Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Israëlisch busvervoer in Waterland

De Israëlische bussen van de vervoersmaatschappij Egged zullen binnenkort passagiers door de regio Waterland gaan vervoeren. Bij de aanbesteding bleek het busbedrijf uit het midden-oosten de beste. Stadsregio Amsterdam denkt dat de kwaliteit van het busvervoer in de regio hierdoor zal verbeteren.

26 juli 2011

Beenruimte
De looptijd van de concessie Waterland is van 11 december 2011 tot 9 december 2019 met een mogelijkheid tot verlenging van maximaal twee jaar. Van de vier vervoerbedrijven die meedongen naar de concessie Waterland heeft EBS, onderdeel van de Egged Group, volgens de Stadsregio, op de meeste onderdelen de beste aanbieding gedaan en behaalde het de hoogste score.

Rijdende kibboets
Er komen nieuwe bussen met een beter systeem voor klimaatbeheersing, meer beenruimte, comfortabele stoelen en gratis draadloos internet voor de reizigers. De bussen hebben de schoonste motoren en EBS zal zich inzetten voor verdere CO2 reductie. In Israel wordt de bus ook wel de rijdende kibboets genoemd. Egged Group is een van de grootste vervoersbedrijven van de wereld met 5000 bussen. Met de concessie Waterland zet het bedrijf haar eerste stap op Nederlandse bodem. Egged is ook actief in Polen en Bulgarije.

Conventie
De Stadsregio verwacht niet dat de Israëlische achtergrond van het bedrijf problemen zal opleveren. Toch zijn sommige activisten, verenigd in het netwerk 'Samenwerken voor Palestina', het niet eens met de uitkomst van de openbare aanbesteding. Zij wijzen erop dat Egged weliswaar de grootste busmaatschappij is in Israël, maar ook het busvervoer verzorgt in illegale Joodse nederzettingen in de Palestijnse Westelijke Jordaanoever. ‘In feite schendt de Nederlandse overheid het internationaal recht door een bedrijf te steunen dat de conventie van Genève schendt’, zegt Sonja Zimmermann van het netwerk in Trouw.

Boycot
De Stadsregio zegt geen rekening te hebben gehouden met de Israëlische achtergrond van het bedrijf. ‘EBS is een Nederlands-Pools bedrijf, de holding erachter is Israëlisch. Dat is wel wat anders’, aldus een woordvoerder. De aanbesteding is gedaan volgens de Wet Personenvervoer 2000. ‘Informatie over de handelswijze van de holding in Israël kunnen we niet meewegen bij de besluitvorming.  Dat houdt geen stand bij de rechter.’ In Nederland bestaat ook geen boycot tegen Israëlische bedrijven. ‘De rijksoverheid bepaalt met welke landen er zaken mogen worden gedaan.’

Personeel
Alle werknemers van de huidige aanbieder Arriva worden volgens dezelfde wet overgenomen door EBS. In sommige publicaties wordt gerept over chauffeurs die bang zouden zijn dat hun bus vanwege het conflict tussen Israël en de Palestijnen doelwit zou kunnen zijn van een aanslag. Maar FNV-bestuurder Paul van Golde zegt die signalen nooit te hebben ontvangen. ‘Ik ben onlangs nog in kaderoverleg geweest en ik heb hier niets over gehoord.’ Het concessiegebied Waterland bestaat uit de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zeevang.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

paul / ambtenaar ter secretarie
Ik word zo langzamerhand wel erg moe van de politiek correcte gedoe hoor. Dit bedrijf heeft gewoon de beste aanbieding gedaan en dat is, volgens afspraak, het criterium. Nog even en mevrouw Duisenburg begint weer een of andere zotte actie.
M. van de Cremer
Mevr. Zimmermann slaat de plank mis. Art. 49 vd Geneefse Conventie wil voorkomen, dat burgers onder dwang gedeporteert of getransfereerd worden. Dit is nooit gebeurd in de omstreden Palestijns-Arabische gebieden. Bovendien wilde de Pa vasthouden aan eigen vervoer en dus stopte Egged in 1993 met b.v de lijn 993 Jeruzalem - Ramallah - Nabloes -Afula en lijn 178 van J''lem via Ramallah naar Tel-Aviv. Er werden zowel Arabieren als Joden in dezelfde bussen vervoerd, geen discriminiatie dus. Maar de bussen werden vaak aangevallen, waarbij ook Arabieren slachtoffer werden, die in Israelische ziekenhuizen werden verzorgd. Meerdere bussen reden toen gepantserd.
Maar er zal wel weer een 'actie' van D. van Agt en Co. komen, die ook bij KRO klaagde, dat Veolea een light rail lijn in Jeruzalem aanlegde. Dat mocht niet van hem, want Veolea rijdt ook in de regio Arnhem-Nijmegen..Nou en ?
Advertentie