RIVM: 80 km op N-wegen zinloos voor stikstof
Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers.

Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers.
Onderzoeken
Deze week nam Provinciale Staten van Noord-Holland nog een motie aan die het provinciebestuur vraagt om de snelheid op 100 kilometerwegen te verlagen naar 80 en de effecten van een snelheidsverlaging op de stikstofdepositie te onderzoeken. Uit berekeningen zou blijken dat een lagere snelheid in ieder geval beter is voor de doorstroming en een gunstig effect heeft op de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.
Verwaarloosbaar
Maar uit de eerste berekeningen van het RIVM blijken de effecten op de uitstoot en neerslag van stikstof verwaarloosbaar. Omdat er maar op enkele provinciale wegen 100 gereden kan worden, is de winst heel klein. Een verdere snelheidsverlaging, van 80 naar 70 of 60 km/u heeft zelfs helemaal geen effecten op de uitstoot en depositie van stikstof.
Reacties: 3
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Provinciale wegen kennen vaak een afwisselend regime voor maximum snelheden.
Dit leidt tot een rijgedrag waarbij frequent geremd en geaccelereerd wordt.
Het gevolg is dat er veel meer geëmitteerd wordt dan wanneer er met één constante snelheid gereden zou worden.
Regulering met één maximumsnelheid over een traject verbetert ook de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming.
Verkeerskundig is al jaren bekend dat één constante snelheid veel effectiever is voor de
verkeersafwikkeling.
Uit het oogpunt van handhaving is er ook een duidelijke voorkeur voor een éénduidige
maximumsnelheid.
Daarnaast is het voor de omgeving en de andere weggebruikers zeker in landelijk gebied prettiger wanneer er rustiger gereden wordt.