en Duitse bestuurders vandaag aandacht vragen voor een echte intercity tussen Amsterdam en het Duitse Aken. Want die komt maar niet.

12 november 2019
intercity.jpg

Met het aanbieden van een symbolisch treinkaartje voor de intercity Amsterdam-Heerlen-Aken aan de Tweede Kamer willen Limburgse en Duitse bestuurders vandaag aandacht vragen voor een echte intercity tussen Amsterdam en het Duitse Aken. Want die komt maar niet.

Dwarsligger

Met de actie hopen de Heerlense burgemeester Emile Roemer en de Limburgse gedeputeerde Carla Brugman dat de Tweede Kamer de druk opvoert bij de Nederlandse Spoorwegen om een snelle treinverbinding in te plannen. Volgens de bestuurders is de vervoerder de grootste dwarsligger.

Interessanter

In Nederland en Duitsland is al zo’n 100 miljoen euro geïnvesteerd in een snellere verbinding tussen Heerlen en Aken. Daarmee wordt Zuid-Limburg de verbindende schakel tussen de economisch sterke Duitse grensregio, de brainport Eindhoven en de Randstad. De bestuurders verwachten dat de regio daarmee interessanter wordt voor het vestigen van werknemers en bedrijven.

Stevig

Maar hoewel de infrastructuur voor de verbinding pas in 2021 wordt opgeleverd, vreest de regio dat er tegen die tijd nog geen intercity zal rijden, omdat de vervoerder die nog niet heeft ingepland. In de vervoersconcessie staat wel dat de vervoerder een inspanningsverplichting heeft, maar volgens Roemer is dat niet stevig genoeg. Volgens het oud-Kamerlid moet de verbinding in de volgende concessie standaard worden opgenomen. ‘Ik vraag de Tweede Kamer om de minister nu echt de opdracht te geven de laatste stap te zetten. En dit keer niet vrijblijvend als een inspanningsverplichting, maar met een stevige realisatieverplichting.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pieter
Twee praktische problemen: de huidige dubbeldekkers kunnen niet in Duitsland rijden ivm andere bovenleidingsspanning en afmetingen. Dan moet je dus al met ander materieel gaan rijden dat dat wel zou kunnen (bv de getrokken enkeldeks intercities die nu tussen Den Haag en Eindhoven rijden).



Dan is er een tweede probleem, namelijk dat de lijn dan zo lang wordt dat er teveel risico is op vertraging. Zeker omdat het stuk tussen Heerlen en Herzogenrath enkelsporig is.



Kortom, heel erg realistisch is het plan alleen als het om extra treinen buiten de huidige dienstregeling om gaat, maar dat kost wel een live duit voor uiteindelijk hoeveel reizigers? Dan toch zoals nu maar gewoon in Heerlen overstappen....
Wottsjer
Eerst worden de internationale treinverbindingen geschrapt (Keulen-Den Haag CS, Maastricht-Aken Hbf, Nijmegen-Kleve, Arnhem-Emmerich, Enschede-Gronau) en dan moet het met heel veel geld weer worden ingericht. Dat gaat lekker zo.

En ieder land zijn eigen materieel, techniek, afmetingen (bakbreedte en perronhoogten), bovenleidingspanning, techniek, beveiliging enz. enz. Dat houdt de kosten eeuwig mooi hoog en remt elke grensoverschrijding effectief, smoren in de kiem. Bah, wat een rotzakken, die spoorwegbobo's.
Advertentie