Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Limburg deelt vlaaien uit aan nette rijders

Limburg probeert het omgekeerd: geen straffen voor hardrijders, maar een vlaai voor wie zich netjes aan de snelheid houdt. Acht gemeenten doen mee.

25 oktober 2012

Limburg probeert het omgekeerd: geen straffen voor hardrijders, maar een vlaai voor wie zich netjes aan de snelheid houdt. In acht Limburgse gemeenten is voor het eerst in Nederland een proef met belonen in het verkeer van start gegaan.

Haalbaarheidsstudie op verzoek Provinciale Staten

Het was een idee van Provinciale Staten, die de provincie vorig jaar opdroegen om te onderzoeken of het mogelijk is beleid te ontwikkelen voor belonen in het verkeer. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL) heeft daarnaar een haalbaarheidsstudie laten doen door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).

Op wijk- of buurtniveau

Belonen in het verkeer zou kunnen werken, constateert de SWOV, wanneer je dat op wijk- of buurtniveau doet. ‘Dan is het praktisch goed uitvoerbaar en lopen mensen er sneller warm voor’, ligt Astrid Hahnraths van ROVL toe. Het regionaal orgaan ontwikkelde twee proefprojecten voor acht Limburgse wijken.

Vrijwilligers delen vlaai uit

Het ene project is gericht op individuele beloning: Wie met gepaste snelheid langs een lasercontrole rijdt, wordt door verkeershandhavers en vrijwilligers van het campagneteam aan de kant gehaald om een vlaai in ontvangst te nemen. Dat bij deze controles de hardrijders mogen doorrijden, is onvermijdelijk, zegt Hahnraths. ‘We kiezen er nu voor om goed gedrag te belonen, dan kun je niet alsnog straffen gaan uitdelen. Bij forse overtredingen grijpt de politie natuurlijk wel in.’

Gedeputeerde Erik Koppe

Hahnraths, die woensdag met gedeputeerde Erik Koppe bij een controle aanwezig was, zag in eerste instantie geschrokken en boze bestuurders. ‘Nadat duidelijk werd dat we ze juist belonen, waren de reacties heel positief.’

Snelheid in wijken omlaag

Het tweede project beoogt de verkeerssnelheid in wijken omlaag te brengen. Met extra snelheidscontroles en aandacht voor de actie proberen campagneteams in hun wijk de bewoners rustiger te laten rijden. De wijk kan daar punten mee verdienen. Als uit radarcontroles over acht weken blijkt dat de snelheid omlaag is gegaan ten opzichte van de nulmeting, mag de wijk een prijs kiezen. De meeste wijken willen in dat geval extra verkeerseducatie en veiligheidsmaatregelen rond scholen, zegt Hahnraths.


Korte termijn

Na afloop van het project moet blijken of belonen in het verkeer op korte termijn werkt. Of er ook een effect op lange termijn is, wordt nu niet onderzocht.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

gerrie
korting op wegenbelasting zou ook een optie zijn. Voor ieder jaar waarin je geen bekeuring krijgt een X% korting
t. faber / gepensioneerd
Ik was juist van plan binnenkort mijn buurman een klap voor z'n hersens te geven, bij iemand in te breken en de woning van de burgemeester in de brand te steken. Als ik dat niet doe, krijg ik dan ook wat lekkers? Geen vlaai graag, maar bijvoorbeeld een kratje bier of een fles goede wijn, merlot graag.
Verbaasd / gemeenteambtenaar
Het moet niet gekker worden in Nederland!!
Hans / ambtenaar
Hoe moet ik me dat voorstellen....ik rij de maximum snelheid, dan word ik aangehouden om de vlaai in ontvangst te nemen, dat kost tijd en om dit in te halen ga ik daarna te hard rijden...
Clemens Meerts
Degenen die de onderzoeksrapporten gelezen hebben geven zulke reacties niet.
Advertentie