Afvalverbetering in coronatijd
In deze tijd waarin het coronavirus rondwaart, staat ook bijna alles in het teken van corona. In elke branche is er de invloed van te vinden. Daarbij wordt geopperd om de crisis te benutten om zaken opnieuw en vooral beter op te zetten: never waste a good crisis. Ook voor de afvalsector.
In deze tijd waarin het coronavirus rondwaart, staat ook bijna alles in het teken van corona. In elke branche is er de invloed van te vinden. Daarbij wordt geopperd om de crisis te benutten om zaken opnieuw en vooral beter op te zetten: never waste a good crisis. Ook voor de afvalsector.
Onder het menselijk lijden staat op de tweede plaats de slechte vooruitzichten voor bedrijven. Als een bedrijf geen directe omzetschade door de crisis heeft geleden, dan zal dat indirect gebeuren door de verwachte krimp van de economie. Die krimp is hopelijk tijdelijk en daarna veert de economie weer op. Maar nu kunnen bedrijven elk zuchtje wind in hun zeilen gebruiken.
Een manier om bedrijven te helpen is bij milieuhandhaving extra aandacht geven aan afvalscheiding en -preventie. Sommige omgevingsdiensten hebben een energiescan gedaan. Het kost meer inzet (en dus geld) voor de betreffende diensten, maar helpt bedrijven economisch. Een afvalscan zou bedrijven ook kunnen helpen. Zo’n scan hoeft maar een uur te duren en kan een bezocht bedrijf wijzen op hoe handiger afval te scheiden en welk ‘afval’ voorkomen had kunnen worden door hergebruik. Als een dienst meer informatie wil geven over het apart houden van afval, bijvoorbeeld door processen in het bedrijf aan te passen om verspilling tegen te gaan, kan men webinars geven.
Net als bij het bedrijfsafval bestaat er bij het huishoudelijk afval het risico op contact met de afvalinzamelaars op de inzamelwagens. Terugdringen van dit risico kan door zo min mogelijk recyclebaar en restafval aan te bieden, een uitdaging nu veel producten uit voorzorg extra zijn verpakt. Voorwaarde voor het terugdringen is dat de inzamelcontainers zijn uitgerust met een meter die de vullingsgraad aangeeft, dus wanneer de bak vol dreigt te raken. Zo kan een container die nog niet helemaal vol zit, een keertje worden overgeslagen.
Vervolgens kan men inzetten op een verbod op het verspreiden van ongeadresseerde reclame (of terugvallen op de NEE-NEE sticker), promotie van composteren in de tuin (vooral nu met de ‘staycations’), acties om minder eten te verspillen (en dus minder vaak naar de supermarkt), enzovoorts.
Meer aandacht voor afvalscheiding en -vermindering, om zo bedrijven een extra steuntje in de rug te geven en het contactrisico voor inzamelaars te verminderen. Dit kan ook een nieuw normaal zijn. En eentje die we wél willen houden.
Jan-Henk Welink
Lees hier meer columns van Jan-Henk Welink
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.